"יש לנו פה סיירת מטכ"ל של ההיי-טק בישראל"

היזם עופר בנגל מנהל את חברת התוכנה רדיס לבס שפעילה בתחום מסדי הנתונים וצומחת במאות אחוזים בכל שנה ■ "היום 30% הם תוכנה ו-70% שירות, בשנה הבאה זה כבר יהיה פיפטי-פיפטי, והתוכנה תמשיך לגדול"

עופר בנגל / צילום: תמר מצפי
עופר בנגל / צילום: תמר מצפי

עופר בנגל, המנכ"ל של רדיס לבס (Redis Labs) מחפש עובדים. "יש לנו 65 עובדים בתל אביב ובמאונטיין ויו שבעמק הסיליקון", הוא אומר, "אנחנו מקווים לפחות להכפיל את המספר הזה בשנה הקרובה".

בנגל צריך עובדים כדי להמשיך לפתח את מוצר מסדי הנתונים של רדיס לבס וכדי להמשיך ולהגדיל את המכירות, ש"צומחות בשנתיים האחרונות פי שלושה בכל שנה, וגם ב-2016 יצמחו פי שלושה".

תחום מסדי הנתונים מבוססי הקוד הפתוח צומח בקצב מסחרר של 60% בשנה. בנגל מתאר את הפעילות בתחום כמו רכיבה על צונאמי. הוא מוותיקי ההיי-טק הישראלי, ובין היתר הקים את החברה השנייה בקבוצת רד, ריט, ואף הנפיק אותה בנאסד"ק עוד ב-97. גם עבור המייסד השני, יפתח שולמן, זו אינה החברה הראשונה. הוא הקים בעבר את חברת קרשנדו נטווירקס. "אבל עם כל ההערכה שיש לנו לעצמנו, אנחנו ממנפים את הפופולריות של רדיס. אתה מרגיש כאילו אתה עף על גל ענק".

"הייחוד של מה שקורה פה הוא שאנחנו נמצאים בשפיץ של עולם ההיי-טק העולמי. אני חיית היי-טק ותיקה. אף פעם לא מצאתי את עצמי עם אף חברה שבה הייתי, כולל בהנפקות, בשפיץ של האג'נדה של ההיי-טק העולמי. כדי להמשיך להצליח אנחנו חייבים להיות מעודכנים. אני מחובר 24/7. אם מישהו אמר משהו, אני צריך לצייץ בחזרה. היד על הדופק כל הזמן. כל הזמן חייבים להגיב, לשנות ולעשות".

רדיס לבס קמה ב-2011. היא גייסה מאז הקמתה 28 מיליון דולר (5 מיליון מהם בקו אשראי והיתר בהון) בשלושה סיבובים. בין המשקיעים בחברה קבוצות משקיעים מהולנד ומברזיל, זהר גילון, TheTime של אילן שילוח, בני הניגאל (מייסד לננט ואיש סטאר וסקויה בעבר), כרמל ונצ'רס, ביין קפיטל וסיליקון ואלי בנק.

"התחלנו במשהו אחר"

החברה עוסקת בתחום מסדי הנתונים, שהוא הגדול ביותר בין תחומי התוכנה. המכירות בתחום, שנשלט על ידי שחקנים כמו אורקל, יבמ, מיקרוסופט ו-SAP, הסתכמו ב-2015 ב-36 מיליארד דולר, והוא עדיין צומח בשמונה אחוזים בשנה וצפוי להגיע ל-50 מיליארד דולר עד סוף העשור.

עם זאת, התחום הצומח באמת הוא זה של מסדי הנתונים המבוססים על קוד פתוח, שמספק מענה לצרכי המידע הבלתי נתפסים של שחקני אינטרנט כמו אמזון, גוגל, פייסבוק ואחרות. רדיס לאבס פועלת בתחום הזה על מסד הנתונים רדיס, שפותח ב-2009.

