מחזיקי האג"ח ברבוע כחול: "לא צריכים בעל שליטה חדש"

לאחר שבסוף השבוע נחתם הסכם להעברת השליטה באלון רבוע כחול לגינדי החזקות, טוענים בנציגות האג"ח כי "בעלי קבוצת אלון החליטו לברוח מהאחריות למצב שנוצר, אחרי שהבינו שלא יקבלו מאיתנו פטור מתביעות עתידיות"

שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא
שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא

זה היה המהלך העסקי המפתיע של סוף השבוע האחרון: בתום יממה של משא-ומתן מואץ, חתמו ביום שישי ילדיו של הקבלן הוותיק יגאל גינדי על הסכם לרכישת מניות השליטה (72.7%) בחברת ההחזקות הציבורית אלון רבוע כחול, מידי קבוצת אלון שבשליטת שרגא בירן, דודי ויסמן וארגוני הקניות של הקיבוצים.

ליטל, אבי, גיא, רועי ומנחם גינדי, באמצעות חברת גינדי החזקות שבבעלותם, הסכימו לשלם לקבוצת אלון 115 מיליון שקל במזומן תמורת המניות הנרכשות - פרמיה של 55% על מחיר השוק טרם חתימת העסקה.

עם זאת, גינדי החזקות התנתה את ביצוע העסקה ביכולתה של אלון רבוע כחול להשלים בתוך 10 ימים הסדר כולל לדחיית פירעון החובות של החברה לבנקים ולמחזיקי איגרות החוב שלה, שמסתכמים בכ-900 מיליון שקל.

התנאי הזה התברר היום (א') כלא פשוט להשגה, לאחר שבסביבת נציגות מחזיקי האג"ח של אלון רבוע כחול  הבהירו כי לא יסכימו לחתום על הסדר חוב שלא יכלול קודם כל את מימוש מניות השליטה (54%) בחברה-הבת, רבוע כחול נדל"ן - הנכס המרכזי של החברה.

לטענתם, מכירת מניות השליטה ברבוע נדל"ן צפויה להזרים לקופתה של אלון רבוע כמיליארד שקל, ולאפשר פירעון מוקדם של לפחות 67% מסך התחייבויותיה, שעומד כיום על 1.3 מיליארד שקל.

התנגדות מחזיקי האג"ח גם נתפסת על-ידי גורמים המקורבים לקבוצת אלון כניסיון של הרגע האחרון להשיג הטבות נוספות, למשל בדמות ביטחונות לחוב. עם זאת, בקרבת נציגות המחזיקים טוענים כי ביכולתם לפנות לבית המשפט בדרישה לפירוק אלון רבוע כחול, מאחר שההסדר עם נושי החברה לא נחתם ולא אושר כדין. כך שהיא למעשה נמצאת בהפרה של כתב הנאמנות, מאחר שלא שילמה את חובה במועד.

"בעלי קבוצת אלון מיהרו למכור את ההחזקה באלון רבוע כחול, כי החליטו לברוח מהאחריות למצב שנוצר, אחרי שהבינו כי לא יקבלו מאיתנו פטור מתביעות עתידיות", נטען בסביבת נציגות האג"ח. "אבל אנחנו לא צריכים בעל שליטה חדש בחברה אלא את החזר החובות, ואת זה ניתן לעשות באמצעות מכירה של הנכסים.

"החברה במצב של חדלות פירעון, היא חייבת לנו כסף ולא משלמת לנו, כשיש לה נכס טוב ביד (רבוע כחול נדל"ן, ע' כ'), וכולנו יודעים עכשיו מה הוא שווה. כך שמבחינתנו", הדגישו בקרבת הנציגות, "בעל תפקיד שימונה לניהול החברה מטעם בית המשפט, יוכל למכור אותו לא פחות טוב מהחברה עצמה".

