"אנו עושים מבחני מיון עד צאת הנשמה, נראה לי שלא הייתי עובר"

צביקה נטר, מייסד ומנכ"ל אינוביד שגייסה באחרונה 28 מיליון דולר, מדבר על הקושי בגיוס עובדים בארץ, ומתאר מה מייחד את הפלטפורמה ליצירת פרסומות אינטראקטיביות בתכני וידאו של החברה

צביקה נטר וטל חלוזין / צילום: ג'ף פולבר
צביקה נטר וטל חלוזין / צילום: ג'ף פולבר

רגע לפני ששנת 2016 נפתחה, השלימה אינוביד הישראלית (Innovid) גיוס של 28 מיליון דולר, והשלימה בכך גיוס של 65 מיליון דולר מרגע הקמתה בשנת 2007. החברה, שנוסדה על-ידי צביקה נטר, טל חלוזין וצחי זיגדון, מצטיירת כאחת מחברות ההזנק הישראליות המצליחות של העשור האחרון, אך בל נשכח כי הסטטיסטיקה אומרת שעל כל חברה שמצליחה, יש 9 שנכשלות.

זה לא אומר שאינוביד תהיה אחת מאותן תשע, אך כל הצלחה של חברת הזנק, ששורתה התחתונה רק מתקרבת לאיזון או שהיא רווחית באופן שולי - על אחת כמה וכמה 9 שנים לאחר הקמתה - צריכה להילקח בערבון מוגבל.

כדי להבין קצת יותר לעומק את סוד ההצלחה של אינוביד, והיכן תשקיע את ההון שגייסה, הרמנו טלפון לצביקה נטר, המייסד שמכהן כמנכ"ל. אינוביד, במשפט די קצר, פיתחה פלטפורמה ליצירת פרסומות אינטראקטיביות בתכני וידאו. מה זה אומר? ובכן, "המושג טלוויזיה כפי שהכרנו אותו בעבר השתנה", אומר נטר, "זה כבר לא ממש ברור מה פירוש טלוויזיה - מכשיר או תוכן? כי הרי יש אפשרות לצפות, לדוגמה, ב'הישרדות' במכשיר הטלוויזיה הרגיל או במכשיר הסמארטפון.

"לכן, נוצרה התכנסות (Converge) בין סוגי המסך לסוגי התוכן, וזה לא ממש משנה כיצד התוכן מגיע למסך - על-ידי כבלים או לוויין או אינטרנט. מה שכן משנה, במקרה שלנו, זה שהתשתית להפצת התוכן היא דיגיטלית - דהיינו IP, פרוטוקול האינטרנט - ולא תשתית מסורתית כמו לוויין. תשתית IP, להבדיל מתשתיות ישנות, מאפשרת לייצר דיאלוג בין הצופה לבין המותג שהפרסומת בגינו עולה לאוויר באותו הרגע".

דיאלוג, לדברי נטר, הוא לדוגמה: "כשקוקה-קולה מפרסמת את אחד מהמשקאות שלה, היא רוצה להעביר מסר והיא רוצה להעביר אותו לקהל היעד הכי נכון. כשהיא מפרסמת פרסומת באירוע מאוד נצפה, כמו הסופרבול לדוגמה, היא לא ממש יודעת מי צפה בה ועד כמה זה עזר לה לשווק את המותג שלה. לעומת זאת, הפתרון של אינוביד כן מאפשר לה לייצר פרסונליזציה של הפרסומת - דהיינו התאמה אישית לקהל היעד - וכן מאפשר לה לייצר אינטראקציה מול מי שצופה בה.

לדוגמה, פרסומת של קוקה-קולה שרצה באיזשהו אתר שאת גולשת בו עכשיו, תכלול לינק שאומר: 'Share Coke with a Friend', וזה אומר לשלוח לחבר שלך קופון כדי שיקבל משקה קולה, וזאת על-ידי הכנסת מספר הטלפון שלו באותו לינק. תשתית IP, שמאחוריה יש הרבה מידע על הצופה/הגולש והעדפותיו, מאפשרת לעשות כזה דבר".

נטר מסביר כי את אותו מידע לא החברה אוספת אלא החברה המפרסמת או צד שלישי שהיא נעזרת אותו. "אני תפקידי הוא לאפשר את הפרסונליזציה ואת האינטראקציה".

לפי המודל העסקי של אינוביד, היא אינה גובה מלקוחותיה דמי מנוי או שימוש בפלטפורמה, וכך הכנסותיה מבוססות רק על כמות החשיפות להן זכו הפרסומות שעוברות בפלטפורמה שלה, ולא משנה לאורך כמה שניות הן נצפו, שנייה אחת או 4 או 10 שניות. "אני מחייב כל לקוח לפי חשיפות בפועל, כלומר שמישהו צפה בפרסומת, ולא משנה כמה זמן הוא צפה. מה שכן, את המידע לגבי אורך הצפייה בפרסומת אני מעביר ללקוח שלי כדי שיפיק מזה מסקנות לעתיד".

תחרות מול גוגל ופייסבוק

המתחרה הגדולה ביותר של אינוביד, איך לא, היא גוגל על-ידי חברת הבת שלה DoubleClick ופייסבוק שמנסה לאתגר את זו האחרונה על-ידי Atlas שנרכשה על-ידה. נטר טוען כי קוקה-קולה ואחרות יכולות למדוד את האפקטיביות של השימוש בפלטפורמה של אינוביד מכיוון שהיא מייצרת רווח וחיסכון: "חיסכון כי הפלטפורמה מאפשרת לשדר פרסומות כמעט על כל סוג מסך, ורווח כי היא יוצרת פרסונליזציה ואינטראקציה".

באשר לשורה העליונה והתחתונה של החברה, טוען נטר כי החברה גלגלה אשתקד מחזור הכנסות של עשרות מיליוני דולרים, וכי ברבעון השלישי והרביעי של 2015 הייתה רווחית. "אך ייתכן שבשנה הקרובה נקריב את הרווחיות לטובת הצמיחה. בגלל זה גייסנו, ואת הכסף שגייסנו נשקיע כדי להגיע ל-300 לקוחות, ולהגיע לנתח שוק של 50% משוק הפרסומות בווידאו, וכדי לגייס עוד עובדים". בהקשר זה, טוען נטר כי לא קל למצוא עובדים מתאימים בישראל. "מרכז המו"פ שלנו בארץ עושה מבחני מיון עד צאת הנשמה. נראה לי שאני אפילו לא הייתי עובר אותם".