בידקו בטבלאות: האם הבנק שלכם עושק אתכם בעמלות ני"ע?

מערכת אתר "הון" ריכזה בטבלאות את כל עמלות ניירות הערך בבנקים השונים לפי גודל תיק, כדי לבדוק האם עמלות הביצוע ועמלות דמי הניהול/דמי משמרת שאתם משלמים בסניף סבירות ביחס לבנק עצמו וביחס לבנקים אחרים • מהם דמי הניהול ואיך לחסוך בהם?

מסחר- עליות- מניות-בורסה / צילום: שאטרסטוק
מסחר- עליות- מניות-בורסה / צילום: שאטרסטוק

עמלות ניירות ערך במערכת הבנקאית נחשבות לעמלות גבוהות. אם תעברו לאחד מהברוקרים הפרטיים, תחסכו כנראה הרבה כסף. אבל, גם אם אתם שמרנים ודבקים בבנקים, כל מה שאתם צריכים לעשות זה להציץ בטבלאות שמרכזות את כל עמלות ניירות הערך בבנקים השונים לפי גודל תיק ולראות אם עמלות הביצוע (קנייה ומכירה בניירות ערך) ועמלות דמי הניהול/ דמי משמרת שאתם משלמים בסניף שלכם סבירות ביחס לבנק עצמו וביחס לבנקים אחרים. ככה תוכלו להתמקח ולהפחית את העמלות האלה.

העמלות בפועל מפורסמות תודות לדודו זקן, המפקח על הבנקים הקודם. זקן החליט שבנוסף לעמלות התעריפיות (תיאורטיות בלבד לרוב), הבנקים יפרסמו אחת לחצי שנה את עמלות ניירות ערך שהם גובים בפועל. כן, בפועל - את האמת. הרי למי אכפת מהתעריף, אם הוא מנותק מהמצב האמיתי.

בזכות פרסום העמלות האמיתיות, העריכו בפיקוח על הבנקים, יוכל עם ישראל לעשות סקר שוק ולבדוק אם העמלות שהוא משלם בסניף שלו סבירות או מופרזות. כך, אמורה להתפתח תחרות אמיתית: לקוחות יתמקחו על העמלות, ישוו ואף יעברו לבנקים אחרים (או לברוקרים פרטיים שם העמלות נמוכות משמעותית מהעמלות בבנקים). אלא שהמציאות מוכיחה שהבנקים ממשיכים לחגוג.

בימים האחרונים פרסמו אחרוני הבנקים את נתוני המחצית השנייה של 2015. הנתונים בינתיים לא מביאים את השינוי המיוחל, ואין ירידה גורפת בעמלות ניירות ערך.

פרסום נתוני עמלות לפי היקף תיק, כפי שדרש הפיקוח על הבנקים, לא מספר את הסיפור המלא. נכון היה לבחון את העמלות לפי היקף התיק והיקף הפעולות בו ולא רק לפי היקף תיק, וזו מהעובדה הפשוטה שתיקים קטנים ופעילים עושים מחזור גדול יותר מתיקים גדולים ולא פעילים, ולכן הבנק יהיה מוכן לתת בתיק הקטן, עמלות נמוכות יותר. זו הסיבה שהנתונים של חלק מהבנקים נראים לא מציאותיים, עם עמלות גבוהות יותר בתיקים גדולים. 

ועדיין, למרות הבעייתיות בהתייחסות להיקף התיקים, מדובר על נתוני אמת חשובים, שכוללים את עמלות ניירות הערך שנגבות בגין ביצוע פעולות (עמלות קנייה ומכירה) ועמלות דמי ניהול שנקראו בעבר עמלת שמירה. לא ברור על מה בדיוק הבנקים שומרים, או מה הם בדיוק מנהלים (הרי הם רק מבצעים), אבל אם אפשר לקחת - למה לא?... 

עמלות הביצוע נחלקות לשלושה רבדים: 1. עמלות ביצוע באגרות חוב ומניות. 2. עמלות ביצוע במק"מים 3. עמלות ביצוע בניירות ערך זרים.

עמלות דמי הניהול (שמירה) נחלקות לדמי ניהול בארץ, לעומת דמי ניהול בחו"ל.

על פי ההערכות מעל 3 מיליארד שקל של עמלות ניירות ערך נגבות על ידי הבנקים בשנה, כאשר סכום המוערך ב-0.6-0.8 מיליארד שקל הם עמלות של דמי ניהול ושמירה.

