חיים כצמן תורם לזכר אשתו, עידו רוזוליו בונה באמזונס

וגם: איפה נפגשו הטניסאי אנדי רם ומנכ"ל בזק בינלאומי מוטי אלמליח?

חיים כצמן / צילום: איל יצהר
חיים כצמן / צילום: איל יצהר

כצמן תורם 30-25 מיליון דולר לזכר אשתו

באוגוסט 2013 נפטרה ד"ר שולמית כצמן, אשתו של חיים כצמן, היו"ר ובעל השליטה בחברת גזית גלוב. היא מתה ממחלת הסרטן והיא בת 50 בלבד.

בראיון ל"גלובס" באפריל 2015, איש העסקים הקשוח התבטא בגילוי-לב נדיר וסיפר כי "הקטע הקשה מכל היה להוביל את הבת שלי לבד לחופה. זה היה חלום הביעותים שלי כל הזמן. וביום הזה, מצד אחד זה יום נישואיה של הבת, והיא שמחה, ואני לא יכול להסתובב בפנים אבלות. אבל היא הולכת עם השמלה של אמא שלה, ועם התכשיטים שלה, וגם נראית כמוה, ומשיא אותה אותו הרב שהשיא אותנו".

עכשיו כצמן עושה צעד להנצחת זכרה של שולמית, כשהוא משקיע יחד עם שירותי בריאות כללית 50 מיליון דולר בהקמת מרכז סרטן בעפולה, שייקרא "בית שולמית". חלקו של כצמן, מכספו הפרטי, יעמוד על כמחצית מהסכום. המרכז, בעיצובו של המעצב רון ארד, אמור להיות הגדול והמתקדם בארץ בתחום.

לפי התוכניות, המרכז יוקם כבניין נפרד על שטח של כ-11,000 מ"ר לשימוש עיקרי ויכלול מבנה בן 3 קומות ושתי קומות חניה. הוא יחובר במנהרה תת-קרקעית לבניין המרכזי של בית-החולים.

המרכז יכלול מכון רדיותרפיה, מרכז לבריאות השד, מחלקת ילדים, מרפאות יום, מחלקות אשפוז, מרכז לשיפור איכות החיים של החולה ומשפחתו ומכון לחקר הסרטן המשותף לבית-החולים ולטכניון. בראש הוועדה המדעית של מכון המחקר יעמוד זוכה פרס נובל, פרופ' אהרון צ'חנובר.

על הקמת המרכז אמר כצמן: "כמי שליווה את שולמית אשתי בימיה הקשים, אני מכיר באופן אישי את ההתמודדות הקשה של חולה הסרטן ומשפחתו. אני מקווה ש'בית שולמית' יאפשר לחולים ולבני משפחותיהם להתמודד עם המחלה ולנצח אותה, תוך שהם מקבלים את הטיפול הטוב ביותר בסביבה נעימה ומכבדת הקרובה לביתם - זו תהיה הנצחה ראויה לדרכה של שולמית שהדאגה לזולת הייתה בראש מעייניה. היה חשוב למשפחתי להעניק תרומה זו דווקא באזור הפריפריה, שאין בו די מרכזי טיפול מסוג זה, ושיהווה גם אבן שואבת לאנשי רפואה".

שולמית כצמן הייתה רופאת ילדים במקצועה וממייסדי עמותת "גדולים מהחיים" ומוזיאון העיצוב בחולון. ההשקעה של כצמן מגיעה מקרן ד"ר שולמית וחיים כצמן ושלוש בנותיהם, אביגיל, בת עמי ועברונה.

חיים כצמן / צילום: איל יצהר
 חיים כצמן / צילום: איל יצהר

התחנה החדשה של "הפוגלים"

תקופה מורכבת עוברת חברת הנדל"ן כלכלית ירושלים. בעוד היא מממשת נכסים כדי לשפר את מצבה הפיננסי, היא מתמודדת גם עם חילופי תפקידים בעמדת היו"ר. ב-23 בדצמבר התפטר יוסי ארד מהתפקיד, 15 שעות בלבד לאחר שמונה, לאור התנגדות בנק לאומי למינויו. מאז עלתה מועמדותו לתפקיד של אהרון פוגל, יו"ר צים, ועתה נקבע סופית כי הוא ישמש כיו"ר החברה.

פוגל כבר שימש במספר תפקידי מפתח בכלכלה הישראלית. בשנים 1992-1995 כיהן תחת ראש הממשלה, יצחק רבין, כמנכ"ל משרד האוצר. אז טבע רבין על שמו את המונח "הפוגלים", כשהתייחס לפקידי האוצר, לא בחיבה יתרה.

מאז שימש פוגל כיו"ר במספר חברות בולטות: נס טכנולוגיות, מגדל, אי.די.בי וכאמור צים. בנוסף, שימש גם כיו"ר הוועדה המייעצת לבנק ישראל.

