תאגידי הבנייה יעתרו לבג"ץ נגד יבוא חברות בנייה זרות

אלדד ניצן, יו"ר התאחדות תאגידי כוח-אדם זר לבניין באיגוד לשכת המסחר: "הרעיון הדמיוני והאומלל לייבא חברות בנייה זרות הוא אבסורדי ויפגע אנושות בתעסוקת ישראלים, בתעשייה הישראלית, בזכויות העובדים הזרים ובפתרון משבר הדיור"

פועלי בניין / צילום: שלומי יוסף
פועלי בניין / צילום: שלומי יוסף

תאגידי הבנייה צפויים לעתור לבג"ץ לקראת ההצבעה מחר בקבינט בנושא יבוא חברות בנייה זרות. לדברי אלדד ניצן, יו"ר התאחדות תאגידי כוח-אדם זר לבניין באיגוד לשכות המסחר, "הרעיון הדמיוני והאומלל לייבא חברות בנייה זרות הוא אבסורדי ויהווה פגיעה אנושה בתעסוקת ישראלים, בתעשייה הישראלית, בזכויות העובדים הזרים ובפתרון משבר הדיור".

לדבריו, "כל מי שעיניו בראשו מבין כי מצב זה יחזיר את הענף אחורה לכאוס ולאנדרלמוסיה ששררו פה בארץ בשנות ה-90. אנו נפעל בכול האמצעים כולל הגשת בג"ץ כנגד החלטה אומללה זו". 

"כולם נוסעים בדרך ללא מוצא ומחפשים מסלולים עוקפים לפתור את מצוקת כוח-האדם בענף הדיור", הוא אומר, "במקום לנסוע בדרך המהירה והישירה לפתרון שיניע את המשק ויביא אל המטרה והיעד; ובינתיים מחיר הדירות עולה, ופועלי בניין אין, אך רעיונות שלא ניתנות למימוש יש למכביר. תאגידי כוח-אדם לבנייה קמו בהחלטת ממשלה בדיוק על-מנת לדאוג לכך שיהיה פיקוח ובקרה על-ידי גופים ישראלים, ולא מובנת הסיבה שהממשלה תגרום לכריתת הענף שעליו היא יושבת". 

ניצן פנה היום (א') לשר האוצר משה כחלון והציג בפניו את המשמעות והתוצאות באם תתקבל החלטה של יבוא חברות בניה זרות, ובהן פגיעה בזכויות עובדים - שכן לא תהיה יכולת אפקטיבית לפקח ולשמור על זכויות העובדים הזרים שיועסקו על-ידי אותן חברות שיעסיקו עובדים אלה על בסיס חוקי העבודה במדינות המוצא; וכן פגיעה 
בתעסוקת ישראלים ובתעשייה הישראלית - שכן תימנע העסקת עובדים ישראלים רבים בענף כולו, מאחר שקיים סיכוי כי חברות ביצוע ישראליות שלא יוכלו להתמודד עם החברות הזרות יתמוטטו. 

לטענת ניצן, ההחלטה לייבא חברות בנייה זרות לא תעמוד במבחן בג"ץ. לדבריו, "לאחרונה הוגשה על-ידנו עתירה לבג"ץ נגד פעילותה של חברת יילמזלר הטורקית בארץ (חברת ביצוע זרה שפועלת בארץ שנים רבות). במסגרת עתירה זו עתרה העותרת להשוואת תנאי עובדי החברה הזרה לעובדים הזרים שמועסקים על-ידי התאגידים, וכן לאפשר לעובדים אלה לעבור ולעבוד אצל התאגידים. כמו כן העלתה העתירה את בעיית הפיקוח והרגולציה על עובדי החברה הנ"ל. במסגרת עתירה זו קיבל בג"ץ את עמדת העותרת; אך בניגוד לעמדת בג"ץ הנ"ל ולהחלטת הממשלה הנ"ל, פועלת כיום המדינה להביא עוד חברות רבות כדוגמת יילמזר".