גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דילמה ברבוע כחול: פירוק או ניהול מו"מ למכירה לזאבי או גינדי?

מחזיקי האג"ח יידרשו להחליט ביומיים הקרובים האם הם ממשיכים במדיניות האגרסיבית לפירוק החברה אם היא לא תמכור את הנכס המרכזי שלה - או שהם נותנים ליו"ר אביגדור קפלן לנהל מו"מ עם המציעים

גד זאבי / צילום: שלומי יוסף
גד זאבי / צילום: שלומי יוסף

החלה מלחמת הכיסים העמוקים על השליטה בחברת ההחזקות אלון רבוע כחול . כפי שנחשף ביום חמישי ב"גלובס", איש העסקים גד זאבי הגיש הצעה לרכישת השליטה בחברה, לאחר ששבוע קודם לכן סיכמה חברת הנדל"ן גינדי החזקות על רכישת מניות השליטה (72.7%) באלון רבוע כחול תמורת 115 מיליון שקל, בכפוף להסדר חוב שייחתם בין החברה הנרכשת לבין נושיה.

אלא שהתנגדות נמרצת מצד מחזיקי האג"ח של אלון רבוע כחול גרמה לכך שבחמישי בערב, בד-בבד עם פרסום הצעתו של זאבי, נאלצה גינדי החזקות לשפר את הצעתה ולהתחייב לראשונה, באופן רשמי, על הזרמת הון משמעותית לחברה הנרכשת, במקביל לתשלום תמורת מניות השליטה לבעליה הנוכחיים של החברה, קבוצת אלון.

הצעתו של זאבי הוגשה ביום רביעי האחרון לידי אביגדור קפלן, שמשמש כיו"ר אלון רבוע כחול וכמנכ"ל החברה-האם, קבוצת אלון. ההצעה כוללת רכישת 51% ממניות אלון רבוע כחול מידי בעלת השליטה תמורת 85 מיליון שקל, ולפי שווי חברה של 167 מיליון שקל, כולל אופציה שיקבל זאבי לרכישת יתרת ההחזקה (21%) לפי אותו מחיר למניה.

בנוסף, ההצעה כוללת גם הזרמת הון של 500 מיליון שקל ישירות לאלון רבוע כחול, כאשר מחצית הסכום יוזרם לחברה הנרכשת בתוך 10 ימים ממועד השלמת העסקה, והמחצית השנייה בתוך 120 יום ממועד השלמתה.

הזרמת ההון תתבצע כחלק מהסדר חוב אליו תגיע החברה הנרכשת עם נושיה, ובראשם הבנקים, מחזיקי האג"ח וכן נאמני רשת מגה, שדורשים מהחברה-האם לשעבר הזרמות נוספות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בגין סכומים שהובטחו לה לכאורה בעבר.

יחד עם זאת, זאבי ציין בהצעתו כי אם היא לא תיענה עד יום שישי הקרוב, היא תיפקע, וכן כי היא מותנית בבדיקת נאותות. 

שתי ההצעות לרכישת השליטה באלון רבוע כחול

גינדי שיפרה את ההצעה

הצעתו של זאבי משקפת לפי שעה סכומים גבוהים יותר מאלה שהציעה גינדי החזקות, שבבעלות האחים ליטל, אבי, גיא, רועי, ומנחם גינדי.

ביום חמישי הציעה גינדי גם כי במקביל לחתימת הסדר חוב בין אלון רבוע כחול לבין נושיה, היא תזרים לחברה הנרכשת 240 מיליון שקל, מתוכם 180 מיליון שקל באופן מיידי, והיתרה בתום חצי שנה ממועד אישור ההסדר בידי בית המשפט. 

בתמורה להזרמת ההון מבקשת גינדי החזקות כי תנאי הסדר החוב של אלון רבוע כחול עם הבנקים ומחזיקי האג"ח יקבעו כי קרן החוב תיפרע ב-4 תשלומים שנתיים של 2% מסכום הקרן, כאשר חלק הארי של הקרן (92%) ייפרע בתשלום אחד בתום השנה החמישית מיום אישור הסדר החוב. כמו כן, הריבית השנתית שתשולם בגין החוב תעמוד על 4.5% (צמוד למדד).

לצורך הבטחת הפירעון מציעה גינדי לשעבד לטובת הבנקים ומחזיקי האג"ח את מניות השליטה בחברות-הבנות רבוע כחול נדל"ן ורשת התדלוק דור-אלון. עם זאת, בגינדי מדגישים כי תחת הנהגתה תפעל אלון רבוע כחול לממש את ההחזקה בדור-אלון, במטרה להפחית את נטל החוב, ולכן כוללת ההצעה תנאי לפיו לא ישולם קנס בגין פירעון מוקדם של החוב.

