"הסחורה הכי חמה בשוק": אילו רשתות ינסו לרכוש את מגה?

החלטת נאמני מגה למכור את הרשת כמקשה אחת מרחיקה לא מעט שחקנים מהמרוץ לרכישתה ■ רמי לוי עלול לחוות שחיקה של מותג הדיסקאונט, ויינות ביתן עשויה לגלות שהיא לא מצליחה לגייס את ההון הנדרש

רשת מגה מוגדרת על-ידי הנאמנים כ"סחורה הכי חמה בשוק", אבל ברכישה שלה טמונים לצד הסיכויים, גם סיכונים לא מועטים. הנאמנים מצידם, כפי שאומר לנו עו"ד אהוד גינדס, יחפשו אחר "משקיע ראוי ובעל כתפיים רחבות שיוביל את החברה קדימה". במילים אחרות - משקיע בעל יציבות פיננסית שיבטיח שמגה לא תתגלגל אחרי הרכישה שוב למצבה הנוכחי.

אבל בעוד שהם מעוניינים למכור את מגה כמקשה אחת, האסטרטגיה הזאת מרחיקה לא מעט משקיעים אפשריים שלוטשים עיניים לרכישת חלקים בלבד מהרשת. בין אלה אפשר למנות את טיב טעם ("אנחנו לא יכולים לקנות את החברה כולה, לא בסדרי הגודל שלה"); יוחננוף ("לא מכיר את הרשת ולא קופץ לבריכה בלי מים"); מחסני השוק ("אנחנו מעוניינים בחתיכות ממגה"); ורשתות אחרות.

רמי לוי ורשת ויקטורי צפויים להעביר הצעה לרכישת הרשת כולה, ואליהם מצטרפת גם קבוצת סגול-מיטל שניהלה משא-ומתן לרכישת הרשת ערב קריסתה וגורמים עסקיים נוספים.

הרוכש של מגה, אם הוא שחקן קמעונאי בינוני היום, צפוי להפוך בדילוג ענק לרשת השיווק השנייה בגודלה בישראל. גם המחיר צפוי להיות אטרקטיבי, בוודאי ביחס לעסקאות אחרות שנעשו בשוק.

לדברי עו"ד גינדס, "הקונה יקבל רשת נקייה מחובות, והתמורה שהוא ישלם תיכנס לקופת הנאמנים ותשמש לתשלום החובות לנושים לפי סדרי הקדימה: קודם כל לעובדים, ואחרי זה לספקים ולבנקים".

בתוך כך, אתמול הוגשה לבית המשפט בקשה, בשם מספר בודד של עובדי מגה, למנות מנהל מיוחד נוסף לרשת שינהל חקירה אודות הנסיבות שהביאו לקריסתה - סמכות שנתונה גם היום בידי הנאמנים שמינה בית המשפט.

לשאלת "גלובס" האם בכוונת הנאמנים לדרוש הרמת מסך, אומר עו"ד גינדס כי "השבוע אנחנו מתמקדים בהחזרת הרשת לתפעול מלא, כיוון שזה מה שיבטיח מכירה עתידית במחיר ראוי. אחרי זה אנחנו רוצים להכניס משקיע ראוי. אם יש מקום לבדיקות, לחקירות, להרמת מסך - נושאים כבדי-משקל - הם צריכים להיות מטופלים אחרי שנשלים את הפעלת החברה ומכירתה, כי הדברים האלה לא בורחים.

"עכשיו להכניס את כל הרשת למחול שדים של חקירות, חוץ מלהוציא מזה כותרת, אין בזה שום דבר ענייני. חקירות זה תמיד שלב ג'. עורך דין שמייצג 6 עובדים מתוך 3,500 ורץ לעיתונים לפני שהוא מגיש בקשה לבית המשפט שהוגשה בפועל רק למחרת בצהריים - מה זה תורם לעובדים שהוא מייצג אותם? אני לא מזלזל ולא מתחמק מנושא החקירות, אבל לא בעיתוי הנוכחי שבו חשוב לנו שקט תעשייתי, חברה יציבה ועובדים עם חיוך שמקבלים את הלקוחות".

