רשות ני"ע: כך הונה עמי סגל עשרות משקיעים ב-100 מיליון שקל

סגל שוחרר ממעצר בתנאים מגבילים ■ הרשות: סגל השתמש בכספי משקיעים להחזר חובות ומתן הלוואות, "שיפץ" תשואות וביצע תעלולים פיננסיים

עמי סגל / צילום: תמר מצפי
עמי סגל / צילום: תמר מצפי

עמיחי (עמי) סגל, הבעלים לשעבר של בית ההשקעות אלפא פלטינום, נעצר על-ידי רשות ניירות ערך בחשד לביצוע עבירות שונות ובכלל זה תרמית בניירות ערך, גניבה, גניבה בידי מנהל, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, עבירות עובדים ומנהלים בתאגיד, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות על חוק איסור הלבנת הון.

על-פי החשד, מכלול פעילותו המירמתית של סגל הייתה בהיקף של כ-100 מיליון שקל.

בית משפט השלום בתל-אביב הורה על שחרורו ממעצר בתנאים מגבילים, בהסכמת רשות ניירות ערך.

הרשות מפרטת את האופן שבו סגל רימה לכאורה משקיעים בהיקף כה גדול. סגל היה לא רק בעלי אלפא פלטינום, אלא גם בעלים של שתי קרנות זרות: Forum International Equity Fund ו-Forum Global Fixed Income.

"מממצאי החקירה עולה כי סגל שלט בניהול הקרנות שבבעלותו ביד רמה ולמעשה היה הגורם היחיד ששלט בהתנהלותם", טוענים ברשות. "על-פי ממצאי החקירה, פעילות גיוס כספי המשקיעים נעשתה בלי שקיימת לקרנות יכולת ממשית לעמוד בהתחייבויותיה כלפי הלקוחות, כאשר בחלק מהמקרים כספי משקיעים חדשים מימנו פדיונות של משקיעים אחרים.

"עוד עולה חשד כי במהלך התקופה האמורה נקט סגל שורה ארוכה של פעולות על-מנת להסתיר את מצבן הכספי האמיתי של הקרנות, תוך שבמסגרת פעולות אלה הוא מטעה את ציבור לקוחותיו ועושה שימושים אסורים בכספים אשר הפקידו בידיו, לרבות לטובתו שלו".

ואלה הפעולות עליהן מדברת הרשות:

הטעיית המשקיעים באשר לייעוד כספי ההשקעה. בעוד ללקוחות הובטח כי כספיהם יושקעו באפיקים מסוימים - בפועל, טוענים ברשות, הכספים שימשו את סגל לטובת עסקיו הפרטיים והחזר חובות. 

■ מימון עסקאות אישיות בכספי הקרנות: ברשות טוענים כי סגל השתמש בכספי משקיעים כדי להעמיד הלוואות אישיות.

■ שיפוץ תשואות הקרנות: לטענת הרשות, סגל נהג לבצע בסמוך לתאריכי חתך רכישות אישיות ובסכומים זניחים של ניירות ערך אשר הוחזקו בתיקי הקרנות תוך "ניפוח" שעריהן בעשרות רבות של אחוזים - עובדה אשר הובילה לשיערוך ביתר של הקרנות בעשרות מיליוני דולרים. פעילות תרמיתית מוכוונת שער זו
נועדה להנחת דעתם של ציבור המשקיעים בקרנות בדבר ביצועי הקרן וכן שימשה אותו לקבלת אשראי בנקאי בחשבונותיו הפרטיים.

■ רכישת יחידות בקרנות מבלי ששילם תמורתן וקבלת אשראי בנקאי בגינן: מהחקירה עולה כי סגל השתמש בכספי הקרנות לטובת רכישת יחידות של הקרנות בחשבונותיו האישיים. לאחר רכישת היחידות, הוא הגיש בקשה להגדלת אשראי מהמערכת הבנקאית, זאת בהסתמך על הגידול בהחזקותיו בקרנות שבניהולו, עובדה אשר למעשה הובילה ליצירת יחידות חדשות בקרנות מבלי שנתקבלה כל תמורה אמיתית בגינן.

פרשת אלפא פלטיניום התפוצצה בשלהי 2013, במסגרת תביעה שהגיש איש העסקים, שמואל מנדזיצקי, מבעלי רשת מחסני חשמל לשעבר, למחלקה הכלכלית בבית משפט המחוזי בתל-אביב נגד בית ההשקעות ובעליו, בטענה כי 29 מיליון שקל שהשקיע באמצעות החברה בקרנות נאמנות זרות המנוהלות על-ידי סגל נעלמו מחשבונו.

עשרות לקוחות נוספים של אלפא פלטינום, שרכשו קרנות דומות לאלה שרכש מנדזיצקי, טענו באותה תקופה כי אף הם לא מצליחים למשוך את כספם, ורשות ניירות ערך החלה לחקור חשדות להונאה באלפא פלטינום.

