מנדלבליט, אתה כן מנוע

עייפנו מאנשי שררה שעושים את הדברים בצורה מחשידה. אנחנו רוצים יועמ"ש שנוכל להאמין בו

אביחי מנדלבליט / צילום:  מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
אביחי מנדלבליט / צילום: מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

אני לא נמנה על אלה שמינויו של אביחי מנדלבליט ליועץ המשפטי לממשלה מדיר שינה מעיניהם. לא מצאתי ברקורד שלו סיבות של ממש לחשוב שמדובר במינוי לא ראוי. גם לא העובדה שכמזכיר הממשלה הוא חסה בשנים האחרונות בצלו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועבד אתו בקרבה גדולה.

אבל דווקא עם כניסתו לתפקיד סיפק מנדלבליט סיבה לדאגה. "אני לא מנוע מלטפל בעניינים נגד ראש הממשלה" - הוא אמר.

מנדלבליט הסתמך בעניין זה על הסדר ניגוד העניינים. המסמך פורסם, ואמנם אין בו הגבלה בעניין זה. למה? זו התנהלות תמוהה, שמחייבת הסבר מהיועץ היוצא או כל מי שנתן את חתימתו למסמך זה.

אין מצב שמנדלבליט יוכל לעסוק בענייני נתניהו כאילו היה אזרח רגיל מן השורה. אפילו ירצה לנהוג בשיא האובייקטיביות, הוא לא יוכל לעשות זאת. כי זה לא אנושי. לא רק משום הקרבה שבה עבדו השניים עד לאחרונה. אלא בעיקר מכיוון שנתניהו היה האיש שבמידה רבה, אולי מכריעה, מנדלבליט חייב לו את המינוי. אז עכשיו הוא יהיה מסוגל לקבל החלטות קשות נגד נתניהו ובני ביתו? לי זה נראה לא אפשרי, לא אנושי.

כדי שכניסתו של מנדלבליט לתפקיד לא תוכתם בשל כך, כדי שהדבר הזה לא ילווה אותו לכל אורך כהונתו, כדאי שלא יחזיק בקרנות הסדר ניגוד הענינים.

זה שאין שם התייחסות לענייני נתניהו - זה מחדל שמניעיו לא ידועים, וצריך לקוות שייחקרו. מה שכן ברור זה שמבחינה ציבורית הדבר הזה ייחשב כניסיון להגן על נתניהו, בתמורה למינוי שסידר למנדלבליט. היועץ החדש בוודאי יטען שזה מופרך לחלוטין, שהוא לא כזה, שהוא ינהג ביושר. מבחינה ציבורית זה לא יעזור לו.

מה שמצופה מיועץ חדש זה להחיל על עצמו כללים שאינם קשורים להסדר זה או אחר. למען ההיגיינה הציבורית, וגם המשפטית, ראוי שמנדלבליט יודיע כי למרות שאינו מנוע בהסדר ניגוד העניינים, הוא לא יעסוק בתיקי נתניהו ויעביר אותם לטיפולו של פרקליט המדינה. הוא חייב לעשות זאת כדי לרכוש אמון לעצמו - אבל גם למעננו, הציבור.

עייפנו מאנשי שררה שעושים את הדברים בצורה לא ראויה ומעוררת ספקות וחשדות. אנחנו רוצים יועץ משפטי שנוכל להאמין בו. אל תאכזב אותנו כבר מההתחלה.

מיהם שליחי הקב"ה?

"מודה לקב"ה ולשליחיו", אמר מנדלבליט. את הקב"ה אנחנו מכירים, אבל מי הם "שליחיו"? רבנים? חברי כנסת דתיים? נתניהו?

למה להתיחס לאורן חזן?

בכנסת החליטו לא להעניש את חברי הכנסת אורן חזן (ליכוד) ואיילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני), בעקבות הצרחות ביניהם. מה שאני לא מבין זה איך ובעיקר למה מתייחסים בכלל אל אדם כמו חזן?