בעלי גינדי החזקות, המלווים בעסקה בידי עורכי הדין יורם ראב"ד, איציק כהן ועופר זוזובסקי ממשרד ראב"ד מגריזו בנקל, ינסו כנראה בימים הקרובים להיפגש עם נציגות מחזיקי האג"ח ולשכנעה בכדאיות השגת הסדר חוב, לצורך העברת השליטה לגינדי.

דובר החברה הדגיש ביום שישי כי "הרכישה מהווה חלק מהתוכנית האסטרטגית של גינדי החזקות, להתרחבות וצמיחה לתחומים נוספים". עם זאת, מקורבים לחברה הדגישו גם היום את התנאי שלפיו ללא הסדר חוב באלון רבוע כחול לא תהיה עסקה.

החברה-הבת רבוע נדל"ן היא הנכס העיקרי שמעניין באמת את בעלי גינדי החזקות, והסיבה לכך שהגינדים מבקשים לרכוש את השליטה בחברה-האם. למעשה, המהלך העסקי שביצעו בעלי גינדי החזקות בסוף השבוע, שכלל פנייה ליו"ר אלון רבוע כחול, אביגדור קפלן, עם הצעה לרכישת השליטה בחברת ההחזקות כולה, נועד למעשה לחסוך מהם את הצורך להתמודד מול 3-5 קבוצות עסקיות אחרות במכרז שאמור היה קפלן לנהל למכירת מניות השליטה ברבוע נדל"ן.

אלון רבוע כחול מחזיקה כאמור ב-54% ממניות חברת רבוע נדל"ן בשווי שוק של 833 מיליון שקל; ב-63% ממניות חברת תחנות הדלק דור-אלון בשווי 333 מיליון שקל; וב-78% ממניות רשת חנויות כלי הבית נעמן בשווי של 31 מיליון שקל.

בנוסף, החזיקה עד כה אלון רבוע כחול גם ברשת הקמעונאות מגה, שנכנסה לאחרונה להקפאת הליכים, ומונה לה נאמן מטעם בית המשפט. מגה עברה הסדר נושים בקיץ האחרון, במסגרתו היא זכתה להזרמות ענק מצד אלון רבוע כחול, שגם נטלה על עצמה חלק נכבד מחובות מגה. למרות זאת, המשיכה מגה להפסיד כספים ועקב כך הועברה לאחריות נאמן, שינסה למכור אותה כמקשה אחת או בחלקים.

בשבועיים האחרונים קיבל כאמור דירקטוריון אלון רבוע כחול הצעות לרכישת מניות השליטה ברבוע כחול נדל"ן תמורת 910-970 מיליון שקל, ומידע על התקדמות המכירה אף הועבר לאחרונה לנציגות מחזיקי האג"ח, להם חייבת החברה כ-380 מיליון שקל.

במקביל, מנהל יו"ר אלון רבוע כחול, אביגדור קפלן, בחצי השנה האחרונה גם מהלך למכירת מניות השליטה בדור-אלון, שלפי שעה טרם הניב עסקת מכירה. הסיבה היא בין היתר ריבוי חברות הדלק העומדות כיום למכירה בשוק המקומי (סונול, טן ודור-אלון).

נפטרו ממשקולת פיננסית בהפסד

מכירת הנכסים המרכזיים בהדרגה, ופירעון החובות של אלון רבוע כחול באמצעות התמורה, היה המהלך האידיאלי עבור קפלן, או "מכירה דה-לוקס" כפי שהגדיר זאת מקורב לאחד הצדדים. אולם הפחתת דירוג החוב של החברה-האם של אלון רבוע כחול, קבוצת אלון הפרטית, שהקנתה למחזיקי האג"ח שלה את האפשרות לדרוש פירעון מיידי של מלוא החוב כלפיהם, הכניסה את הקבוצה כולה לסחרור. באלון הבינו כי לא רק שהמשך התמיכה באלון רבוע כחול כבר אינה באה בחשבון, אלא שעדיף לנטוש את ההחזקה בה כמעט בכל מחיר.

