דיוויד בלאט פוטר מקליבלנד: "גאה במה שהשגנו"

המאמן הישראלי, שהוליך את הקאבלירס עד גמר ה-NBA אשתקד אך זכה לאינספור ביקורות לאורך הדרך ובפרט בשבוע החולף, סיים שנה וחצי בתפקיד עם מאזן כולל של 40:83: "אסיר-תודה על ההזדמנות" ■ עוזרו, טיירון לו, יחליפו

דייויד בלאט / צלם: רויטרס
דייויד בלאט / צלם: רויטרס

דיוויד בלאט פוטר אמש (ו') מקליבלנד - כך מדווחים בארצות-הברית. המאמן הישראלי זכה לביקורות מרובות בשבוע האחרון, לאחר התבוסה המשפילה בידי גולדן סטייט, וכעת עושה רושם שזמנו בשורות סגנית האלופה הגיע לסיומו - זאת על אף העובדה שקליבלנד מוליכה את המזרח עם מאזן 11:30, ואם רק היה נותר בתפקיד עוד 3 שבועות, היה מוליך בלאט את קבוצת האולסטאר של המזרח.

"אני אסיר-תודה על שקיבלתי את ההזדמנות להיות המאמן הראשי של קליבלנד קאבלירס", אמר בלאט. "אני רוצה להודות לבעלים דן גילברט ולג'נרל מנג'ר דייויד גריפין על שהעניקו לי את ההזדמנות. היה לי לכבוד לעבוד עם חבורה מדהימה של שחקנים, החל בלברון ג'יימס קיירי אירווינג, קווין לאב וכל הסגל. אני גם רוצה להביע תודה גדולה לצוות האימון שלי. אני חב להם המון על המקצוענות שלהם, העבודה הקשה, הנאמנות שלהם והחברות. אני גאה במה שהשגנו בתקופתי כמאמן הקבוצה, ואני מאחל לקאבלירס אך ורק את הטוב ביותר העונה ולהמשך".

מי שיחליף את הישראלי בתפקיד הוא עוזרו, טיירון לו - אותו טיירון לו שלפי לא מעט דיווחים בשנה וחצי האחרונות, היה מקורב יותר לחלק מהשחקנים מאשר בלאט עצמו. בפרט, מערכת היחסים של לו עם לברון ג'יימס הייתה קרובה בהרבה מזו של בלאט, ובארצות-הברית מצביעים על הנקודה הזו כאחת האקוטיות ביותר בהחלטה להיפרד מהישראלי.

עם זאת, על-פי דיווחים, לברון עודכן במאורע רק אחרי שנעשה, ולא הייתה לו יד בהחלטה - לפחות לא על פני השטח. "זו הייתה החלטה של הג'נרל מנג'ר דייויד גריפין", צייץ העיתונאי ג'ייסון לויד, "הוא לא התייעץ עם אף שחקן. הוא שכנע את הנהלת הקאבס שהקבוצה לא מצליחה מספיק".

"הוא איבד את התמיכה של חדר ההלבשה בחודש האחרון", נטען ב-ESPN. "שחקנים רבים, בעיקר הוותיקים, הרגישו כאילו בלאט לא מתאים לרמה הזו כמאמן. הם לא היו בטוחים שהוא מכיר את הליגה מספיק טוב כדי להצעיד אותם לאליפות".

אדריאן ווז'נרובסקי מ"יאהו", שהיה הראשון לצייץ על החדשות המסעירות, טען: "לברון וסוכנו, ריץ' פול, מאוד תמכו בהפיכתו של טיירון לו למאמן הראשי מאז העונה שעברה".

בלאט (56) מונה למאמן קליבלנד בקיץ 2015, ובכך הפך למאמן האירופי הראשון בתולדות ה-NBA. הישראלי חווה עונת בכורה לא פשוטה כלל לצד השחקן הטוב בליגה לברון ג'יימס וצמד הכוכבים קיירי אירווינג ו קווין לאב , ובכל זאת הצליח לעמוד בציפיות ולהוליך את הקאבלירס עד גמר ה-NBA, שם הפסידו 4:2 לגולדן סטייט. הוא מסיים את דרכו בליגה הטובה בעולם עם מאזן 40:83.

בארצות-הברית לא ממש יודעים כיצד לאכול את הפיטורים הללו. ב-ESPN מיהרו להזכיר שמאז 1970, אף מאמן NBA לא פוטר בזמן שהחזיק במאזן הטוב ביותר במחוז שלו, כפי שקרה עם בלאט.

בלאט (55) שיחק כדורסל באוניברסיטת פרינסטון והתחנך אצל גאון ההתקפה הנודע פיט קריל. ב-1981 החל לשחק בישראל ועבר בין היתר במכבי חיפה, הפועל ירושלים, מכבי נתניה, הפועל גליל עליון, עירוני נהריה ומכבי חדרה, לפני שתלה את הנעליים ב-1993 ועבר לאמן את גליל עליון. בין 1997 ו-2001 שימש כעוזר מאמן נבחרת ישראל, ובו בזמן גם כעוזרו של פיני גרשון במכבי תל אביב, בשנים המופלאות ההן. מ-2001 ועד 2003 הפך למאמן הראשי, אך מיד פינה את מקומו ושב לתפקיד העוזר כשגרשון חזר בעונה בה תל אביב אירחה את הפיינל פור. לאחר מכן בילה בלאט בדינמו סט. פטרסבורג, בנטון טרוויזו, אפס פילזן, דינמו מוסקבה ואריס סלוניקי, כשבין 2006 ו-2012 אימן את נבחרת רוסיה, בשורותיה רשם שלל הישגים גדולים. ב-2010 חזר לאמן את מכבי תל אביב, ובקיץ 2014, אחרי עונה לא פחות ממושלמת, הודיע על עזיבתו.