רדיס לבס הפכה לחברת רדיס במקרה. בנגל: "כשהחברה קמה, התחלנו במשהו אחר. התחלנו במנוע להאצה של בסיסי נתונים שבזמנו היה גם קוד פתוח. רצינו לשפר אותו וחיפשנו כלים מוכנים לקיצור זמן הפיתוח, וככה נתקלנו ברדיס שהיה רק בתחילתו. רצינו להשתמש בו כחלק מהמנוע שלנו. המוצר הראשון שלנו היה מוצר אחר. תוך כדי זה, ראינו שהפופולריות של רדיס הולכת וגדלה ואמרנו שאנחנו בעסק הלא נכון. בוא נזרוק את המוצר שלנו ונתפוס את הרדיס הזה, התלבשנו על זה וצמחנו איתו".

לצידה פועלות מתחרות אחרות על מסדי נתונים אחרים מבוססי קוד פתוח, ובהן MongoDB, שהגיוס האחרון שלה היה לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר, ושפועלת על קוד פתוח באותו שם, וכן Data Stacks ו-Couchbase, חברות המבוססות על קוד פתוח בשם קסנדרה וגייסו לפי שווי של מיליארד דולר.

בנגל מעיד כי החברות האחרות פועלות במודל רד הט - כלומר, מעניקות תמיכה לארגונים שמיישמים את הקודים הפתוחים הללו, בעוד רדיס לאבס מוכרת מוצר תוכנה משלה, שכולל מעטפת טכנולוגית כבדה ופיתוחים נוספים המשולבים בקוד הפתוח של רדיס. לדבריו, רדיס הוא התחום הצומח ביותר בין הקודים הפתוחים הללו, וגם האיש שפיתח אותו מלכתחילה, סיציליאני בשם סלבטורה סן פיליפו, שהפך לגורו בתחום, עובד כיום ברדיס לאבס.

בנגל אומר ש"הכניסה שלנו מאפשרת לתאגידים להכניס את מסד הנתונים רדיס לשימוש מרכזי. כי מה הבעיה עם תאגיד? הוא צריך אבא. הוא צריך מישהו שייתן לו סיוע ויהיה את מי להאשים כשיש בעיות. את זה אנחנו לא עושים. בחרנו באסטרטגיה הזו, כי אם הרעיון הוא שאתה עושה רק תמיכה, אז כדי לגדול צריך להגדיל את החברה, מראש רצינו למכור תוכנה, ולכן פיתחנו סביב רדיס המון תוכנה ייחודית שלנו שמשדרגת את רדיס ממוצר למפתחים וסטארט-אפים למוצר שמתאים לתאגידים גדולים".

"כמו חשבון חשמל"

איך אתם מוכרים?

בנגל: "בשני מודלים. המודל הראשון, שאיתו התחלנו, הוא ללא אנשי מכירות. הכל באינטרנט. יש לנו אלפי שירותים על עננים שונים ברחבי העולם, שיושבים ב-45 מרכזי נתונים ברחבי העולם. אנחנו שוכרים שרתים, שמים עליהם את הטכנולוגיה שלנו, והלקוחות שלנו מקימים מסדי נתונים על השרתים שלנו. אנחנו מנהלים אותם, ומחייבים אותם על פי גודל הדאטה בייס. כל שעה המערכת מודדת את גודל מסד הנתונים שלך, ובסוף החודש אתה מקבל חשבון, כמו חשבון חשמל.

"החלק השני כולל מכירות תוכנה במודל הישן, רק שאנחנו מוכרים רישיון לשנה ולא לנצח. יש לנו משרד מכירות במשרד הראשי של החברה במאונטיין ויו בסיליקון ויו, ושם כולם אמריקאים. מי שמנהל את זה הוא ג'ייסון פורג'ה שניהל את המכירות של אימפרבה והביא אותה ל-250 מיליון דולר מכירות. הוא מנהל עם צוות גדול ואנשים בכל ארה"ב. גם מחלקת השיווק יושבת שם ומייצרת ביקוש. שיטת המכירה היא פשוטה: אנחנו מחפשים מי מחזיק רדיס בקוד פתוח, ומשכנעים אותו למה כדאי לו לעבוד מקוד פתוח אלינו - זה עובד ב-95% מהמקרים. הבול פגיעה הוא מדהים.

"ב-2013 התחלנו למכור את השירות בלבד, כי היינו חברה ענייה בלי כסף, ולקחת אנשים זה יקר. התחלנו במודל ללא מגע - מי שבא, ברוך הבא. תוך כדי פיתחנו את התוכנה עצמה, ואותה התחלנו למכור ברבעון השני של 2015, וזה הולך פיצוץ. סגרנו חמישים עסקאות גדולות בשלושה רבעונים. עסקה ממוצעת זה 60-70 אלף דולר לשנה.