כך, סוכם אמנם על מכירת מניות השליטה באלון רבוע כחול ב-115 מיליון שקל, אולם בפועל מדובר בתמורה "שלילית" - במסגרת המכירה הסכימה קבוצת אלון לוותר על הלוואות נחותות (או על הזכות לקבלת מניות במקרה של המרתן להון) בהיקף של 170 מיליון שקל, שהעניקה בשנה האחרונה לאלון רבוע כחול כדי שזו תוכל לתמוך במגה.

הלחץ העצום שהפעילו הגופים המוסדיים על קבוצת אלון, אשר חייבת להם כ-1.7 מיליארד שקל, הובילו את בעליה להעדיף לוותר על המשקולת הפיננסית הקרויה אלון רבוע כחול, גם במחיר נמוך מהסכומים שכבר הזרימה לה בשנה האחרונה.

כך שעבור בירן, ויסמן והקיבוצים, מדובר בהעברת האחריות על חובות מגה ואלון רבוע כחול לידי מישהו אחר.

מוסדיים: "העסקה - חדשות טובות"

קבוצת אלון מחזיקה במניות אלון רבוע כחול באמצעות חברה בבעלות מלאה בשם אלון קמעונאות. אלון קמעונאות חייבת לבנק הפועלים כ-350 מיליון שקל, שמתוכם קבוצת אלון ערבה ל-155 מיליון שקל. כך שהעסקה עם גינדי החזקות תזרים לאלון קמעונאות 115 מיליון שקל שישמשו להחזר החוב לבנק הפועלים, ומשום כך מעריכים הצדדים לעסקה כי הבנק יעניק את הסכמתו לביצועה.

גם הגופים המוסדיים שמחזיקים באג"ח של קבוצת אלון צפויים לתמוך בעסקה, מאחר שהיא תמנע את הצורך בהזרמות הון נוספות למימון החברה-הבת אלון רבוע כחול.

אחד מהם אף אמר היום ל"גלובס" כי "חלק מהתמורה שתתקבל בגין העסקה תסייע להקטין את החוב הנערב לבנק הפועלים, כך שלקבוצת אלון יהיו פחות חובות על אותם הנכסים. כמובן שזה משפר את מצב האג"ח של הקבוצה, ולכן העסקה היא חדשות טובות עבורנו".

אם כך, המכשול העיקרי שעומד בפני השלמת המכירה הוא מחזיקי האג"ח של אלון רבוע כחול, שקרוב למחציתן מוחזקות בידי חברות שונות לניהול קרנות נאמנות, ובראשן אלה של ילין לפידות (61 מיליון שקל ערך נקוב), מגדל שוקי הון (37 מיליון שקל ע"נ) ומיטב דש (29 מיליון שקל ע"נ).

בתחילת נובמבר הסכימו מנהלי אלון רבוע כחול, הבנקים ומחזיקי האג"ח של החברה (כאמור, חוב של כ-900 מיליון שקל) על מתווה להסדר כלל החובות כלפיהם. חובות אלה כוללים כאמור חוב של 380 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, 250 מיליון שקל לבנק הפועלים, 146 מיליון שקל לבנק מזרחי-טפחות, 50 מיליון שקל לבנק דיסקונט, 40 מיליון שקל לבנק הבינלאומי ו-35 מיליון שקל לבנק לאומי.

במסגרת ההסדר נקבע כי 2% מהחוב לנושים ייפרעו בנובמבר 2017, 2% בנובמבר 2018, 2% בנובמבר 2019, ואת יתר הסכום (94%) תפרע החברה בנובמבר 2020.

לתפיסת אלון רבוע כחול ובעלי השליטה בה, העובדה שההסכם כבר אושר בידי כל הצדדים מעידה על כוונתם לבצעו, ולכן תוביל בסופו של דבר להשלמתו, למרות ההתנגדות החדשה שמגלים כעת מחזיקי האג"ח.

עסקת אלון רבוע כחול
 עסקת אלון רבוע כחול