המשטרה: כמעט 100% מהבקשות להאזנות סתר מאושרות

בשנים האחרונות חל זינוק משמעותי בבקשות להאזנות סתר, רובן בתיקי רצח, שכמעט כולן מאושרות בבתי המשפט ■ בשנה החולפת עלתה משמעותית כמות בקשות ההאזנה לחשודים בעבירות ביטחוניות

כמעט 100% מבקשות המשטרה להאזנות סתר נגד חשודים בעבירות חמורות מאושרות על-ידי בתי המשפט - כך עולה מנתוני המשטרה לשנת 2015.

הנתונים הוגשו על-ידי אגף החקירות והמודיעין של המשטרה לכנסת במסגרת הדיווח השנתי, שממנו עולה כי בשנה החולפת חלה ירידה קלה במספר הבקשות שהגישה המשטרה לעומת שנת 2014, אך ככלל, כמותן עלתה מאוד בשנים האחרונות.

כמות הבקשות שהגישה המשטרה להאזנות סתר בחשד לעבירות נגד ביטחון המדינה עלתה משמעותית בשנה החולפת. ייתכן כי הדבר נובע מגל הטרור של החודשים האחרונים וההחמרה במצב הביטחוני.

מהנתונים עולה כי בשנת 2015 הוגש 3,217 בקשות בידי המשטרה, כשמתוכן סורבו 3 בקשות בלבד. לשם השוואה, בשנת 2011 הגישה המשטרה 2,682 בקשות. 45 מהבקשות שהוגשו בשנה החולפת היו בחשד לעבירות נגד ביטחון המדינה, לעומת 22 בקשות בלבד ב-2014.

עיקר ההאזנות שביקשה המשטרה היו, כמדי שנה, בתיקי רצח - יותר מ-600 בקשות אשתקד. בצעד חריג אף הוגשה בקשה אחת במסגרת חקירה שעסקה בחוק נגד הסתננויות.

זינוק במספר הבקשות של מח"ש

הזינוק במספר הבקשות לביצוע האזנות סתר, שמקבלות אישור כמעט אוטומטי מבתי המשפט, מגיע לא רק מהמשטרה, אלא גם מרשויות חקירה נוספות. למשל, בשנת 2011 הגישה המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) 11 בקשות בלבד, ואילו ב-2015 הוגשו 41 בקשות.

נתונים דומים ניתן לראות גם במצ"ח, שם הוגשו 17 בקשות ב-2011 ו-40 ב-2015; וכן ברשות להגבלים עסקיים, שם לא הוגשה אף לא בקשה אחת ב-2011, אך בשנה החולפת הוגשו 10 בקשות.

בשל החדירה הגסה לפרטיות, החוק דורש כי האזנת סתר תבוצע רק בחקירות לחשד בעבירות חמורות ורק באישורו של נשיא או סגן נשיא בית משפט מחוזי. זאת, למעט במקרים חריגים של ביטחון המדינה, שבהם גם ראש שירות הביטחון הכללי (שב"כ) או ראש הממשלה יכולים לאשר האזנה לזמן מוגבל מאוד.

בפועל, כפי שניתן להיווכח, בתי המשפט כמעט שלא דוחים בקשות מטעם רשויות החוק.