סעודיה - שוק הייעוץ הצומח במהירות הגבוהה ביותר בעולם

מאגר שכר-הטרחה ודמי הייעוץ שתשלם הממלכה ב-2016 יהיה 1.3 מיליארד דולר - 60% יותר ממה שהיה לפני 4 שנים ■ חברות, ובהן מקינזי ובוסטון קונסלטינג גרופ, נוהרות לסעודיה כדי לגזור את הקופון הגדול של ייעוץ ותכנון המהפך הכלכלי שלה

משקיעים בבורסת ריאד / צילום:רויטרס
משקיעים בבורסת ריאד / צילום:רויטרס

בכניסה למרכז אל-חוזמה השקט בדרך-כלל בלב ריאד הותקנה עמדת בדיקת ביטחון חדשה. בפנים, הלובי גדוש סעודים לבושים גלביות מסורתיות וזרים בחליפות ובעניבות, שעובדים על לפטופים ומקיימים ישיבות אסטרטגיות, ישובים על ספות עור גדולות. הפוסטרים הענקיים על הקיר עמוסים סיסמאות בערבית כמו "העצמה", "שאפתנות", "שינוי", "התייעלות" ו"קיימות". הקומה של משרד הכלכלה והתכנון היא העליונה בבניין.

זו הכוורת של המהפך הכלכלי בסעודיה. בבניין אל-חוזמה, פקידי ממשלה ועובדי חברות ייעוץ בינלאומיות ובהן מקינזי ובוסטון קונסלטינג גרופ (BCG) מצויים בשבועות האחרונים של גיבוש תוכניות לעתיד המדינה.

כמו כל חברה גדולה שלהוטה להסתגל לעולם המשתנה, הממלכה מביאה את היועצים הללו. הם צפויים להרוויח השנה עוד 12% בשכר-טרחה בסעודיה, ולכן זהו שוק הייעוץ הצומח במהירות הגבוהה ביותר בעולם, לפי אומדנים של סורס גלובל ריסרץ', חברת מחקר לשוק הייעוץ מלונדון. מאגר שכר-הטרחה או דמי הייעוץ שתשלם סעודיה ב-2016 יהיה 1.3 מיליארד דולר, 60% יותר ממה שהיה לפני 4 שנים. "ההתמקדות על סעודיה חסרת תקדים", אומר ג'ודי דייביס, מנכ"ל סורס גלובל במזרח התיכון. "ההזדמנויות לחברות ייעוץ אדירות. היועצים עובדים על שינוי פני כל המדינה".

השעון המתקתק

הממלכה המדברית מגיבה לקריסת מחירי הנפט, שהיא עצמה סייעה לה בניסיון להוציא מן השוק מפיקות נפט בעלויות גבוהות יותר, לפני שההאטה בסין וכניסתה מחדש של איראן לשוק החמירו אותה. עד סוף 2014 הנפט נסחר עדיין בכ-90 דולר לחבית, ואילו כעת הוא נמכר בכ-35 דולר. הממשל של המלך סלמן מקצץ בהוצאות, מעכב מיזמים, נעזר ביתרות מט"ח ומנפיק אג"ח כדי להתגבר על גירעון תקציבי שצפוי להגיע השנה ל-17.8% מן התמ"ג.

"תוכנית הטרנספורמציה הלאומית" של הממלכה תתמקד בדרכים להאיץ את הצמיחה הכלכלית, ליצור מקומות עבודה, למשוך השקעות פרטיות ולהפוך את משרדי הממשלה ליעילים יותר, לפי היועצים. האסטרטגיה - שעשויה להיחשף בחודש הבא - כוללת גם אמצעים שנחשפו בשנה שעברה לצמצום סובסידיות וקיצוצי הוצאה ציבורית.

עם היועצים בבניין אל-חוזמה נמנה גם רסאן אל-קיבסי, תימני שמנהל את המשרד הסעודי של מקינזי ואת עבודתו מול המדינה הסעודית. קיבסי, בוגר מכון MIT בארה"ב, עובד במקינזי זה 18 שנה, לפי הפרופיל שלו בלינקדאין. מקינזי זכתה ביותר חוזים עם משרדי ממשלה ביחס לפירמות אחרות, לפי שני יועצים בסעודיה. היא מזהה הזדמנויות לקיצוצי עלויות ושיפור הכנסות, ועובדת עם משרד הכלכלה והתכנון על מיזמים גדולים. בראיון לשבועון "אקונומיסט" בחודש שעבר אמר סגן יורש העצר הסעודי, מוחמד בין סלמן, שמקינזי עובדת עם הממשלה על מחקרים רבים. החברה מניו יורק לא מפרטת על אלו חוזים היא עובדת, וכך גם דובר משרד הכלכלה והתכנון.

