קיצור מהדורת החדשות פגע ברייטינג הפריים-טיים של ערוץ 10

מנתוני ועדת המדרוג עולה כי בעוד ששידור מהדורה בת שעה לא פגע ברייטינג של מהדורת חדשות 10, נרשמה ירידה ברייטינג של מהדורת חדשות 2

החלטת מועצת הרשות השנייה שלא לאפשר את הארכת המהדורה המרכזית של חדשות 10 פגעה ברייטינג של שעות הפריים-טיים של הערוץ - אך לא בהכרח ברייטינג של מהדורת החדשות עצמה - כך עולה מנתוני הוועדה למדרוג, לאחר שבוע שבו נמשכו מהדורות החדשות שעה אחת בלבד, במקום שעה ו-15 דקות.

לצד זאת מוכיחים הנתונים כי המהדורה שככל הנראה נפגעה מהוראת מועצת הרשות השנייה בראשות אוה מדז'יבוז' היא דווקא זו של חדשות 2.

האיסור על הארכת המהדורות נכנס לתוקפו ביום ראשון שעבר, 14.2, אולם בשל התאונה הקטלנית על כביש מספר 1 קיבלו חברות החדשות אישור להאריך את המהדורות, וההוראה נכנסה לפועל ביום שלמחרת.

ב-4 הימים שבהם ארכה המהדורה שעה אחת בלבד, צנח ממוצע הרייטינג של הפריים-טיים (21:00-23:00) של ערוץ 10 מ-7.3% בשבוע לפני כן ובשבוע שקדם לו, לממוצע צפייה נמוך של 6.8%.

יש להתייחס לנתונים אלה בזהירות, שכן על ממוצע הצפייה יכלו להשפיע באופן טבעי גם לוח השידורים של הערוץ ושל הערוצים המתחרים. עם זאת, יש לשים לב כי מהדורת חדשות 10 נשארה על אותו הנתון - 10.6% לעומת 10.5% בשבוע לפני כן. זאת למרות שבחדשות 10 החליטו - עם ההודעה על כניסת ההוראה לתוקף - על הורדה של הפינות "אנליסט", "ברקוד" וביטול סדרות הכתבות המעמיקות ששולבו במהדורה. נראה כי הורדה זו לא השפיעה אף היא על הצפייה במהדורה המרכזית.

עם זאת, מי שעשויה הייתה להיות מושפעת מקיצור המהדורות היא דווקא חדשות 2 - ממוצע הצפייה במהדורת חדשות 2 ב-4 הימים המדוברים (15-18.2) עמד על 21.8% צפייה, לעומת ממוצע של 22.7% ב-4 הימים המקבילים של השבוע לפני כן. עם זאת, גם הרייטינג של הפריים-טיים של ערוץ 2 ירד מ-28% ל-24.9% (פרק חריג של "הישרדות" הוריד את ממוצע הצפייה), כך שקשה לתלות זאת לחלוטין בקיצור המהדורה.

"מגינים על ריאליטי, ולא על תחקירים"

בסוף החודש אמור להתקיים בבג"ץ דיון בעתירה שהגיש ערוץ 10 נגד קיצור המהדורה. הנתונים, אף על-פי שהם ראשוניים בלבד, עשויים לייצג את המגמה הצפויה בעקבות המהלך. החשש העיקרי בערוץ 10 הוא אכן מפגיעה בפריים-טיים של הערוץ, שנחשב חלש לעומת ממוצע הצפייה במהדורות החדשות. כך, כל עוד נמשכת המהדורה המרכזית, הסיכוי שהצופים יעבירו ערוץ נמוך יותר.

בסטטוס שפרסם אתמול (א') בעמוד בפייסבוק שלו כתב מתן חודורוב, הכתב הכלכלי המגיש את הפינה "אנליסט", כי "הרשות השנייה דרשה מערוץ 10 לקצר את המהדורה היומית ל-60 דקות ברוטו, כולל פרסומות - מסגרת שלדעת העורכים כאן מאפשרת סיקור חדשותי שוטף, אבל לא הרחבות או העמקות".

יש לציין כי למרות דבריו אלה, ל"גלובס" נודע כי נמשכת העבודה על הסדרות והפינות, אותן הציג ערוץ 10 כחלק מהבקשה לקבלת הרישיון בראשית 2015, ולא קוצצו אנשי צוות.

חודורוב המשיך וכתב: "אני לא מתכוון לנצל את הבמה הזו כדי לתקוף אף אחד באופן אישי, ואפילו לא כדי לתהות בקול את מי משרתים חברי מועצה שמגינים על תוכניות בידור מפני החדשות - במקום להגן על תחקירים ואקטואליה מפני עוד ריאליטי. לי רק חשוב לחזור לשידור כמה שיותר מהר, אולי בעזרת בג"ץ שידון בנושא בשבוע הבא, כדי שנמשיך לטפל בכל מה שנראה לנו חשוב, גם אם לא כולם אוהבים את הביקורת".

גורמים בחדשות 10 דחו את הטענה כי מדובר במהלך שהוא למעשה "שריר" לקראת הדיון בבג"ץ: "הבהרנו שוב ושוב במהלך הדיונים מל אנשי הרשות השנייה כי לא נוכל להכניס תוכן של סדרת כתבות ושני ברייקים של פרסומות ועיסוק בענייני היום בשעה אחת. לכן אנו נאלצים כבר השבוע שלא לשדר סדרות ומוספים".

מהרשות השנייה לא נמסרה תגובה.