מנכ"ל האוצר: רפורמה במכללות הטכנולוגיות - בשנה הבאה

שי באב"ד הודיע כי יבחן רפורמה מקיפה בתקצוב המכללות הטכנולוגיות להכשרת הנדסאים החל בשנת 2017

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, הודיע היום (ב') כי יבחן החלת רפורמה מקיפה בתקצוב המכללות הטכנולוגיות להכשרת הנדסאים החל בשנת 2017.

באב"ד אמר את הדברים בדיון שקיימה ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, על רקע המצוקה שאליה נקלעו עשרות המכללות הטכנולוגיות ברחבי הארץ וטענת פורום המכללות, שלפיה הן מתוקצבות בחסר ביחס למוסדות האקדמיים. במכללות הטכנולוגיות להכשרת הנדסאים לומדים 28 אלף סטודנטים בקירוב.

המכללות מתוקצבות בידי המכון להכשרות טכנולוגיות (מה"ט) שבמשרד הכלכלה והתעשייה.

מנכ"ל המשרד עמית לנג, שהשתתף בדיון בכנסת, עמד על פערי התקצוב בין המכללות הטכנולוגיות לבין מוסדות אקדמיים ואמר: "כאשר סטודנט במכללה טכנולוגית מתוקצב ב-8,000 שקל לעומת סטודנט בהשכלה הגבוהה, שמתוקצב בכ-40 אלף שקל - לא ניתן לסגור את הפערים ולשפר את החינוך הטכנולוגי".

על-פי נתוני משרד הכלכלה והתעשייה, כ-55 מכללות טכנולוגיות ברחבי הארץ מתוקצבות בכ-170 מיליון שקל לשנת 2016. לדברי לנג, בימים האחרונים סוכם על תשלום מקדמות של כ-30 מיליון שקל על כלל חובות המדינה למכללות בשלוש השנים האחרונות.

"ההכשרה הטכנולוגית מהווה נדבך משמעותי בפעילות התעשייה הישראלית ויכולתה לעמוד באתגרים המשמעותיים שעומדים לפניה בשנים הקרובות. זה מקרה קלאסי של תת-תקצוב, שפוגע בסטודנטים ובתעשייה. התקציב הנדרש אינו בידנו", אמר מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה.

"מענה לצרכים בטווח הארוך"

גורם באוצר אמר בהתייחס להצהרת המנכ"ל באב"ד על רפורמה מתוכננת במכללות כי "עד כה נקטנו במהלכים לטווח הקצר, שנועדו לאפשר את הפעילות השוטפת של המכללות ובתוך כך, הגדלת התקציב לשנה הקרובה. במקביל אנו פועלים לגיבוש רפורמה שתעמיד מענה לצרכיהן לטווח הארוך, וזאת לצד מקסום ההכשרות הטכנולוגיות - בהתאם לצורכי המשק".

באחרונה פרסמה התאחדות התעשיינים כי למפעלים חסרים כ-8,000 עובדים מקצועיים - מחסור שנגרם בעקבות מספר נמוך מדי של מסגרות מתאימות לחינוך מקצועי ולחינוך טכנולוגי.