מבקשת המעצר שהגישה רשות ניירות ערך לבית המשפט עולה כי על-פי ממצאי החקירה גייס סגל כספי משקיעים בלי שקיימת לקרנות יכולת ממשית לעמוד בהתחייבויותיה כלפי הלקוחות, כאשר בחלק מהמקרים כספי משקיעים חדשים מימנו פדיונות של משקיעים אחרים.

עד כה עולה חשד כי במהלך תקופה נקט סגל בשורה ארוכה של פעולות על-מנת להסתיר את מצבן הכספי האמיתי של הקרנות, תוך שבמסגרת פעולות אלה הוא מטעה את ציבור לקוחותיו ועושה שימושים אסורים בכספים אשר הפקידו בידיו לרבות לטובתו שלו.

29 מיליון שקל נעלמו

בשלהי 2013 פורסם ב"גלובס" כי עשרות לקוחות של אלפא פלטינום, שרכשו קרנות דומות לאלה שרכש מנדזיצקי, לא מצליחים מזה תקופה ארוכה למשוך את כספם. עוד פורסם כי רשות ניירות ערך החלה לחקור את החשדות להונאה באלפא פלטינום.

בתוך כך הגיש מנדזיצקי, באמצעות עורכי הדין אסף ברם ורועי סלוקי, תביעה נגד סגל ובית ההשקעות ומנהליו וכן צו לאיסור דיספוזיציה (שינויים) ברכוש וצו לתפיסת נכסים, אשר ייחס לסגל ולמעורבים נוספים בפרשה גזל, הונאה, גניבה, העלמה והסתרה של כספי משקיעים בסך כולל של כ-29 מיליון שקל.

בהמשך לכך ולממצאים כי החברות בבעלות סגל אינן יכולות לעמוד בהתחייבויותיהם למשקיעים, מינה השופט חאלד כבוב מבית המשפט המחוזי בתל-אביב כונס נכסים ונאמן לאלפא פלטינום ולחברת פורום ייעוץ ופיתוח עסקים בע"מ שבשליטתו של סגל, המחזיקה (בשרשור) בקרנות. כן מינה בית המשפט תופס נכסים כנגד נכסיהם של סגל, אלפא פלטינום, פורום ומעורבים נוספים.

אלפא פלטינום נמכרה בנובמבר 2013, וכיום אין בה פעילות, ובחודש ספטמבר 2014 בוטל רישיון ניהול התיקים של החברה.

עוד במהלך 2014 משך מנדזיצקי את תביעתו המקורית נגד סגל והגיש תביעת ענק חדשה כנגד חברת סופריור בית השקעות - לשעבר אלפא פלטיניום ניהול השקעות בע"מ, וכן נגד שורת נתבעים נוספים, בהם בנק הפועלים והבנק הבינלאומי, שלטענתו אחראים לכך שכספי משקיעים באלפא פלטיניום נעלמו כלא היו.

בתביעה נטען כי "מאות מיליוני שקלים (וביניהם כספם של מנדזיצקי וחברה שבבעלותו) עברו תחת ידיו של סגל ופוזרו בחברות שונות ובעסקים שונים שבבעלותו. כספים אלה הועלמו, ואין כל קצה חוט למה שעלה בגורלם".

עוד נטען כי סגל העביר את כספי המשקיעים באלפא לקרנות זרות, וכספים אלה חזרו לכיסו בדמות הלוואות שנתנו הקרנות לחברות בשליטתו, מבלי לקבל כל ביטחון או עירבון להחזר הכסף. בסך-הכול טוען מנדזיצקי כי במקרה שלו מדובר בהעברות כספים מחשבונות קרנות הנאמנות הזרות לחשבון חברה בשליטת סגל, בפרק זמן של כ-10 חודשים בלבד, בסך של כ-15.6 מיליון דולר.

לדבריו, במסגרת הבירורים שעשה עם נציגי בנק הפועלים בניסיונותיו לפזר את הערפל באשר להימצאות כספו, נמסר לו מפי נציגי הבנק כי אלה אינם יודעים להסביר מדוע טרם מומשו החזקותיו בקרנות הזרות, בניגוד לבקשותיו, ו"שהאינדיקציות רומזות לכך שמדובר במעין מעשה 'מיידוף'".

במקביל, כאמור, התנהלה חקירת רשות ניירות ערך בפרשה. לטענת הרשות היום, במהלך החקירה התגלו ממצאים רבים המחזקים את החשדות בנוגע למרכזיותו של סגל בביצוע העבירות בהן הוא חשוד, הוא נחקר בקשר למיוחס לו, אך לאור היקף החקירה ומורכבותה לא עלה בידי חוקרי מחלקת חקירות מודיעין בקרת מסחר ברשות ניירות ערך לסיימה, ונדרשות חקירות נוספות של סגל ושל מעורבים נוספים וכן ביצוען של פעולות חקירה שונות.