שערוריות שחיתות מעיבות על עתידו הפוליטי של ר"מ ספרד

ייתכן שיתבקש להרכיב ממשלה לאחר שהבחירות הכלליות שנערכו בדצמבר עדיין לא הוכרעו, אך יזדקק לתמיכת מפלגות אחרות, ולא בטוח שיקבל אותה

מריאנו ראחו / צילום:רויטרס
מריאנו ראחו / צילום:רויטרס

שערוריות שחיתות פוליטית הטילו צל כבד על ממשלתו של מריאנו ראחוי במשך מרבית ארבע שנות כהונתו בתפקיד, וכעת הן מעיבות על סיכוייו של המנהיג הספרדי להישאר בשלטון.

מנהיגי מפלגות האופוזיציה מנהלות כעת מו"מ על הקמת ממשלה חדשה, בעוד שהמפלגה העממית בהנהגת ראחוי סופגת מהלומה אחר מהלומה בדמות גל מעצרים, חשיפות והתפטרויות שכולן קשורות למעשי שחיתות.

בעיר ולנסיה, מעוז המפלגה העממית זה עשרות שנים, נפתחה חקירה משפטית נגד המפלגה בחשד לזיוף מכרזים ותשלום עמלות לא-חוקיות. השופט שמוביל את החקירה נקב בשמם של תשעה מתוך עשרת חברי מועצת העיר מטעם המפלגה הפופולרית כחשודים רשמית בפרשה.

גם במדריד נערכת מתקפה נגד המפלגה. בשבוע שעבר פשטה המשטרה על משרדיה הראשיים בחשד שסניף מדריד של המפלגה העממית קיבל שוחד מעסקים. שלשום (א') נפלה אחת המנהיגות הפוליטיות הבכירות במפלגה קורבן לפרשה. אספרנצה אגירה, מנהיגת הסניף המקומי של המפלגה, ודמות רבת השפעה בתוך המפלגה, הכריזה על התפטרותה, ואמרה שהיא מקבלת "אחריות פוליטית" לשערורייה. במסיבת עיתונאים אמרה אגירה: "השחיתות קוטלת אותנו".

מבחינתו של ראחוי, גל אחרון זה של פרשות שחיתות לא יכול היה לבוא בעיתוי גרוע יותר. מפלגתו זכתה במספר המושבים הגדול ביותר בפרלמנט בבחירות הכלליות - אך הלא-מכריעות - שנערכו בדצמבר, אך הוא זקוק לתמיכתן של מפלגות אחרות כדי לזכות מחדש בראשות הממשלה. מכיוון שהמפלגה העממית שקועה עד צוואר בשערוריות שחיתות, משימתו של ראחוי הפכה לקשה עוד יותר.

"פרשות שחיתות אלה אינן מקילות על גיבוש הסכם עם המפלגה שבראשה עומד ראחוי", אמר אנטוניו רולדן, חבר פרלמנט מטעם מפלגת המרכז סיודדנוס (Ciudadanos). "אני לא חושב שראחוי יכול להוביל את תהליך המעבר שלו אנו זקוקים כעת, ואני לא חושב שאפילו המפלגה שלו ממשיכה להאמין שהוא יכול".

ראחוי בילה את השבועיים האחרונים בשולי הזירה הפוליטית, לאחר שדחה את הצעתו של המלך פיליפ הרביעי להוביל את הסבב הראשון של שיחות הקואליציה. בעקבות סירובו של ראחוי, העניק המלך את המנדט למנהיג המפלגה הסוציאליסטית, פדרו סנצ'ז, שצריך לכונן ממשלת קואליציה בת-קיימא עד סוף השבוע הראשון במארס.

המפלגה העממית והמפלגה הסוציאליסטית מסרבות לתמוך זו בזו, ולכן סנצ'ז צריך לזכות בתמיכת סיודדנוס ותנועת פודמוס, המתנגדת לתוכנית הצנע. מרבית הפרשנים מעריכים כי ברית משולשת כזו לא תהיה אפשרית.

ראחוי הבהיר שהוא מוכן להציג את מועמדותו לראשות הממשלה אם וכאשר סנצ'ז ייכשל במאמציו, אך אנליסטים רבים טוענים כי שורת שערוריות השחיתות הנוכחית תחליש באופן חמור את עמדת המיקוח של ראש ממשלתה המכהן של ספרד.

"אם המפלגה העממית תתחיל להיחלש בסקרי דעת הקהל בגלל שערוריות השחיתות, יהיה לה תמריץ גדול בהרבה להשיג הסכם ולהימנע מבחירות חדשות. אך במקביל היא תהפוך גם לרעילה יותר מבחינתם של שותפים פוטנציאליים", אמר חורחה גלינדו, אנליסט פוליטי ועורך בלוג פוליטיקון (Politikon).

מסקרי דעת הקהל האחרונים עולה שארבע המפלגות העיקריות בספרד ירשמו פחות או יותר את אותם הביצועים כמו בבחירות שנערכו ב-20 בדצמבר, אך יש סיכוי שפודמוס תדיח את המפלגה הסוציאליסטית ממעמדה כמפלגה השנייה בגודלה במדינה במונחי מספר הקולות בבחירות הכלליות.

מנהיג פודמוס, פבלו איגלסיאס, הציג אתמול את הצעת מפלגתו לממשלת קואליציה עם הסוציאליסטים. הוא תיאר את המסמך כבסיס מוצק לכינון "ממשלה של קידמה", אך זכה לתגובה קרה מבכירי המפלגה הסוציאליסטית.

הצעת פודמוס כוללת בין השאר עריכת משאל עם על עצמאות לחבל קטלוניה - דרישה שאותה מסרבים הסוציאליסטים לקבל. כמו כן מציעה פודמוס כי איגלסיאס, המבקש להתמנות לסגן ראש הממשלה, יפקח על שירות המודיעין הספרדי, CNI.