 

- אתה מעריך שתגיעו לזה בשלב השני והשלישי?

"כן. כמובן שהנושאים ייבחנו בהתאם להוראות בית המשפט".

- מה הסמכות שלכם?

"נצטרך לקבל הוראות ספציפיות מבית המשפט. אני מזכיר שהליך החקירות בקריסה של קלאבמרקט נמשך שנתיים".

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, דורש כי המגבלות החלות בחוק המזון בכל הקשור לנתחי שוק, יחולו גם על מכירת מגה. לפי החוק, רשת לא תוכל לפתוח סניפים באזור שבו יש לה נתח שוק של 30%, אלא באישור מיוחד של הממונה על ההגבלים העסקיים.

לדברי אברכהן, "חוק המזון מייצר בעיה לא פשוטה. המגבלה של 30% מתייחסת ליותר מאשר סניפים בודדים של מגה, שיש לה בגוש דן מסה של סניפים. לא הגיוני שיגמישו את הרגולציה, ויש צורך בה בגוש דן, גם אם הרוכש אינו שחקן בתחום היום. אם זה נפרץ מחדש, והחסם הוא לא רגולציה, אין סיבה שאנחנו לא נהיה חלק משוק המתמודדים על סניפי מגה".

- אתה שימשת כסמנכ"ל תפעול בשופרסל בזמן שרכשתם את קלאבמרקט. 

"ניהלתי את כל ההטמעה של רשת קלאבמרקט. לנהל צמיחה של סניפים בכל הקשור לרווחיות, ניהול כוח-אדם, ניהול שרשרת אספקה, עלויות ותשומות, לא רק של שכר עבודה אלא גם שכר דירה וכדומה - זה פרויקט מאוד גדול. הוא מצריך יכולות, משאבים, כוח-אדם מקצועי. זה לא משהו שנעשה בקלילות על-ידי קומץ של אנשים".

- אפשר להיכשל בסיפור הזה?

"אני משוכנע שיש פה הזדמנות, אבל יידרשו שנים כדי לייצב את הרשת. מצד שני, זה בהחלט יכול להיות קושי עצום למי שמנהל מקבץ חנויות לעבור למודלים שונים של הפעלה מדיסקאונט לעירוני, וקושי לבלוע דבר כזה גדול".

רשת ויקטורי: "אחרי שאקבל תשובות לשאלות שמטרידות אותנו, יהיה קל יותר להזיז מהלכים במגה"

רשת ויקטורי היא הראשונה שמיהרה להצהיר בהודעה לבורסה כי בכוונתה להתמודד על רכישת מגה במלואה, וכי לשם כך היא מנהלת מגעים ראשוניים עם תאגיד "מוביל באירופה בתחום קמעונאות המזון" להשקעה במניות ויקטורי.

- עד כמה אתם מסוגלים למזג רשת שמספר סניפיה גדול פי ארבעה מהסניפים שלכם?

"עם איך שמגה נוהלה עד היום, יכולת הניהול שלנו היא הרבה יותר טובה. אנחנו בין הרשתות הפרטיות היחידות שיודעות לנהל גם חנויות שכונתיות וגם מחוץ לעיר. סיכון יש בכל עסק".

- מה יהיה מעמד עובדי מגה אם תרכשו את הרשת?

"זה לא פשוט. יש לי עדיין כמה שאלות שמטרידות אותי. הסוגיה הראשונה היא האם הקונה צריך לקחת על עצמו את התחייבויות העבר לעובדים. כשקניתי לאחרונה סניפים ממגה, העובדים פוטרו ולאחר מכן נקלטו אצלי. האם הקונה צריך לקלוט את העובדים עם התנאים הנוכחים? יש עובדים שמגיע להם 20 ואפילו 30 ימי חופשה בשנה. זה לבד שווה 40 מיליון שקל בשנה. אין לי בעיה עם מה שהם מקבלים, רק שזה מחיר אחר לגמרי. הכול צריך להיות מתומחר.

