סטיב אדלר מונה לבורר במחלוקת מול הוועד של הדסה

הערכות: אדלר, נשיא ביה"ד הארצי לשעבר, יכריע כי לא ניתן לחייב את יו"ר הוועד בהדסה לעבוד בנוסף לתפקידו בוועד ■ ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל הדסה זאב רוטשטיין נפגש אתמול עם יו"ר ההסתדרות הלאומית בניסיון לעשות שריר מול ניסנקורן

סטיב אדלר / צילום: יונתן בלום
סטיב אדלר / צילום: יונתן בלום

מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, נענה היום (ב') להצעה של יו"ר מרחב ירושלים בהסתדרות, דני בונפיל, למנות את נשיא בית הדין הארצי לעבודה לשעבר, השופט בדימוס סטיב אדלר, לבורר שיכריע במחלוקת מול ועד עובדי המינהל והמשק בהדסה - כך נודע ל"גלובס".

אדלר, כך על-פי הערכות, צפוי לקבוע כי לא ניתן לחייב באופן חד-צדדי את יו"ר הוועד, אמנון ברוכיאן, לשאת בתפקיד נוסף בהדסה מעבר לתפקידו כיו"ר הוועד, כפי שדרש רוטשטיין.

על-פי מומחים ליחסי עבודה שמייצגים דווקא מעסיקים, כל זמן שהדבר מוכח כי בהדסה אכן היה נוהג של עשרות שנים בהן יו"ר הוועד משמש בתפקידו כמשרה מלאה בתשלום - הרי שבעולם העבודה ל"נוהג" יש מעמד מחייב גם אם אינו מעוגן בהסכם עבודה פורמלי.

על-פי אותן הערכות, אדלר צפוי לקבוע כי ללא הסכמה של שני הצדדים, לא ניתן יהיה לפעול באופן חד-צדדי. גם העובדה כי רק לפני שנה וחצי חתמה ההנהלה על הסכם הבראה במסגרתו שינוי בתנאי העסקתו של יו"ר הוועד לא נכלל, צפויה לחזק את העמדה של הוועד. יצוין כי במקומות עבודה רבים יו"ר הוועד משמש בתפקידו במשרה מלאה, אולם בחלק מהמקומות הדבר מעוגן בהסכם.

פרופ' רוטשטיין, נזכיר, דרש מברוכיאן לקבל על עצמו משרה במחלקת השיווק של הדסה או במחלקה אחרת, והבהיר כי לא יסכים לכך שעובד המקבל שכר מהדסה "לא יעבוד בפועל". רוטשטיין אף נפגש בעניין עם יו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן, והבהיר לו כי אם הוא מתעקש שברוכיאן ישמש יו"ר ועד במשרה מלאה, הרי שעל ההסתדרות לשלם את שכרו.

בימים האחרונים רוטשטיין אף זימן את ברוכיאן לשימוע, מה שהוביל להפגנות קולניות מול לשכתו של המנכ"ל. גורמים במערכת הבריאות טענו כי רוטשטיין בחר באופן מכוון "ללכת על ראשו" של יו"ר הוועד, כדי להשליט את מרותו עם כניסתו לתפקיד מנכ"ל הדסה וכחלק ממה שהם מכנים "מסע יחסי ציבור עצמי".

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי רוטשטיין נפגש אתמול (ד'), יחד עם בכירים נוספים בהנהלת הדסה, עם יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי. הפגישה הזו הגיעה לידיעת אנשי הוועד בהדסה, ורוטשטיין מצידו הודה בקיומה. בהדסה ובהסתדרות סברו כי הפגישה הזו מהווה התרסה מכוונת וניסיון לאותת כי רוטשטיין מעוניין במלחמה, וציינו כי התערבות של מעסיק לטובת ארגון עובדים אחד על פני אחר מהווה צעד המנוגד לדיני העבודה. 

מההסתדרות הלאומית נמסר: "בימים האחרונים הגיעו פניות ליו"ר ההסתדרות הלאומית (הע"ל) מצד עובדים בהדסה החברים מזה עשרות שנים בהסתדרות לאומית. פניותיהם היו בגין טענות לכאורה על חוסר ייצוג הולם של ועד העובדים ועל חוסר יכולתם להשפיע על סכסוך העבודה נוכח חברותם בארגון ההסתדרות הלאומית אשר איננו ארגון העובדים היציג. יו"ר הע"ל נפגש עם רוטשטיין בכדי להבטיח את זכויות העובדים הבלתי מיוצגים כאלה על-ידי הוועד.

"ההסתדרות הלאומית סבורה כי יש לתת ייצוג ומענה הולם גם לעובדים אשר בחירתם הארגונית מעמידה אותם במיעוט לעומת שאר העובדים. דבר זה מתקשר להצעת החוק העומדת היום על סדר היום, ולפיה יש לשלב בתהליכי היוועצות קריטיים ביחסי עבודה את כלל ארגוני העובדים".