אולמרט בעליון: לא התעשרתי על חשבון המדינה; אני חש נרדף

(עדכון) - פרקליטו של רה"מ לשעבר טען בערעור בתיק טלנסקי כי העונש בתיק, 8 חודשי מאסר, צריך להיות מרוצה בחופף ל-18 חודשי המאסר בתיק הולילנד ■ השופט הנדל: "מה שאתם מבקשים זה מבצע - שניים במחיר אחד"

אהוד אולמרט / צילום: נועם מושקוביץ
אהוד אולמרט / צילום: נועם מושקוביץ

אין מבצעים והנחות - זהו הרמז ששלח השופט ניל הנדל מבית המשפט העליון לסנגורו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, עו"ד איל רוזובסקי, שטען כי יש לכל הפחות לקבוע כי אולמרט ירצה את עונשי המאסר שהוטלו עליו בתיקי הולילנד וטלנסקי במקביל.

"מה שאתם מבקשים זה מבצע - שניים במחיר אחד", אמר הנדל. "אדם עבר שתי עבירות שונות, שני מעשים שונים. מדוע שיקבל סוג כזה של הנחה?", שאל השופט. 

הבוקר (ג') נערך בבית המשפט העליון דיון בערעורו התלוי והעומד של אולמרט בתיק טלנסקי, המכונה גם "פרשת מעטפות הכסף". בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע את אולמרט בשנה שעברה בעבירות של מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה - הכול בקשר למאות אלפי הדולרים שקיבל מאיש העסקים היהודי-אמריקאי מוריס טלנסקי, חלקם במעטפות כסף ובמזומן, תוך הסתרת קבלתם ואי-דיווח עליהם כדין.

אולמרט מערער על ההרשעה וגם על גזר הדין, ובין היתר מבקש כי העונש של 8 חודשי המאסר שהוטל עליו בפרשת טלנסקי ירוצה בחופף לעונש של שנה וחצי מאסר בפועל שהוטל עליו בגין הרשעתו בשוחד בפרשת הולילנד.

אתמול (ב') הודיעה הפרקליטות כי הגיעה להסדר עם אולמרט, לפיו האחרון יודה בניסיון להניא את מזכירתו לשעבר, שולה זקן, ממתן עדות ומחתימה על הסדר עד מדינה. לפי ההסדר, אולמרט ישלם קנס של 50 אלף שקל וירצה חצי שנת מאסר - בחופף לעונש המאסר שהוטל על אולמרט בתיק הולילנד. מישהו אמר שניים במחיר אחד?

הדיון היום עוסק גם בערעור המדינה בפרשות "ראשונטורס" ו"מרכז ההשקעות". בתיק ראשונטורס אולמרט זוכה בבית המשפט המחוזי מפרשת הגבייה בכפל של החזר הוצאות נסיעה מגורמים שונים, ועל כך מערערת המדינה.

בתיק מרכז ההשקעות הורשע אולמרט בהפרת אמונים בשל כך שכשר תמ"ת פעל בניגוד עניינים בהחלטות הנוגעות לסיוע כספי ממרכז ההשקעות שניתן לחברות שיוצגו בידי שותפו לשעבר, מקורבו ושומר קופת סתריו (אותה קופה מפרשת מעטפות הכסף), עו"ד אורי מסר. המדינה מערערת על עונשו של אולמרט בתיק הזה - עונש של מאסר על-תנאי.

אולמרט: לא התעשרתי על חשבון המדינה; חש נרדף

בסוף הדיון בערעור ביקש אולמרט את זכות הדיבור ואמר כי אחרי פעילות של עשרות שנים, הוא מעולם לא התעשר על חשבון המדינה. 

אולמרט הוסיף ואמר: "אני לא מבקש מאף אחד להסכים לזה, אבל לתחושתי, לתחושת בני משפחתי, חמשת ילדיי, רעייתי, 11 נכדיי, הם רואים את זה כמרדף.

"אמרתי פעם בית המשפט המחוזי שהתחושה שלי כאשר נחקרתי היא כמו מישהו שמתאמן בטניס, ויש מכונה שמעיפה את הכדורים במהירות לכל הכיוונים, וכל פעם הוא צריך להגיב - ככה אני הרגשתי. לא יום ולא חודש אלא למעלה מ-10 שנים", אמר ראש הממשלה לשעבר.

אולמרט פנה לשןפטים ואמר: "אני לא יודע מה מוגדר בצורה משפטית 'עינוי דין', אבל אני יכול להגיד לכם, כבודכם, זה לא קל. זה לא פשוט. המחירים הם מחירים שאני לא מרגיש אני יכול הכלה רגשית כאן לעמוד ולתאר אותם... הפנייה שלי אליכם היא רק במישור הזה. אני לא מתווכח, אני לא מערער עכשיו, אני לא מערער על דברים שנאמרו ולא על דברי בית משפט, כל חיי כיבדתי את בית המשפט. אני מדבר רק על דבר אחד - איך במכלול הזה נשקל גם העניין האישי".