אס.אר.אקורד ממשיכה לצמוח: רווח של 34.4 מ' ש' ב-2015

חברת ניכיון הצ'קים של עדי צים רשמה הכנסות של כ-16.7 מיליון שקל ב-2015■  צים: "שוק האשראי החוץ בנקאי הוא 150-200 מיליארד שקל. שוק זה ימשיך לצמוח ורווחי החברות בו יגדלו"

חברת המימון החוץ בנקאי אס.אר.אקורד שבשליטת עדי צים, ממשיכה בהתרחבות המהירה שלה. החברה, העוסקת במתן אשראי ובניכיון צ'קים, פעילה קצת יותר משנה ומציגה גידול משמעותי בהכנסות וברווחים מרבעון לרבעון.

כך, ברבעון הרביעי של 2015 רשמה אס.אר.אקורד הכנסות מימון של כ-16.7 מיליון שקל לעומת כ-13.6 מיליון שקל ברבעון השלישי. ההוצאות בגין חובות מסופקים הסתכמו בכ-2 מיליון שקל, כך שבשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של כ-12 מיליון שקל ברבעון האחרון לעומת רווח של כ-10.2 מיליון שקל ברבעון השלישי. בסך הכל, רשמה אס.אר.אקורד הכנסות מימון בהיקף של כ-49 מיליון שקל ב-2015 ורווח נקי של כ-34.4 מיליון שקל. ההוצאות לחובות מסופקים עמדו על כ-6.2 מיליון שקל - 12.6% מההכנסות.

תיק הלקוחות של החברה צמח מרמה של כ-31 מיליון שקל בתחילת 2015 לכ-240 מיליון שקל בסוף השנה. במקביל לגידול בתיק הלקוחות, קיבלה החברה מסגרות אשראי נוספות מבנקים בהיקף של כ-115מיליון שקל. החברה הודיעה על חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-10 מיליון שקל, 85 אגורות למניה. בנוסף, הוחלט כי בשנתיים הקרובות החברה תחלק מידי חצי שנה, כדיבידנד לבעלי מניותיה, סכום שלא יפחת מ-20% מהרווח הנקי שלה באותה שנה.

עדי צים מחזיק כיום ב-81.5% ממניות באס.אר אקורד, הנסחרת בשווי של 132 מיליון שקל, ובעקבות הקצאת מניות שתושלם בעוד מספר ימים, הוא יגדיל את החזקתו לכמעט 90% מהון החברה, כך שהוא ייקבל כ-9 מיליון שקל מכספי הדיבידנד. צים הזרים עד היום עשרות מיליוני שקלים לחברה בהון ובהלוואות.

לצד הרווחיות הנאה מפעילות המימון, נהנית אס.אר אקורד מנכס מס משמעותי - יתרת הפסדים גדולה הניתנים לקיזוז, אשר נוצרו מפעילות העבר הכושלת של החברה, בעת שנשלטה על ידי יצחק שרם ויאיר פודים, המשמש כיו"ר החברה גם כיום. אודי ניר, מנכ"ל החברה, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "ההפסדים לצורכי מס מחולקים לשניים - כ-86 מיליון שקל הפסדים שוטפים ועוד כ-225 מיליון שקל הפסדים הוניים שעדיין לא נעשה בהם שימוש. כך שנותרו ל-2016 כ-50 מיליון שקל וייתכן שאנחנו נשתמש בזה לקראת סוף השנה הבאה".

מה מאפיין את עיקר הפעילות שלכם?

"יש בארץ מעל 2,200 נש"מים - עמדות להמרת מטבע (צ'יינג'ים). מיעוטם הם נש"מים עם אותו סוג רישיון שעוסקים גם במתן הלוואות וניכיון צ'קים ומקורות המימון שלהם די מוגבלים. הם למעשה הופכים לסוג של סוכני שטח שלנו. יש לנו 40-50 כאלה והם למעשה עושים את עבודת הקצה עבורינו. כמעט כל הפעילות שלנו היא מסחר בצ'קים דחויים. מעל 50% מהפעילות שלי היא מול אותם נש"מים.

"תיק הלקוחות מתגלגל כ-8 פעמים בשנה בממוצע, כך שהוא מגיע לכ-1.8 מיליארד שקל. על יותר מ-50% מהתיק יש לנו בטוחות חזקות כמו נדל"ן, מכוניות, מזומנים או בטוחות טובות אחרות".

צבירת ההון של האחים צים

לשאלה מה צפוי ב-2016, עונה הבעלים, עדי צים, כי "בסופו של יום החיים חזקים מהכל. היקף שוק האשראי החוץ בנקאי הוא 150-200 מיליארד שקל. מדובר בעסקים שמערכת הבנקאית לא יכולה לטפל בהם למעשה ולכן, זה לא משנה אם יגבילו לי את העמלות או לא, כמו שהרגולטור מנסה לעשות.

"לדעתי, הרבה פעילים קטנים וחברות קטנות ייצאו מהשוק, כי יהיה קשה להם לפעול בעקבות התקנות החדשות. ומנגד החברות הגדולות כמונו או נאוי או פנינסולה ימשיכו לגדול גם אם יפגעו לנו בעמלות. הבנקים, דרך אגב, מאוד מרוצים מזה שאני מגדיל את מסגרות האשראי.

"אני צופה צמיחה מאוד גדולה באשראי החוץ בנקאי גם ב-2016 וב-2017, בגלל שלהרבה עסקים קטנים קשה מאוד לקבל אשראי מהבנקים. אני צופה שכל השוק ימשיך לצמוח מאוד יפה והרווחים של החברות ימשיכו לגדול".

עדי צים השלים את רכישת השליטה באס.אר אקורד ביולי 2014 וחודשים ספורים לאחר מכן החליט להתחיל לפעול באמצעותה בתחום האשראי החוץ בנקאי. האחים עדי ורני צים מכרו ב-2012 את חברת צים שיווק, שבאמצעותה החזיקו ברשת המזון מחסני "כמעט חינם", לרשת המתחרה "יינות ביתן". תמורת מניות השליטה בחברה שילשלו השניים לכיסם כ-260 מיליון שקל. בכך השלימו תוך שלוש שנים מאז הנפקת צים שיווק בבורסה צבירת הון של 420 מיליון שקל בשכר, בדיבידנדים ובמכירת מניות.

אס אר אקורד-פילוח לקוחות לפי ענפי פעילות
 אס אר אקורד-פילוח לקוחות לפי ענפי פעילות