"הבעיה השנייה היא שכר הדירה. איזה שכר דירה משלמים על הסניפים של רבוע כחול נדל"ן? יש סניפים שאנחנו יודעים ששילמו שם שכר דירה גבוה במיוחד. האם יש מישהו שיכול לעמוד בזה? התשובה היא לא".

- מ-1 עד 100, כמה חשוב לך שתעשו את העסקה הזאת?

"טוב לי איפה שאני נמצא היום. בסוף פברואר נהיה עם 42 סניפים פעילים. יכול להיות שהעסקה עם מגה בעיר תשים אותי במקום טוב יותר". 

ויקטורי
 ויקטורי

רשת רמי לוי: "לא נקנה את הרשת אם לא נהיה ערוכים ובטוחים שנוכל לעשות זאת בלי סיכון"

לכל אורך הדרך ניהלה רשת רמי לוי מגעים עם מגה, אולם חלקם הגדול לא צלח בסופו של דבר, והסכם אחד שנחתם - לא יצא אל הפועל.

בבקשה להקפאת ההליכים שהוגשה לבית המשפט על-ידי מגה נטען כי ההתמהמהות של לוי בקיום אותו הסכם למכירת 7 סניפים לא נעשתה בתום-לב וגרמה נזק בלתי רגיל לרשת מגה.

לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, דוחה את הטענות ואומר כי יש לו כוונה עקרונית להתמודד על רכישת מגה, אבל הוא עדיין לא קיבל החלטה בעניין.

- אתה חושב שיתייחסו אלייך כעת בחשדנות כשתנהל משא-ומתן?

"אם לא הייתי בתום-לב, למה ניהלו איתי משא-ומתן אחר-כך כדי שאקנה את כל 22 החנויות של YOU? בסוף הם קיבלו 40% יותר ממה שהצעתי להם. אז איך בגללי נגרם להם נזק?".

עבור רמי לוי, רכישה אפשרית של מגה טומנת בחובה לא מעט סיכונים. הרשת עצמה מונה היום 35 סניפים, ועד סוף השנה היא אמורה לגדול ב-11 סניפים נוספים, חלקם נרכשו ממגה. רכישת מגה משמעותה גידול של כמעט פי ארבעה במספר הסניפים. נכון להיום, המטה של רמי לוי לא בנוי למיזוג הענק הזה.

בנוסף, המיזוג הזה טומן בחובו סיכון לשחיקת המותג. רמי לוי יתקשה לקיים את הסלוגן שעליו נבנתה הרשת בהקשר של מחירים זולים, כיוון שההוצאות בתוך הערים גבוהות יותר.

כמו כן, בחלק מהאזורים מחזיק לוי בנתח שוק שלא יאפשר לו לרכוש עוד סניפים. כך למשל בעיר מודיעין, שבה לרמי לוי יש נתח שוק של 50%. מגה נותרה אמנם עם סניף אחד בעיר, בקניון מודיעין, אבל הוא לא יוכל לעבור לידיו. לוי עצמו מעריך כי מדובר ב-8 סניפים כאלה. 

- מה היכולת שלכם למזג רשת עם 127 סניפים?

"לא נקנה אם לא נהיה ערוכים ובטוחים שנוכל לעשות זאת בלי סיכון. כמנהל אני לא אוהב ולא לוקח סיכונים".

- אם תרכוש את מגה, המחירים יהיו אחידים עם מחירי רשת רמי לוי?

"אני לא יודע. הפערים לא יהיו גדולים, ונייצר תחרות. אם אתה מוזיל סל, זה מיטיב עם כולם".

- מה יעלה בגורל העובדים בהנחה שתתמודד על הרכישה?

"אני מבטיח לכל עובד שהוא יוכל לעבוד אצלנו".

- אתה לא מבטיח את תנאי ההעסקה שהיו להם במגה?

"אני מבטיח דבר אחד - כל מי שעובד אצלי מרוויח יותר מהמתחרים".

- כשניהלת משא-ומתן לרכישת YOU, מה סיכמת עם רבוע כחול נדל"ן?

"סגרתי שאקבל הנחה". 

