האוזר: "יש חברות ציבוריות שמאשרות שכר תלוש מהמציאות"

יו"ר רשות ני"ע: "תיקון 20 הוא בסופו של יום הפקדת האחריות בידי הדירקטורים לוודא שהשכר קשור בביצועים. אמנם התיקון נתן גם לאסיפה הכללית תפקיד חשוב בנושא זה, אך בסופו של דבר המילה האחרונה היא שלכם"

 שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

"תיקון 20 נועד לקשור בין שכר מנהלים לבין ביצועי החברות, ויש חברות שפשוט מצפצפות כשהן מאשרות תלושי שכר תלושים מהמציאות". כך אמר היום (ה') יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, שנשא דברים בכנס איגוד הדירקטורים.

לדבריו, "תיקון 20 הוא בסופו של יום הפקדת האחריות בידי הדירקטורים לוודא שהשכר קשור בביצועים. אמנם התיקון נתן גם לאסיפה הכללית תפקיד חשוב בנושא זה, אך בסופו של דבר המילה האחרונה היא שלכם". האוזר אמר עוד בהקשר זה לדירקטורים: "ידכם צריכה להיות זהירה על ההדק לפני שאתם מאשרים שכר בניגוד לעמדת האסיפה הכללית".

בדבריו התייחס האוזר גם לאספקטים נוספים של השכר הגבוה בחברות הציבוריות. "פונדמנטליזם שוק שאינו מבוקר עלול לפגוע לא רק בהשקעה בהון כלכלי, אלא גם בהון חברתי. אל לנו להתעלם מהתופעה הכלל עולמית - שהציבור היום דורש לא רק השקעה בהון כלכלי, אלא גם בהון חברתי, במיוחד על רקע החיפוש אחר פתרונות לאי שוויון כלכלי".

עוד הדגיש האוזר בדבריו את חובת הזהירות של הדירקטורים: "אין די בדיון שטחי בדירקטוריון. אם אתם כדירקטורים תדעו להוקיע עוולות בהתנהלות התאגיד, תרומתכם לעבודת הדירקטוריון ולחברות תהיה משמעותית. אם תעשו זאת, תוכלו להביא להפחתה נוספת של רגולציה". הוא גם ציין בהרצאתו כי ברשות "מאמינים בדירקטורים עצמאיים ובהגדלת חופש הפעולה בהתאם לשיקול דעתם העסקי. לא נתערב בהחלטות שהתקבלו בצורה מסודרת ואנו גם לא מאמינים בחוכמה שבדיעבד".

האוזר ביקר בדבריו את איגוד החברות הציבוריות ואמר שתפקידו הוא "לא רק להגן על האינטרסים של בעלי השליטה על החברות אלא גם על טובת המשקיעים מקרב הציבור הרחב".

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות אילן פלטו: "כל זמן שהרגולטורים לא יאזרו אומץ ויובילו להקלות אמיתיות ברגולציה נראה את המשך התכווצות הבורסה - מחיקה של עשרות חברות ו-0 הנפקות ראשוניות. ליו"ר הרשות שמואל האוזר יש עוד 3 שנים לתקן את המשבר בבורסה".