"היום 30% הם תוכנה ו-70% שירות, בשנה הבאה זה כבר יהיה פיפטי-פיפטי, והתוכנה תמשיך לגדול בסדרי גודל יותר גדולים. השירות מתאים לחברות יותר קטנות. תאגידים גדולים מעדיפים לקנות רישיון. המכירות מתקדמות פיצוץ".

ומן הסתם צריך לגייס גם אנשי מכירות.

"אנחנו מגייסים גם אנשי פיתוח בארץ וגם אנשי מכירות בארה"ב. שני הדברים מאוד קשים. בארה"ב אנחנו יושבים בעמק הסיליקון שהוא גם המקום הכי יקר בארה"ב וגם הכי תחרותי בארה"ב. יש שם כל כך הרבה חברות מוצלחות שכולם רצים אחרי הכישרונות. למזלנו גם שם אנחנו נחשבים לחברה חמה ומצליחים לגייס את הטובים".

חברה חמה בסיליקון ואלי צריכה כסף ממשקיעים סקסיים.

"יש חיזור מתמיד של קרנות הון סיכון שרוצות להשקיע. עד עכשיו לא היינו צריכים כי יש לנו בקופה עוד תשעה מיליון דולר וקו אשראי שלא ניצלנו".

מה קרה ללגייס כשאפשר?

"יכול להיות שנעשה את זה. אנחנו שוקלים".

קראתי שזה סוף הוואלואציות הגבוהות. באיזה שווי גייסתם? באיזה שווי תגייסו לדעתך?

"גם אני קראתי את זה. אני לא בטוח שזה נכון לגבי מי שהולך לו במכירות כמונו. בטח תהיה ירידה אבל זה לא יהיה 20001 ו-2008. הגיוס האחרון היה בסביבות 100 מיליון דולר. אני מניח שהסבב הבא יהיה בשווי גבוה הרבה יותר".

אבל לגייס כסף יותר קל מלגייס עובדים. ולפחות ממה שאתה מספר, זה נשמע כאילו לגייס עובדים בארה"ב יותר קל מאשר בארץ.

"הבעיה היא שאנחנו לא כל כך ידועים בארץ, למרות שיש לנו פה סיירת מטכ"ל של ההיי-טק בארץ, דוקטורים ואנשים סופר מוכשרים. אנחנו לא שני בוגרי 8200 נלהבים שבאו ומתחילים. אני לא מזלזל חלילה אבל פה החבר'ה יותר מבוגרים - אני בכלל דינוזאור. אם לא הייתי מקים את החברה לא היו מקבלים אותי. אבל אנחנו מחפשים אנשים מוכשרים מכל גיל.

"יש פה חבורה של אנשים ברמה סופר גבוהה בעולם התוכנה, ומאוד קשה לגייס אנשים טובים כי הארץ מוגבלת מבחינת כמות הכישרון, יש המון חברות והמון יזמים והמון אנשים טובים שהולכים ליזמות. זה לא פשוט, אבל גם עם זה מתמודדים.

"ההזדמנות לעבוד פה היא בגלל שאנחנו בשפיץ של ההיי-טק העולמי, וכי אתה באמת יכול להשפיע פה. אני מזכיר לך: אני כבר עשיתי אקזיט, לא בוער לי, ואני לא צריך כסף מהר. אנחנו יזמים ותיקים. אנחנו חושבים שיש פה הזדמנות לבנות חברה באמת גדולה כי עלינו על משהו כל כך גדול. וזה האתגר של מי שנמצא פה. להיות שותף לחברה טכנולוגית גדולה. זו טכנולוגיה עמוקה. מי שמדבר אליו טכנולוגיה בעולם התוכנה, זה אחלה מקום.

"יש אנשים שמתלבטים בין אחלה משרה בגוגל ישראל לבינינו. ואני שואל, מה תהיה ההשפעה שלך בגוגל? פה אתה משפיע ויש הבטחה לחברה גדולה מאוד".

אבל יש אחלה אוכל בגוגל.

"אנחנו יושבים מול הדסון".