 עמלות קנייה ומכירה של ניירות ערך

ההבדלים בעמלות הביצוע (קנייה ומכירה) בניירות ערך ישראליים (מניות ואג"ח) וניירות ערך זרים פשוט לא נתפסים. לדוגמא, אם אתם מנהלים תיק השקעות של ניירות ערך ישראליים בסך של 100 עד 200 אלף שקל, אם זה בבנק מסד עמלת הביצוע שלכם היא 0.45%. בבנק הפועלים 0.33%, בלאומי 0.26%, באגוד 0.12% ובבנק ירושלים 0.11%. אם אתם מנהלים מעל מיליון שקל בבנק פועלים יגבו ממכם עמלות ביצוע של 0.22%, בלאומי 0.13% ובבנק ירושלים 0.08%.

בנק ירושלים מוביל בכל מה שקשור לעמלות ביצוע בניירות ערך, גם בזכות רכישת הברוקראז' של כלל פיננסים לפני כשנתיים, וההתמקדות בתחום שוק ההון. הנה פירוט העמלות בתיקים עד 100 אלף שקל (לחצו על הטבלאות להגדלתן. את הטבלה המלאה, עם תיקים עד מיליון שקל ומעלה - ניתן לראות באתר הון):

עמלות קנייה ומכירה
 עמלות קנייה ומכירה

אתר הון - מדריכים פיננסיים

כפי שניתן להתרשם, העמלות בבנק ירושלים כמעט בכל היקפי התיקים הן הנמוכות במערכת - הן בביצוע בניירות ערך ישראליים והן בביצוע בניירות ערך זרים.

עוד בולט בעמלות נמוכות - בנק אגוד. מהבנקים הגדולים במערכת הזולים ביותר הם הבנק הבינלאומי ובנק דיסקונט (עמלות שני הבנקים האלו בניירות ערך בארץ בתייקם מעל 100 אלף שקל הם ממש צמודות). בתחתית הטבלה, עם העמלות המנופחות ביותר, "מככב" בנק מסד הקטן שהעמלות בו בביצוע פעולות בשוק המקומי, עשויות להגיע לפי 4 מהעמלות בבנק ירושלים.

בבנקים הגדולים, מעניין לראות שבמלחמת ראש בראש בין פועלים ולאומי, מנצח לאומי כמעט בכל היקפי התיקים: בנק הפועלים פשוט יקר יותר מלאומי. זאת ועוד: כשמשווים את פועלים לבנקים הזולים במערכת עולה שעמלות ביצוע פעולות, בפועלים יקרות פי 2-3. למה זה קורה? כנראה שהתשובה פשוטה מאוד - כי אפשר!

עמלות דמי ניהול - על מה משלמים בעצם? 

עמלות דמי הניהול שגובים הבנקים, הם עמלות רבעוניות שנגבות ביחס לתיק ההשקעות שלכם. אתם לא תמיד מרגישים אותן, אבל הן מצטברות לסכומים גדולים - זה יכול להגיע גם ל-0.4% ול-0.5% מהתיק שלכם, וזה המון כסף, במיוחד בעידן של ריבית אפסית. ובכלל, יש לנו חדשות לא נעימות במיוחד למשקיעים הסולידיים: עם כל הקופונים שגוזרים עליכם בדרך (עמלת קנייה ומכירה, דמי ניהול בקרנות, דמי ניהול/ שמירה של הבנקים), קיים סיכוי לא קטן שלא תרוויחו השנה.

על רקע זה, בכנסת מנסים הח"כים אלי כהן ומיקי לוי לקדם הצעת חוק לביטול של העמלה המיותרת הזו, והנה המוקד של ההצעה, כפי שהם הציגו בכנסת - "עמלות ניהול פיקדון ודמי משמרת הם עלויות שאין כל שירות בגינם, ולכן התשלום שנגבה עבורם הוא עושק ועבירה על חוק הגנת הצרכן".

דמי שמירה
 דמי שמירה

בנק יהב - הזול בדמי ניהול/ שמירה

נתוני עמלות דמי הניהול/ משמרת הם שיעור שנתי מסך תיק ההשקעות. מהנתונים ניתן להתרשם כי הפערים בין הבנקים השונים גדולים במיוחד - לרוב פי 5-6 בין הבנק הזול ביותר לבנק היקר ביותר, כאשר בתיקים גדולים הפער הוא פי עשרות.

הנתונים (בדומה לפעמים הקודמות) לא משאירים מקום לספק: הבנקים הגדולים גובים הרבה יותר מהקטנים. בנק יהב הקטן הכי זול למשקיעים בעמלות דמי ניהול/ דמי שמירה.

למדריכים נוספים באתר הון:

השקעות בבורסה - איך מתחילים? ואיך עושים את זה לבד?

ברוקרים פרטיים - יתרונות וחסרונות

מס על הבורסה - כל מה שצריך לדעת