הקבלן היחיד שיצא בשלום מהתמוטטות קבוצת דורי

היחיד שלא נפגע מההתמוטטות הוא הקבלן אורי דורי, שהפסיד לפני שנים בהתמחרות על החברה שהקים ולקח את זה קשה ■ בדיעבד, הוא המרוויח היחיד

אורי דורי / צילום: אוריה תדמור
אורי דורי / צילום: אוריה תדמור

1. אורי דורי. באפריל 2011 נפל דבר בענף הנדל"ן בישראל: הקבלן הוותיק אורי דורי נאלץ לפרוש מחברת הבנייה שהקים אחר כ-30 שנה, במהלכן הפך לאחד משחקני הנדל"ן המרכזיים בשוק המקומי. חברת גזית גלוב של חיים כצמן ודורי סגל החליטה, בניגוד לתחזיות המוקדמות, להיענות בחיוב להצעת ה-BMBY (רש"ת: Buy Me Buy You) שהגיש לה דורי חודש לפני כן - על רקע חילוקי דעות בין השותפים - ולרכוש מידיו את חלקו בחברת הנדל"ן.

על פי תנאי מנגנון ההיפרדות בין הצדדים, שילמה גזית גלוב לדורי ולשותפו דוד כץ כ-80 מיליון שקל תמורת חלקם (50%) בגרעין השליטה בקבוצת הנדל"ן והתשתיות א. דורי. זאת, שלוש שנים וחצי לאחר שנכנסה להשקעה בקבוצה. בסך הכל שילמה גזית גלוב לדורי ולכץ כרבע מיליארד שקל תמורת מניות גרעין השליטה.

דורי, כך פורסם לאחר מכן, לקח קשה את ההפסד בהתמחרות. הוא ככל הנראה העריך שגזית גלוב תעדיף לוותר על השותפות שלא עלתה יפה, אלא שלכצמן וסגל היו תוכניות אחרות. "הרכישה התקבלה לאחר תהליך בחינה מעמיק", אמר בזמנו מנכ"ל גזית גלוב, רוני סופר. "הניסיון ויכולות הניהול שלנו, בשילוב המחיר שהוצע, יוצרים עבורנו הזדמנות עסקית בקבוצת דורי. אנו מאמינים ביכולת שלנו לייצר ערך ולהשביח את שווי החברה לטובת כל בעלי המניות". הסוף כמובן היה אחר, ולאחר קריסתה של קבוצת דורי, נראה כי אורי דורי נותר מרוויח יחיד בחברה שייסד.

2. גזית גלוב. המפסידה המרכזית מההשקעה במניות קבוצת דורי היא כמובן גזית גלוב. החלטת קברניטיה של ענקית הנדל"ן למכור השבוע את מניות השליטה בקבוצת דורי לידי עמוס לוזון תמורת סכום זניח של כ-11 מיליון שקל בלבד, מקבעת בשלב זה עבור גזית גלוב הפסד עתק של כ-1 מיליארד שקל על השקעתה.

גזית גלוב אמנם נפרדה מהשליטה בדורי, אולם עדכנה כי היא "ממשיכה להחזיק בשטרי הון של החברה, לרבות בשטר צמית שאינו רשום למסחר, והמיר בחלקו", וכי בהנחת המרה מלאה הוא מהווה כיום 29% ממניות החברה. עוד היא ציינה כי היא בוחנת את ההשלכות "בעקבות מכירת מניות דורי ושינוי השליטה בחברה, על החברה ועל פעילותה".

זה עוד לא הכל: היום עדכנה גזית גלוב כי במחלקה הכלכלית בביהמ"ש המחוזי בת"א הוגשה בקשה לגילוי ועיון במסמכים "כהליך מקדים להגשת בקשה לאישור תביעה נגזרת" נגדה, נגד החברה הבת גזית פיתוח באמצעותה החזיקה במניות קבוצת דורי, ונגד נושאי משרה בחברות. בחברה ציינו כי הם "ילמדו את הבקשה ויגיבו לה בהתאם".

3. רונן אשכנזי. קריסתה של קבוצת דורי ייצרה מצעד של נפגעים, הכולל, מלבד גזית גלוב, גם את מי שהיה שותף של כצמן וסגל להשקעה בקבוצה - רונן אשכנזי (מתוקף החזקותיו בחברה המשותפת גזית גלוב ישראל). ההתמוטטות של דורי פגעה בצורה ניכרת במוניטין של אשכנזי, בשל העובדה שהוא זה שעמד בראשה בזמן גילוי הקטסטרופה העסקית בחברה הבת, דורי בניה.

