כחלון נגד יוגב: "המצב חמור. אזמן אנשים לבירורים"

שר האוצר תקף את מנהל רשות החברות ואמר בכנס רשות החברות הממשלתיות כי הוסתר ממנו מידע חיוני הנוגע להליך ההפרטה של הדואר ■ בנוסף הוא מתח ביקורת חריפה על הליך איוש הדירקטורים בחברות הממשלתיות

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

שר האוצר משה כחלון תוקף חזיתית את מנהל רשות החברות באוצר אורי יוגב. בכנס רשות החברות הממשלתיות שנערך הערב מתח כחלון ביקורת קשה על הליך הפרטת דואר ישראל ורמז כי זימן "אנשים שמעורבים בנושא לשיחות בירור", לאחר שגילה כי הוסתר ממנו מידע חיוני הנוגע להליך ההפרטה. בנוסף מתח כחלון ביקורת חריפה על הליך איוש הדירקטורים בחברות הממשלתיות - הליך שיוגב רואה בו את הישגו העיקרי.  

כחלון, שנאם הערב בפני באי הכנס השנתי של רשות החברות הממשלתיות, יצא למתקפה כבר בתחילת נאומו כשאמר כי "צריך להגיד את האמת, יש בעיות בחברות הממשלתיות". כחלון כיוון את דבריו להליך מינוי הדירקטורים באמצעות נבחרת הדירקטורים שיוגב יזם וקידם. דבריו באים על רקע ביקורת הולכת וגוברת על יוגב בשל סירובם של שרים בממשלה לשתף פעולה עם הרשות ולבחור את נציגיהם בדירקטוריונים של החברות הממשלתיות מתוך הנבחרת שקבעה רשות החברות. "יש לי הרבה כבוד לנבחרת הדירקטורים", אמר כחלון, "אבל אין לי כבוד  לזה שדברים נעשים בצורה עקומה, וזה דבר שיטופל.

"חסרים לנו 450 דירקטורים", אמר כחלון. "70 יו"רים לא מאוישים, 70 חברות ללא ייצוג של ערבים ו-40 ללא קוורום. המצב הוא חמור. אם החוק קבע שצריך להיות מספר מסוים של דירקטורים אז זה מה שצריך להיות. אבל לא שיהיה כתוב בחוק 15 ויכהנו 4 - זה עקום ובדבר הזה אני מתכוון לטפל".

בהמשך דבריו עבר כחלון לדבר על מתווה ההפרטה של חברת דואר ישראל שנפסל על ידו, בנימוק שהוא מבוסס על הערכת שווי לא-רלוונטית. את המתווה קידמה רשות החברות בשיתוף עם אגף התקציבים.

"החברות הממשלתיות מספקות לנו את הדברים הבסיסיים -  מים, חשמל, רכבת, דואר, תעשיות ביטחוניות. זה לא סוד שישנם תהליכי הפרטה, התייעלות ומיזוגים. אני בעד כלכלה חופשית והתייעלות - אבל לא בכל מחיר. מונופול ממשלתי זה לא טוב אבל הרבה יותר גרוע זה מונופול פרטי. אם תגיע אליי הפרטה שלא תיצור תחרות ולא תאפשר יותר  מספק אחד היא לא תהיה. בשביל להעביר מונופול מהממשלה לאדם פרטי - עדיף שהוא יהיה בממשלה. גם הגיעה אליי לאחרונה הפרטת הדואר. לא אישרתי אותה בשלב זה וקראתי לשיחה מספר אנשים שמעורבים בנושא, למדתי על דברים שלא הובאו לפניי. אנחנו נקדם את ההפרטה אבל יהיו בה שינויים. זה לא ייצא כפי שזה נכנס".

קודם לנאומו של השר דיבר יוגב בפני באי הכנס וגילה כי רווחיותן של החברות הממשלתיות גדלה ב-2015 והגיעה לרווח מצרפי של 750 מיליון שקל לעומת 430 מיליון ב-2014 והפסד של 600 מיליון שקל ב-2013.