מוות במפרץ חיפה

ראשי עיריות, שרי בריאות ובעלי מפעלים צריכים לעמוד לדין בגין ההרעלה של תושבי מפרץ חיפה

מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר
מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר

תשמעו סיפור הזוי על עיר מזוהמת אי-שם במזרח התיכון. נולדים שם מאות תינוקות עם מום, גדלים עם מחלות נשימה, מתבגרים למחלות לב ומתים מסרטן. בעיר הזו יש כמות לא קטנה של מפעלים מזהמים, שאמנם מפרנסים אלפי תושבים, אבל באותו זמן הורגים וגורמים למחלות.

ולמה זה הזוי? כי המוות שקט. לא שומעים עליו בתקשורת. במקרה הטוב יועלה הנפטר לדרגת קישוט סטטיסטי, לא יותר.

אבל זה ממש לא הכל. בעלי המפעלים, מיליארדרים, דורשים הרחבה של התעשייה. לא הקלה בעונש, לא הקלות ברגולציה, אלא דווקא הרחבה. כמו שניחשתם, למקום הזה קוראים מפרץ חיפה.

הסירחון והמספרים

כמי שגדל בקרית ביאליק ועדיין מגיע לבקר את המשפחה והחברים שנשארו שם, וכמי שעבד באזור שנים רבות, ברור לי שמפרץ חיפה הורג. זה ברור לכל מי שגר או גדל שם. אנחנו מכירים שכונות שמלאות במקרים של סרטן ריאות, שד ולימפה. יש כמה רחובות שנקראים בפי התושבים "רחוב הסרטן". בכל בית, בכל רגע נתון, יש לפחות חולה אחד. למתעניינים אני ממליץ בחום על סיור ברחוב שפרינצק בקרית אתא, דגניה בקרית חיים, הכלניות בטבעון (והדוגמאות עוד רבות). רק אל תשכחו מסכת אב"כ.

אנחנו לא צריכים מחקרים, לא טבלאות, לא ממצאים ולא אקדמיה. 600 אלף תושבי אזור חיפה יודעים עשרות שנים את מה שמחקרים גילו רק עכשיו. ובכל זאת זה יכול להדהים גם את תושבי המפרץ - המחקרים האחרונים מראים שיש פי חמישה חולים בסרטן במספר שכונות באזור.

גרימת מוות ברשלנות

ראשי עיריות, שרי בריאות והגנת סביבה, פקידים בכירים ובעלי מפעלים - עשרות ואולי מאות אנשים לאורך השנים צריכים לעמוד בפני שופט על חלקם בפשע של גרימת מוות ברשלנות. תכפילו זאת באלפי מקרי מוות ועשרות אלפי מחלות לב ונשימה.

לא רצח, לא היתה כוונה להרוג. וגם לא הריגה, מפני שאותם אנשים לא הרגו באופן ישיר. אבל אם הנתונים שמתפרסמים בימים אלה ידועים לאנשי המקצוע כבר 15 שנים כפי שפורסם, אין מקום לספק - ועדת חקירה, משפט וכלא לאשמים. הנה דוגמה לכמה חשוב לממסד לשמור על חיי האדם במפרץ חיפה: מנוטרים בו רק 8 סוגי חומרים מזהמים (מתוך 28 שהומלצו על ידי ועדת אלמוג ב-2009).

מה שהיה היה

בואו נעזוב את מה שהיה, ונבין שיושבת כיום ועדה ודנה האם לתת אישור להרחבת בתי הזיקוק. נזכיר רק שרוב הנפט משם אינו לצריכה שלנו בישראל אלא לייצוא. נזכיר גם שבתי הזיקוק אכן הפחיתו את רמות הזיהום, אבל לא הוכיחו את הירידה בתחלואה, אלא להפך - המחקרים מצביעים על עלייה.

הוועדה הזו שמתכנסת בימים אלה מורכבת מפקידי משרדי הפנים, הבריאות, הגנת הסביבה ועוד. כל אנשי הוועדה הזו, בנוסף לראשי ערים ושרים - אמורים להיות תחת זכוכית המגדלת של ועדת החקירה הבאה שתבדוק למה רמות התחלואה והמוות לא ירדו גם בשנת 2020. הם לא יוכלו לומר לא ידענו, או לטעון שלא היו מחקרים שמעידים על קשר בין תחלואה לזיהום. הם יצטרכו להסביר למה גרמו למוות ברשלנות.

הכותב הוא עובד קהילתי ופעיל חברתי