רמי לוי שיווק השקמה
 רמי לוי שיווק השקמה

רשת טיב טעם: "אנחנו לא יכולים לקנות את מגה כולה. קצת צניעות"

בעל השליטה ברשת טיב טעם, חגי שלום, לא מתכוון להגיש הצעה לרכישת מגה כמקשה אחת. לדבריו, "אנחנו לא יכולים לקנות את החברה כולה, לא בסדרי הגודל שלה. קצת צניעות. מי שרוצה לשרוד צריך להסתכל על התרחיש הקשה. גם אם יש 70% סיכוי, יש 30% סיכון לנפילה. אתה צריך לשאול את עצמך אם העסק ייפול, האם הוא יגרור אותך למטה? אם התשובה היא כן - תתרחק משם". 

- ומה התשובה כשמדובר במגה?

"התשובה היא שהסכנה קיימת, כי היקף העסקים של מגה כפול מהיקף העסקים שלנו, ולכן צריך להיזהר. אם יהיו תרחישים שבהם אתה לא נושא בסיכון לבד, קרי מכירה של הרשת בחלקים, אז נבחן את זה כשזה יגיע. כרגע אנחנו לא במרוץ.

"גם אם ימכרו את מגה כמקשה אחת וגם אם בחלקים, 90% מהעובדים מסודרים. העובד הוא לא עול, הוא הזדמנות. אולי הם לא יקבלו שכר גבוה ולא יהיו מאוגדים, אבל כל מי שיקנה את הרשת, יצטרך את העובדים. עובד שמרוויח שכר גבוה, או שהיה עסקן פוליטי בוועד, צריך להיות מודאג. עובדים שמשתכרים בין 5,000 ל-7,000 שקל, ייקלטו, ושכרם יישמר".

- איך תשפיע כניסה של שחקן חדש או צמיחה של שחקן קיים?

"מגה הייתה משקולת כבדה שאיזנה את הספקים הגדולים ואת הרשתות הגדולות. טוב שיהיו כמה רשתות גדולות, כדי שלא תהיה רשת אחת שתקבע את הטון. אם מגה תימכר כמקשה אחת אבל לא לשחקן דומיננטי, תישאר משקולת מאזנת בשוק. אם היא תימכר בחלקים, משקולת כבדה אחת תיעלם".  

טיב טעם
 טיב טעם

רשת יינות ביתן: הקנייה היא הזדמנות, אבל הביצוע עלול להיכשל

בשבועות האחרונים ניהל נחום ביתן, מבעלי רשת יינות ביתן, גישושים לרכישת מגה. גם עכשיו הוא צפוי לבחון את הרכישה ברצינות, אם כי זו טומנת בחובה לא מעט קשיים.

מבחינתו של ביתן, שפיתח את רשת יינות ביתן באמצעות רכישות, מגה היא הזדמנות. עבור רשת יד יצחק הוא שילם 120 מיליון שקל, ואילו את רכישת רשת מחסני כמעט חינם הוא עשה לפי שווי של 350 מיליון שקל. 

בשעתו התקשתה הרשת לגייס מימון לרכישת מחסני כמעט חינם, וזו יצאה אל הפועל אחרי שהמוכרים, האחים עדי ורני צים, הלוו לביתן 50 מיליון שקל. אחרי הרכישה גילה ביתן כי 36 הסניפים שרכש מוזנחים, והוא השקיע עוד 70 מיליון שקל בשיפוצם.

במילים אחרות, לביתן יש ניסיון הלכה למעשה מבחינת השקעה כספית בסניפים מוזנחים, כשההערכה היא שהמצב במגה אינו טוב יותר בהרבה. מצד שני, ביתן, ששילם סכומים גבוהים בהרבה מהמחיר שבו צפויה להימכר רשת מגה, עלול לראות באי-הרכישה החמצה גדולה.

בנוסף, כ-40% מסניפי הרשת היום הם סניפים שכונתיים, ולכן הפרופיל של רשת מגה מתאים לה. 

רשת יינות ביתן
 רשת יינות ביתן