סוכריה נוספת שיקבלו הבנקים ומחזיקי האג"ח מגינדי היא הקצאת מניות (לפי חלקם בחוב) בהיקף של 10% מהון המניות של אלון רבוע כחול. חלקה של גינדי החזקות עצמה באלון רבוע כחול יגדל ל-85% בזכות ההון שתזרים לחברה. כך שבסיומו של המהלך כולו ידוללו בעלי מניות המיעוט הקיימים להחזקה של 5% בלבד בחברה, לעומת 27.3% כיום.

עוד עולה מההצעה כי בכוונת גינדי החזקות לבצע קיצוצים לצורך הפחתת הוצאות ההנהלה וכן להפסיק את הרישום של מניות אלון רבוע כחול בניו-יורק.

החלטה ביומיים הקרובים

בד-בבד עם הפרסום הרשמי של שתי הצעות ההשקעה באלון רבוע כחול, פרסם היום נאמן האג"ח את הצעת נציגות המחזיקים להעמיד את מלוא החוב כלפיהם לפירעון מיידי, אם עד ל-25 בפברואר לא תקבל החברה הצעה מחייבת לרכישת מלוא החזקותיה ברבע כחול נדל"ן, שתאושר על-ידי דירקטוריון החברה ותהיה מקובלת על נושיה.

המשמעות היא שמחזיקי האג"ח יידרשו להחליט ביומיים הקרובים האם הם ממשיכים במדיניות האגרסיבית לפירוק החברה אם היא לא תמכור את הנכס המרכזי שלה - או שהם נותנים ליו"ר קפלן לנהל משא-ומתן עם המציעים.

המחזיקים הגדולים באג"ח החברה כוללים את ילין לפידות (17.5% מהסדרה), הראל (14.1%), מגדל שוקי הון (12%), קרנות אילים (10.5%), הפניקס (8.6%) ומיטב דש (8.5%).

עם זאת, לחלק מגופים אלה יש גם החזקות במניות החברה וכן באג"ח של החברה-האם, קבוצת אלון, כך שבבואו לבחון את תוצאות ההצבעה, יידרש הנאמן לבחון איזה אינטרס גובר, ולפי זה להחליט האם להכליל כל אחד מהגופים בספירת הקולות.

אלון רבוע כחול מחזיקה ב-54% ממניות רבוע כחול נדל"ן בשווי של כ-780 מיליון שקל, ב-63% ממניות חברת תחנות הדלק דור-אלון בשווי של 330 מיליון שקל וב-78% ממניות רשת נעמן בשווי של 30 מיליון שקל.

אלון רבוע כחול עצמה נסחרה היום לפי שווי של 97 מיליון שקל, ואילו האג"ח שלה, שצמודות למדד ונושאות מח"מ של 2.9 שנים, נסחרו בתשואה שנתית לפדיון של כ-8%.

אלון רבוע כחול גם החזיקה בבעלות מלאה על רשת חנויות המזון מגה קמעונאות, שנכנסה לאחרונה להקפאת הליכים, ומונה לה נאמן. מגה עברה הסדר חוב בקיץ האחרון, שבמסגרתו היא זכתה לתמיכה של כ-800 מיליון שקל מבעלת השליטה, אולם למרות הסדר זה המשיכה הרשת להידרדר, והתמיכה שקיבלה אף גררה את החברה-האם עצמה לקשיים חמורים.

קופת המזומנים של אלון רבוע כחול ריקה כמעט לחלוטין, בעוד שהיקף התחייבויותיה הוא כ-1.3 מיליארד שקל, כך ששווי נכסיה נמוך כיום מהיקף התחייבויותיה. מתוך סך ההתחייבויות, חייבת החברה כ-520 מיליון שקל לבנקים ועוד כ-380 מיליון שקל למחזיקי אגרות החוב מסדרה ג'.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; הדולר מזנק מעל 3.77 שקלים

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-1% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

דיווח: משרד האוצר האמריקאי אישר סנקציות חדשות על איראן

באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • רב-אלוף הרצי הלוי אמר אחרי המתקפה האיראנית כי "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • עדכונים שוטפים

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

"נמצאים רק בתחילת הדרך": מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם לראשונה על במה אחת

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס Tech IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס