הזהב שוב נוצץ

האם יכולנו לחזות את השינוי החיובי בזהב, והאם הוא באמת נכס מקלט?

מטילי זהב / צילום: מכס מעבר המנהרות
מטילי זהב / צילום: מכס מעבר המנהרות

בשבוע שעבר קיבלנו שוב הוכחה למה שידענו כבר זמן מה: לזהב תפקידים רבים, ומתחלפים. התפקיד המסורתי, והמצוטט ביותר עבורו, הוא כנכס המגן מפני אינפלציה. אך מה קורה כאשר אין כזו? האם, במקרה כזה, הוא נדון לשכחה ואבדון? מה שקרה לאחרונה הוכיח שלא, והבליט את תפקידו העיקרי בעיני, דהיינו היותו הביטוח האולטימטיבי למקרה של בעיה פיננסית סיסטמית.

מאפייני בעיה כזו מתנקזים לדבר אחד: חוסר שליטה מצד קובעי מדיניות על הנעשה, כאשר מתחילים להופיע בסביבה "ברבורים שחורים". "ברבורים" העפים, פתאום, ממחוזות שהודחקו אך המעוגנים היטב ברקע ידוע של גורמים ארוכי טווח.

הפעם, היה זה שילוב של אדון דרגי (אירופה), אדון קורודה (יפן), וגברת יילן (ארה"ב) אשר הנפיקו את הספקות לגבי יכולתם להגן עלינו. משקה הפלא התמידי, בדמות כמויות גדולות של כסף חינמי כבר לא הספיק על מנת "לעשות את העבודה", ולהחזיר את השווקים לשגרה האופטימית. השמועות בדבר ערעורם הפיננסי של חלק מקומפלקס הבנקאות האירופית, בשילוב חידוש הירידות במחיר הנפט, וההחמרה בנתוני המקרו הסיניים, היפנים, ובמיוחד האמריקאיים, כל אלו היו מספיקים על מנת לייצר את הספקנות החדשה כלפי אותם גיבורי-על מוניטריים.

הזהב, ביחד עם היין היפני (!), האג"ח הממשלתי קצר הטווח, ולמרבה הפלא האירו, הפכו להיות מקורות ספיגה של כסף גדול אשר חיפש מקלט מעולם ה-Risk-On. על האנומליה של התנהגות האירו נכתב די הרבה, אבל על הזהב יש לומר שהתנועה בו הייתה פרק קלאסי של שילוב נדיר בין מה שהיה הגיוני שיקרה, ומה שהפתיע מבחינת עוצמתו. האם הצד הטכני של המתכת לא הצביע על הסיכוי שיקרה מה שאכן עינינו ראו? הבה נבדוק את הגרף השבועי של הנכס הפנטסטי הזה:

משה-שלום-זהב-16-02
 משה-שלום-זהב-16-02


כאשר המחיר שבר מטה את סביבת 1,180-1,150 דולר לאונקיה, היו סביבו מספידים רבים. תחום מחירים זה היה חשוב לא רק כרמת תמיכה היסטורית בדוקה, אלא גם כאזור תיקון השני-שליש Fibonacci, דהיינו אזור ה-61.8% תיקון מן העלייה בין 772 ו-1920 (3 סגול). אמנם התקיימה סטייה חיובית לאחר מכן (עיגולים ירוקים, 4 סגול), אבל זו טבעה בפסימיות הכללית ששררה סביב המתכת.

ההנחה הייתה שהמחיר יהיה חייב לבקר את אזור התיקון המורשה האחרון (78.6%), סביב 950, לפני שתמצא תחתית קשיחה. זה לא קרה.

במקום זאת, המומנטום המשיך להישאר שלילי "רגוע", בדיוק כפי שהוא היה מאז תחילת 2014 כאשר המחיר סבב סביב 1300 (4 סגול). לאחרונה, ובצורה מהירה למדי, העובדות המעודדות החלו להצטבר, מעבר לרקע של אותה סטייה חיובית מעניינת: פריצת הממוצע הנע 200 יום, ופריצת קו המגמה האחרון הבנוי מן השיאים שמאז תחילת השנה (1 סגול).

נראה שאז החלו להבין השחקנים הגדולים שמשהו אחר קורה כאן. ראינו את ההאצה הבלתי נמנעת כאשר החלו להיות מופעלות, בזו אחר זו, פקודות קטיעת ההפסד של השורטיסטים ארוכי הטווח. תהליך מזרז אשר הביא את התנועה האלימה האחרונה. למה זה הביא אותנו? לבדוק את קו המגמה 2 (2 סגול). מעין בחינת סמסטר לילד שפתאום מראה כישורים חדשים.

מן האמור, ועל הרקע הפונדמנטלי והטכני של הדברים, נשאלת השאלה הגדולה: האם מסלול הזהב הוא מסלול של מגמה עולה חדשה, או שלפנינו תגובה רגעית בת חלוף לסנטימנט קשה כלפי הבנקאים? התשובה כולה תמצא בשפל הבא.

בפני הזהב מכשולים רבים, בדמות רמות התנגדות לרוב (5 סגול), ופסיכולוגיה שלילית הדורשת שיקום יסודי. כל אלו טריגרים פוטנציאלים למהלך יורד מתקן. נקודת העצירה של אותו מהלך יורד, ומה שייאמר סביב הבנקאות המרכזית אז, יהוו את התשובה לדילמה הגדולה.

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com .

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.