יועצו של שר הביטחון: "הבית היהודי מזיק לביטחון ישראל"

שעות ספורות לאחר פינוי הבתים בחברון והמתקפה החריפה מצד ח"כים מהימין כלפי שר הביטחון, הגיב אחד מיועציו וטען כי "נוכחות הבית היהודי בממשלה מזיקה" ■ היועץ איציק אשכנזי הוסיף וטען כי המפלגה פוגעת בשלטון החוק

משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי
משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי

הבתים פונו אך המריבה נמשכת - ומאיימת לפלג את הממשלה: מפלגת הבית היהודי תקפה אתמול (ו') בחריפות את שר הביטחון יעלון, שהחליט על פינוי "בתי המריבה" בסמוך לשכונת אברהם אבינו בחברון. בעוד יעלון עצמו הגיב באופן מתון וקרא לחבריו הפוליטיקאים "לפעול באחריות ולרסן את התבטאויותיהם", יועצו ועוזרו איציק אשכנזי יצא למתקפה חריפה נגד המפלגה הדתית-לאומית. אשכנזי, שהבהיר כי הדברים נכתבו על דעתו ולא בהנחיית יעלון, טען כי "נוכחות הבית היהודי בממשלה מזיקה".

אשכנזי פירט, בפוסט שפרסם בפייסבוק ובטוויטר, כי המפלגה בראשותו של בנט "מזיקה לבטחון מדינת ישראל, מזיקה לשלטון החוק, מזיקה לפיתוחה ולשגשוגה של ההתיישבות". הוא הוסיף עקיצה לבנט וכתב: "אנחנו כממשלה חייבים לחשב מסלול מחדש". כמו כן התייחס אשכנזי לסקר ממנו עולה כי רוב הציבור מעדיף את יעלון במשרד הביטחון ולא את בנט, וסיכם: "מה שמוכיח פעם נוספת שהציבור הישראלי רוצה מבוגר אחראי על ההגה הביטחוני".

יעלון עצמו הגיב בצהריים למתקפות החריפות ולאיומים של מספר ח"כים - בהם אורן חזן, בצלאל סמוטריץ' ואיוב קרא - לא להצביע עם הקואליציה ביום שני: "מדינת ישראל היא מדינת חוק, ואין לי כל כוונה להתפשר כשהחוק מופר. במקרה של הבתים בחברון החוק הופר ברגל גסה. כדי להיכנס לבית נדרשות להתבצע מספר פעולות חוקיות, שאף לא אחת מהן התקיימה. לכן הפולשים פונו".

נתניהו התגייס לתמיכה, ח"כים מהימין איימו בצעדים דרמטיים

"אני קורא לשרים, לחברי כנסת ולנבחרי ציבור לפעול באחריות, לרסן את התבטאויותיהם ולגבות את שלטון החוק - ולא לעודד את לקיחת החוק לידיים והפרתו. זה מתכון בטוח לאנרכיה. ההתנהלות וההתבטאויות של מספר פוליטיקאים בנושא זה, גובלות בהפקרות ופוגעות בחוסן הלאומי שלנו", הוסיף יעלון. "ההתיישבות חשובה לי ואני פועל למענה, אך לא אתפשר על החוק. טענת רכישת הבתים תיבדק, כמו גם היבטים ביטחוניים ומדיניים, טרם מתן אישור לאיכלוסם. מי שפועל תוך הפרת החוק, לא מסייע להתיישבות אלא פוגע בה קשות".


בשעות הערב הדגישו גורמים בלשכת ראש הממשלה הבהירו כי נתניהו מגבה את צעדיו של יעלון: "כולנו מחויבים לכבד את החוק". לדברי הגורמים, נתניהו תומך בהתיישבות ומעריך את המתיישבים, שלדבריו עומדים באומץ ובנחישות יום יום מול הטרור. עם זאת, במקרה של בתי המריבה לא הוסדרו כל האישורים ולכן נדרש הפינוי. עוד הדגישו הגורמים כי המתיישבים יוכלו בעתיד לשוב לבתים לאחר הסדרת הרכישה והוסיפו: "ראש הממשלה מגבה את שר הביטחון וכוחות הביטחון וקורא להרגעת הרוחות".

בבית היהודי תקפו אתמול בחריפות את יעלון, לאחר פינוי הבתים: "בעיצומו של גל טרור, שר הביטחון פועל בנחישות, ללא פשרות ובאטימות דווקא לזריקת יהודים מביתם", נמסר מהמפלגה. "את אותו להט ונחישות מוטב שיפנה שר הביטחון לטיפול בטרור הערבי ובבניה בלתי חוקית ברורה ביישובי המחבלים. את בדיקת מסמכי הרכישה ניתן לבצע גם ללא השלכת יהודים מביתם". "בחודשים האחרונים מוביל שר הביטחון, בגיבוי ראש הממשלה, מדיניות מדינית וביטחונית שאיננו יכולים להסכים לה", ציין חבר המפלגה, ח"כ בצלאל סמוטריץ'.

סמוטריץ', סגן השר איוב קרא וח"כ אורן חזן (ליכוד) איימו כי לא ישתתפו בהצבעות הקואליציה בכנסת בעקבות פינוי המתיישבים היהודים. לטענתם, הם מתכוונים להימנע מהדיונים במליאה עד שהמפונים ישובו לבתים. "לאור האמור עדכנתי הלילה את ראש הממשלה ואת ראש המפלגה שלי כי ככל שמתיישבי חברון יפונו מהבתים שנרכשו לא אשתתף בהצבעות במליאה עד שיתאפשר להם לחזור", אמר סמוטריץ'.

"האופן שבו התבצע הפינוי והמדיניות הפרטית שמנהל השר יעלון לא מקובלים", טען חזן בשיחה עם חדשות 2 Online. "אם כך קורה, אז אני לא ממהר להצביע ביום שני. זה לא איום, זה עניין של מציאות. חצי שנה אנחנו עוברים פה גל טרור ובסוף אנחנו מקבלים פינוי שכזה".

"אין שום מניעה שאדם שרכש את הבית שלו בכסף בין אם בתל אביב ובין אם בחברון ייכנס לביתו", הוסיף חזן. "מכיוון שהשר יעלון מנהל מדיניות פרטית שהיא מדיניות של הקפאה והיא שונה בתכלית מדרכה של מפלגת הליכוד אני לא מתכוון לתת יד לדבר הזה".