לייבא הודים וסינים? המכתב של ההיי-טקיסט לרה"מ נתניהו

"אנחנו מותשים; יום אחד אתה מנהל בכיר ולמחרת מובטל מכל סיבה שהיא; נפטרים מאיתנו בגיל 45; ועכשיו לובי משומן יוצא נגדנו. היידה ביבי!"

בנימין נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ
בנימין נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ

(המכתב התקבל בדואר האדום של אתר "גלובס" מאת יגאל מלכה) 

צהריים טובים, אדוני ראש הממשלה וחבר יועציו, 

אחרי שסיימתם לנפח את בועת הנדל"ן (כלומר, מקווה שסיימתם) והבאתם אותה למקום בו אין במדינה זוג שכירים סביר פלוס שמסוגל לרכוש קורת גג מבלי להתחייב לשארית ימיו על פני האדמה וגם אז לא בטוח - אנחנו מתבשרים על תוכנית חדשה להורדת יכולת ההשתכרות של המעמד היחיד שעוד משתכר סכומים סבירים ביחס ליוקר המחיה בארץ, באמצעות ייבוא עובדים זרים גם לענף זה. וכן, אני מדבר על ההיי-טק הישראלי. 

הענף בו נפטרים מעובדים כשהם בשיא נסיונם ויכולתם, בסביבות גיל 45.

הענף בו מתישים מועמדים בשלושה עד שישה ראיונות קבלה, שנמתחים כמו מסטיק במשך חודש וחצי ובמקרים קיצוניים אף יותר.

הענף בו קיימת התופעה הייחודית לישראל ועל פיה דורשים ניסיון של 10 שנים בטכנולוגיות שקיימות שנתיים, מאנשים שסיימו תואר וגילם פחות מ-30.

הענף שבו העובדים צריכים להיות זמינים 24X7, שבתות, חגים; וזמינים להקפצה לחו"ל בהתראה של אפס זמן במקרה הצורך וללא תמורה חומרית כלשהי.

הענף בו יום אחד אתה מנהל תחום בכיר האחראי על מערכות קריטיות לקיומה של החברה, ולמחרת אתה יכול להיות מובטל כי לקוח ביטל עסקה, כי החברה לא עמדה ביעדים, או סתם ככה ולא בא לנו לומר לך למה.

מתברר שראשי ענף ההיי-טק בישראל טוענים למחסור חמור בכח אדם. לכן, לובי מטעמם מפעיל לחצים לייבוא עובדים זרים לתחום זה, בדומה ללובי שמפעילים החקלאים וקבלני הבניין כבר כמה שנים, משום מה ללא תוצאות. 

לכל מי שעובד כאן בהיי-טק ברור שטענה זו מסתירה טענה אחרת, שפשוט לא נעים לטעון ושהולכת ככה: פשוט יקר להם, יקר להם לשלם סכומי עתק לאנשי המקצוע המקומיים אז הפתרון הקל הוא לחתוך בשכר על ידי ייבוא של הודי או סיני.

עכשיו, אם באמת חסרים אנשי מקצוע וייתכן שבתחומים מאוד ספציפיים אכן חסרים, ניתן היה לחשוב על עוד עשרות פתרונות יעילים יותר מאשר לייבא אנשי מקצוע זולים מחו"ל. הרי מספרים לנו כל הזמן שכוחה של החברה בהון האנושי שלה, לא?

אפשר לייעד להכשרות עובדים חלק מנתחי האקזיטים, שגם המדינה נהנית מהם. אפשר להוריד את רמת המיסוי על עובדי תחום ההיי-טק, הן ברמת המעסיק והן ברמת העובד. אפשר ואפשר, רק מה - צריך לעבוד על זה. אני מניח שבין מאות אלפי עובדי המדינה הממומנים ממיסי עובדי ההיי-טק ניתן למצוא כמה שיסכימו לנסות.

אינני יודע כמה נכונות הכותרות וכמה הן מהוות בלון ניסוי. אני כן יודע זה שמספר לא מבוטל מעובדי ההיי-טק משתייכים לעשירון 9 ו-10, שמספקים כמעט 90% ממס ההכנסה של השכירים בישראל. אין לי אולי הבנה כלכלית, אבל נראה לי די ברור מה יהיו ההשלכות אם המדינה תתגייס לשבור את שכרם של אנשים אלה. אבל, מה אני מבין... 

לסיום, ולפני שתצעקו עליי "שמאלני" ותגידו שחיברתי כאן מכתב פוליטי, להלן גילוי נאות: בבחירות האחרונות, בחרתי ביבי. סביבי אנשים רטנו והבטיחו לי שעוד אתחרט, תלו בי את האחריות לכל מה שיקרה, ואני בשלי - רק ביבי, היידה!

טעיתי?