בסקירה שלה מחודש דצמבר מסרה מקינזי שסעודיה זקוקה להשקעות ציבוריות ופרטיות ב-4 טריליון דולר כדי לשפר את הפריון שלה וליצור משרות, והיא אינה יכולה להרשות לעצמה להמתין להתאוששות מחירי הנפט. מקינזי, שמעסיקה כ-300 עובדים במזרח התיכון ובפקיסטן, עובדת בסעודיה משנת 1957.

גם החברות BCG, אוליבר וויימן ודלויט פעילות בסעודיה, לפי עובדים שלהן, בהנחייתו של הנסיך מוחמד, שאביו המלך סלמן עלה לשלטון בינואר 2015. עסקיה של BCG בסעודיה מראים "צמיחה דו-ספרתית בריאה", והחברה תשכור עובדים נוספים למשרד שלה בריאד שנפתח בחודש אוקטובר, מסר יורג הילדרברנט, מנהל שלוחת החברה במזרח התיכון. בחברת PWC היריבה, היועץ הראשי במזרח התיכון, וודאח סאלח, אומר שגם היא עובדת בעבור משרדי ממשלה בסעודיה.

BCG עובדת עם קרן ההשקעה הציבורית הסעודית על הקמת חברת מימון משכנתאות ממשלתית, שתהיה דומה לפאני מיי ופרדי מק בארה"ב, ותסייע בפיתוח שוק משני לאיגוח משכנתאות, לפי מקורות יודעי דבר.

הנסיך מוחמד מסר ל"ניו יורק טיימס" בחודש נובמבר האחרון שסעודה מתכננת להעלות את מחירי האנרגיה, להפריט חברות כרייה ולמסות סיגריות. נשקלת גם אפשרות למכור אחזקות בישויות ממשלתיות - מבתי חולים עד נמלי תעופה. יתכן שאפילו ערמקו, חברת הנפט הלאומית שהיא הגדולה בעולם בתחומה, תופרט בחלקה.

"יש בריחה ענקית של יועצים מדובאי לסעודיה", אומר בן יוז, מנהל מיזמים במשרדי דלויט בדובאי. "זה קורה על רקע ירידת מחירי הנפט, הגידול בהוצאה הצבאית ושליט חדש". יוז אומר שהוא מגיע לריאד בכל שבוע ליום-יומיים, ודלויט משגרת לסעודיה יועצים ממשרדיה באירופה. דלויט מייעצת לקבלניות-משנה של חברות נפט בסעודיה איך להתגבר על משבר הנפט הנוכחי, ובנוסף "יש הרבה פעילות סביב הנפקות ראשונות לציבור והפרטות כמו מניות מיעוט בערמקו", אומר יוז.

הבעיה היחידה בעיניו היא "שוק עמלות תחרותי מאוד, יותר מזה של יתר מדינות המפרץ". בהתחשב בכך שכל-כך הרבה חברות מציעות שירותי ייעוץ לממשלת סעודיה, "זהו שוק של קונים. אנשים מנסים לחתוך אחד את השני, והלקוחות מבינים את זה".

שוק הייעוץ העולמי גדל ב-9% ב-2014, ל-115 מיליארד דולר, לפי נתוני סורס גלובל. רוב הגידול הזה נרשם בארה"ב, השוק הגדול ביותר, ואילו המזרח התיכון היווה לפני שנתיים רק 3% מהסך. "לא הייתי ממעיט בערך המשמעות ההיסטורית של המהפך הזה", אומר ג'ונתן ווצל, מנהל המכון הגלובלי של מקינזי, יחידת המחקר של החברה. "בגלל הלחצים הדמוגרפיים והשעון המתקתק של מחירי הנפט, השינוי בסעודיה הוא מואץ. מהפך במודל הכלכלי שהיה צפוי להתרחש בתוך 10-20 שנה נדחס כעת ל-3-5 שנים".