נתניהו: "נבטל את התקן הישראלי ונפחית מחירי מוצרים"

רה"מ בוועדת השרים לרגולציה: "אנו מתחילים בקרב הגדול נגד עודף הרגולציה ועודף הביורוקרטיה - מי שייהנה מזה אלה הצרכנים והעסקים בישראל" ■ משרד האנרגיה: נקל בדרישות מיבואני מכשירי חשמל בנוגע לבדיקת צריכת החשמל 

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

יום אחרי שטען כי ועדת שרים מיוחדת תדון בעודף הרגולציה בישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (ב') בדיון הראשון של הוועדה לרגולציה כי "במדינת ישראל יש עודף רגולציה. ועדת השרים הזאת נפגשת על-מנת להפחית את הנטל הזה שעולה הרבה כסף לאזרחים וגם לעסקים".

לדברי נתניהו, "אנחנו מתחילים בקרב הגדול נגד עודף הרגולציה במדינת ישראל, נגד עודף הביורוקרטיה. מי שייהנה מזה אלה הצרכנים והעסקים במדינת ישראל". 

ראש הממשלה מצהיר כי יטפל "בסידור שערורייתי שקיים במדינת ישראל" - יבוא מוצרי החשמל. "אתה רוצה לייבא מוצרי חשמל עתירי אנרגיה במדינת ישראל, אתה לא מסתפק בתקן האירופי שעובר גם בספרד, גם באיטליה וגם בגרמניה וגם באיטליה. אתה רוצה לייבא מקרר או דבר אחר, אבל יש תקן ישראלי מיוחד, והתקן הזה עולה כסף, ומגלגלים אותו בהצלחה, והתקן הזה כמובן מגביל תחרות, שזה מגלגל עלות נוספת לשכר. היום אנחנו פשוט נבטל את התקן הישראלי, נאמץ את התקן האירופי, נפחית מחירים לצרכנים במדינת ישראל", אמר.

עוד התייחס נתניהו למפעלים ועסקים שחייבים לעבוד תחת תקן אנרגיה מיוחד ולחדש אותו כל כמה שנים. "זה עולה הרבה כסף וזה טרטור גדול מאוד - אנחנו הולכים להאריך את התקופה של אותו תקן אנרגיה, כדי להקל גם על המפעלים", אמר ראש הממשלה.

והנה, זמן קצר לאחר הודעת נתניהו, משרד האנרגיה בראשות יובל שטייניץ הודיע כי יקל בדרישות שהוא מציב בפני יבואני מכשירי חשמל בכל הקשור לבדיקת צריכת החשמל. מנכ"ל המשרד, שאול מרידור, הודיע על הקלות גם בתחום סקרי האנרגיה ודיווח צריכת אנרגיה. במסגרת ההקלות, הוחלט לבטל את החובה לביצוע בדיקת צריכת חשמל של מכשירי חשמל ביתיים על-ידי מעבדה מורשית, עם כניסתם לארץ. על-מנת לאמת את נתוני תווית האנרגיה של היבואן, יתבצעו בדיקות מדגמיות למוצרי החשמל.

במשרד האנרגיה מסבירים כי ההחלטה התקבלה בסופו של תהליך ממושך שנערך בסיוע חברת ייעוץ. התהליך התמקד ב-3 תחומים הקשורים ברגולציה, הנמצאים תחת אחריות האגף לשימור אנרגיה במשרד, במסגרתו הוחלט גם להקטין את התדירות לביצוע סקרי אנרגיה בקרב צרכנים מ-5 ל-7 שנים. בתחום דיווח צריכת אנרגיה, הוחלט לצמצם את קבוצת הצרכנים המחויבים בדיווח ולהקטין את תדירות הדיווח משנה לשנתיים.

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, מסר כי "ההחלטה על ההקלות ברגולציה, שהתקבלה במסגרת התוכנית הממשלתית להפחתת הנטל הרגולטורי, תקל על צרכני האנרגיה במגזרים התעשייתי, המסחרי והציבורי. במקביל להקלות ברגולציה, המשרד ממשיך לפעול לייעול צריכת האנרגיה במשק".