השכר שאחרי הלימודים: מוסד יוקרתי זה נחמד, אבל משתלם?

בדיקה שערכה חברת המחקר PayScale מגלה איפה כדאי ללמוד כדי להרוויח יותר אחרי התואר

סטודנטים / צילום:אלכסיי קרמנוב
סטודנטים / צילום:אלכסיי קרמנוב

איזה מוסד אקדמי בארה"ב הכי כדאי ללמוד מדעי המחשב כדי לקבל את השכר הגבוה ביותר לאחר עשר שנות ניסיון? ובכן, הגיוני לחשוב שמדובר ב-MIT, שהוא המוסד היוקרתי ביותר בארה"ב ללימודי טכנולוגיה, אך בדיקה שערכה חברת המחקר PayScale מגלה שלא כך.

בשבועיים האחרונים הצגנו כאן מחקרים על מידת התגמול של מוסדות ההשכלה הגבוהה בארה"ב לבוגריהם עשור אחרי סיום לימודיהם - מחקרים שהתבססו על מידע מפורט ששחרר משרד החינוך האמריקאי בספטמבר 2015 במטרה לסייע לסטודנט האמריקאי הממוצע להחליט היכן ללמוד, ואולי גם לצעירים ישראלים שבוחרים ללמוד בארה"ב. הפעם אנחנו מציגים את הניתוח של PayScale, שמציע זווית מעניינת.

חברת המחקר ניתחה את המידע לפי פרמטרים שונים, ואנחנו נתייחס לזהות המוסדות האקדמיים שהכי משתלם ללמוד בהם (כלומר השכר של בוגריהם אחרי 10 שנות ניסיון הוא הגבוה ביותר) שלושה מקצועות פופולריים: מדעי המחשב, מינהל עסקים ומדעי הרוח.

נתחיל במדעי המחשב. "באופן די מפתיע", נכתב במחקר, דווקא בוגרי קמפוס סנטה ברברה של אוניברסיטת קליפורניה הם הכי מתוגמלים: שכר שנתי חציוני של 147 אלף דולר, לעומת "רק" 135,000 דולר במקרה של MIT (מקום 6). ובכלל, למדינת קליפורניה (כנראה בגלל סיליקון ואלי, המרכז של ענקיות הטק העולמיות) יש נוכחות דומיננטית בדירוג: 5 מתוך 10 האוניברסיטאות הכי מתגמלות.

נעבור למינהל עסקים. גם כאן המקום הראשון נתפס על ידי קמפוס של אוניברסיטת קליפורניה, הפעם בעיר ברקלי. בוגר תואר במינהל עסקים מאוניברסיטה זו יקבלו לאחר 10 שנות ניסיון שכר שנתי חציוני של 140,000 דולר. אוניברסיטת ניו יורק - אף שרובע מנהטן הוא הלב העסקי של העיר ושל מדינת ניו יורק, ויש שגידו של ארה"ב בכלל - מדורגת שביעית.

ומה עם מדעי הרוח? אם בחרתם ללמוד למשל תואר בספרות אנגלית או בפילוסופיה, המוסד האקדמי המתגמל ביותר הוא אוניברסיטת טאפטס, אוניברסיטה פרטית גדולה השוכנת ליד העיר בוסטון שבמסצ'וסטס: 132,000 דולר בשנה.

היכן הכי שווה ללמוד-לפי מקצועות-בארהב
 היכן הכי שווה ללמוד-לפי מקצועות-בארהב