אשכנזי מונה לתפקיד מנכ"ל קבוצת דורי באפריל 2011 אז רכשה גזית גלוב את ההחזקות של אורי דורי ודוד כץ. שלוש שנים לאחר מכן, במאי 2014, פרסמו דורי בניה וקבוצת דורי אזהרת רווח ראשונה לקראת פרסום דוחותיהן הכספיים, והציגו הפסד של כמה עשרות מיליוני שקלים. אולם תוך חודשים ספורים התברר כי הפסד זה היה רק קצה הקרחון לסערה חסרת תקדים שהתחוללה בדורי בניה. זו יוחסה לטעויות באומדני עלויות והכנסות צפויות בפרויקטים בביצוע החברה, ובאה לידי ביטוי בהפסד ענק בהיקף של 450 מיליון שקל.

בעקבות כך הודיע אשכנזי לקראת סוף 2014 על התפטרותו מתפקיד מנכ"ל קבוצת דורי ועל סיום תפקידו כיו"ר דורי בניה. עוד טרם התפטרותו, החזקותיו של אשכנזי בגזית גלוב ישראל דוללו מ-25% ל-15% בעקבות הזרמות הון שביצעה גזית גלוב בניסיון לשפר את מצבה ואת מצבה של דורי בניה.

4. פסגות. נפגע בולט נוסף מאירועי השבועות האחרונים הוא בית ההשקעות פסגות, שסירב בשבוע שעבר להצעת הרכש שפרסמה גזית גלוב למניות הקבוצה לצורך מחיקתן מהמסחר בבורסה. בבית ההשקעות העדיפו למכור את המניות (שמהוות כ-8% מהון המניות של קבוצת דורי) ליריבה העסקי של גזית גלוב, אורי אדלסבורג, שהציע תמורה גבוהה יותר בכמיליון שקל.

המהלך של פסגות התניע את החלטת גזית גלוב להיפטר מהחזקותיה בקבוצת דורי, החלטה שגרמה לנפילות חדות בניירות הערך של הקבוצה. הירידות הדו-ספרתיות שרשמו שתי סדרות האג"ח של קבוצת דורי, בהן מחזיק פסגות (בעיקר באמצעות קרנות נאמנות) יותר מ-33 מיליון שקל, גרמו להפסד הון משמעותי הרבה יותר מהרווח שהניבה מכירת המניות לאדלסבורג.

בסך הכול איבדו שתי הסדרות כ-25%-30% מערכן מאז ביצעה פסגות את העסקה מול אדלסבורג, והן נסחרות בטווח תשואות של 14%-23%, אחרי שבתחילת השבוע שעבר נסחרו בתשואות של כ-3%-3.5% בלבד.

ביום חמישי האחרון הורידה מידרוג את דירוג האג"ח בשלוש דרגות ל-Baa3 ובעקבות כך היום עדכנה קבוצת דורי על העלאת שיעור הריבית למחזיקים ב-0.75% לשתי הסדרות, לרמה שנתית של 7.55% בסדרה ו' (166 מיליון שקל) ושל 3.65% בסדרה ז' (108 מיליון שקל).

5. אורי אדלסבורג. אדלסבורג, שותפה של קבוצת דורי בתחנת הכוח הפרטית דוראד, נפגע גם הוא מהנפילה במניות קבוצת דורי, ורשם בתוך פחות משבוע הפסד של כמעט 10 מיליון שקל על השקעה של כ-12 מיליון שקל שביצע ברכישת מניות פסגות בקבוצת דורי.

אחרי צניחה של כ-80% שרשמו מניות קבוצת דורי ודורי בניה ביום חמישי, גם היום סבלו שתי המניות ממגמה שלילית, והן משקפות לקבוצת דורי שווי של כ-30 מיליון שקל, ושווי דומה ולדורי בניה. רכישת המניות של אדלסבורג, שנעשתה רק לפני כשבוע, בוצעה לפי שווי מניה של כ-70 אגורות, כשכיום שווה מניה פחות מ-15 אגורות.

כך שווי המניות שבידי אדלסבורג התכווץ דרמטית ועומד היום על כ-2 מיליון שקל בלבד.

ההרפתקה של גזית גלוב
 ההרפתקה של גזית גלוב