בכלכלית יכהן פוגל במשרה חלקית, ועלות שכרו שם צפויה להיות כ-1.3-1.5 מיליון שקל.

לאחרונה דווח על עוד שינויים בדירקטוריון כלכלית. במסגרת זו, בעל השליטה בכלכלית, אליעזר פישמן, שני ילדיו, אייל פישמן וענת מניפז, וכן רונית אבן, בכירה קבוצת פישמן, עזבו; ואת מקומם תפסו אברהם ביגר, מירי כץ, שמשון הראל ואריה גנץ.

חברת מידרוג עדכנה לאחרונה כי שינוי מבנה השליטה בכלכלית, והאפשרות שלחברה לא יהיה גרעין שליטה, לא יהוו שיקול לשינוי הדירוג שלה, העומד כיום על Baa2 ונמצא ברשימת מעקב עם השלכות שליליות.

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס". 

אהרון פוגל / צילום: איל יצהר
 אהרון פוגל / צילום: איל יצהר

בזק בינלאומי והצמד אנדי-תוכי

לאחר שחתמה על ההסכם קיבוצי עם עובדיה, ערכה בזק בינלאומי אירוע לעובדי החברה. באירוע השתתף גם טניסאי העבר אנדי רם, שהרצה על שותפות והצלחה.

במסגרת זו סיפר רם על השותפויות שלו לאורך השנים. על זו המוכרת מתקופתו כספורטאי, עם יוני ארליך, שיתוף-פעולה מוצלח שזיכה אותם בכינוי "אנדיוני", ועל שותפות נוספת, כשהשתתף בפרסומת של בזק בינלאומי. אז שיתף פעולה עם ה"פרזנטור" הוותיק של החברה - התוכי. רם סיפר כי חש שותפות מיוחדת עם התוכי, במהלך הצילומים לפרסומת.

מוטי אלמליח, מנכ"ל בזק בינלאומי, סיפר באירוע כי ההסכם הקיבוצי שנחתם הוא הוכחה לכך ששיתוף-פעולה ויחסי אמון בין ההנהלה והעובדים מביאים לתוצאה הטובה ביותר הן לחברה והן לעובדים עצמם.

היילכו שחל ושקד יחדיו

תקופה סוערת עוברת על חברת שח"ל טלרפואה. לאחר שבוטלה מכירתה לתאגיד הסיני שנחאי ז'ינצ'ואן אינבסטמנט (Shanghai Jiuchuan Investment), התרסקה מנייתה בבורסת ציריך ב-35%. עכשיו היא ממנה את יובל שקד לתפקיד המנכ"ל. הוא יחליף בתפקיד את האחים ארז ויריב אלראי, ויחל לכהן בו מ-2 במארס. 

משפחת אלראי ייסדה את שחל בשנת 1987, ויורם אלרואי, אביהם של ארז ויריב, משמש כנשיא החברה. המשפחה עדיין מחזיקה ב-26.5% ממניות שחל.

לפי הודעת החברה, לאחר עזיבתם את עמדת המנכ"ל, האחים אלראי יפנו עתה לעסקים אחרים, אך יישארו בה בעלי מניות.

ארז ויריב אלראי / צילום: עינת לברון
 ארז ויריב אלראי / צילום: עינת לברון

חשמל מרוזוליו לאמזונס

מים לא חסר בנהר האמזונס, חשמל כנראה כן. עידו רוזוליו, מנכ"ל חברת טלמניע, פעיל בימים אלה בפרויקט לבניית תחנת כוח סמוך לעיר איקיטוס - בירת האמזונס בפרו, שתשרת כ-160 אלף תושבים שלא מחוברים לרשת החשמל הארצית. הפרויקט בשווי של כ-80 מיליון דולר.

לדברי רוזוליו, הפרויקט הוא מבצע הנדסי ולוגיסטי מורכב, הכולל הובלת ציוד דרך נהר האמזונס לאורך של כ-3,000 ק"מ בחלון זמן קצר, המאפשר לאוניות בינוניות לשוט עד לאיקיטוס פריקתו באזור היערות הטרופיים ובניית התחנה. בהקמת הפרויקט יעסוקו 200 עובדים, מהם לא מעט ישראלים.

מאחר שאיקיטוס נמצאת בגובה 106 מטר מעל פני הים, בלב יער הגשם על גדות האמזונס, והיא העיר הגדולה בעולם המנותקת מכבישים ודרכים יבשתיות, טלמניע בונה מזח באורך של 100 מטר על האמזונס.

רוזוליו משמש כמנכ"ל טלמניע מאמצע השנה שעברה. קודם לכן שימש כמנכ"ל מגזר התעשייה בבית הזיקוק לנפט בחיפה (בזן) וכמנכ"ל מקורות.

ילדים בעיר איקיטוס / צילום: רויטרס
 ילדים בעיר איקיטוס / צילום: רויטרס