השקעה שתדשן את התיק: קרנות סל על אג"ח זבל אירופיות

קרנות הסל על מדדי איגרות חוב תופסות תאוצה ומתאימות בעיקר למשקיעים פרטיים, משיקולי נזילות וגמישות בבחירת המח"מ ■ קרן כזו על אג"ח זבל אירופיות תרחיב את סל האפשרויות ■ מדריך תעודות סל

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

בשנים האחרונות חוותה תעשיית קרנות הסל (Exchange Traded Funds) פריחה גדולה, עם גידול משמעותי במספר הקרנות ובהיקף הכספים המנוהלים בקרנות בהן. בתוך תעשייה זו, בשתיים-שלוש השנים האחרונות ישנה תת-מגמה מאוד מעניינת - עלייה בשימוש בקרנות סל על מדדי איגרות חוב. לשם המחשה, בשנת 2003 היו רק 17 קרנות סל על מדדי איגרות חוב, שניהלו נכסים בהיקף של 6 מיליארד דולר בלבד; בסוף 2015 היו כבר כ-900 קרנות סל כאלו אשר תחת ניהולן סכום אסטרונומי של כחצי טריליון דולר - שיעור צמיחה שנתי ממוצע של כ-45%.

לקרנות סל העוקבות אחר מדדי אג"ח יש שני יתרונות מרכזיים על השקעה באיגרות חוב ספציפיות: הראשון הוא נושא הנזילות, כאשר בחלק מהמקרים מסחר בקרנות סל על מדדי אג"ח מאפשר נזילות גבוהה בתנאי שוק שונים, וזהו יתרון עבור לקוחות עצמאיים (לא מוסדיים), שלרוב אינם בקיאים במסחר באיגרות חוב המבוצע בשיטת ה-"Over The Counter") OTC, מעבר לדלפק) ומסתמך על עושי שוק. יתרון שני שיש לקרנות סל על השקעה באג"ח ספציפיות הוא האפשרות להשתמש בכלי זה על מנת לנקוט אסטרטגיה טקטית קצרת טווח. רכישה של קרן סל על מדד אג"ח מאפשרת כניסה ויציאה מהירה למגוון רחב של איגרות, וכך ניתן להשתמש בקרנות כדי להאריך או לקצר מח"מ במהירות, כמו גם ליצור חשיפה טקטית לאפיק מסוים בשוק האג"ח.

מנגד, להשקעה באג"ח דרך קרנות סל יש גם חסרונות שיש לקחת בחשבון. בשל העובדה שמדובר בסל רחב של מנפיקים ואיגרות, קשה מאוד לבצע הערכת סיכון ושווי לקרן, כמו גם להעריך מה הסיכון המצרפי של אירוע אשראי ומה תהיה השפעתו על שווי הקרן.

לפיכך, אנחנו מעריכים כי קרנות הסל עשויות להתאים יותר למשקיעים פרטיים-עצמאיים ופחות למשקיעים מוסדיים שמעוניינים להעריך לעומק את הסיכונים לכל איגרת ומנפיק, ולכן, מוצאים יתרונות בהשקעה באג"ח ספציפיות. סיכון נוסף בהשקעה בקרנות סל על איגרות חוב הוא שמדובר בכלי חדש יחסית שטרם נבחן במקרי קיצון בשוק, כך שייתכן כי יש בו "חורים שחורים" שעדיין לא התגלו.

אחת מקרנות הסל הגדולות ביותר על מדד איגרות חוב היא iShares iBoxx $ High Yield  , שמנהלת נכסים בהיקף של כ-14 מיליארד דולר ומאפשרת חשיפה למדד איגרות High Yield (המכונות "אג"ח זבל") של חברות אמריקאיות.

פרופיל סיכון גבוה ברמת סיכון נמוכה

ל-HYG יש מקבילה באירופה, קרן iShares Euro High Yield Corporate Bond) IHYG LN), המאפשרת חשיפה לחברות אירופיות עם חוב High Yield.

רציונל ההשקעה ב- iShares Euro High Yield מתבסס על התשואה השוטפת הגבוהה של הקרן, כ-4.5% לשנה, כאשר התשואה לפדיון היא 5.15%. תשואה גבוהה זו נובעת כמובן מפרופיל הסיכון הגבוה של איגרות חוב אלו, ואולם ישנן אינדיקציות כי רמות הסיכון הנוכחיות באפיק ה-High Yield באירופה הן נמוכות יחסית - מתוך 721 איגרות הנמצאות במדד Merrill Lynch European High Yield index, רק איגרת אחת הגיעה לחדלות פירעון בשנה האחרונה.

לדעתנו, כאשר לוקחים בחשבון את סביבת התשואות הנוכחית באיגרות החוב הממשלתיות, ואת שיעורי חדלות הפירעון הנמוכים, התשואה שמספק אפיק ה-High Yield בהחלט נראית אטרקטיבית.

הקרן iShares Euro HY Corporate Bond הוקמה בשנת 2010 והיא עוקבת אחרי המדד Markit iBoxx Euro Liquid High Yield Index. הקרן היא בעלת נכסים של כ-3.8 מיליארד אירו, ומחזור המסחר היומי הממוצע בה הוא של כ-700 אלף מניות. המח"מ של קרן IHYG LN הוא 3.12 שנים, והיא גובה דמי ניהול שנתיים של 0.50%. הקרן נהנית מפיזור רחב מאוד של החזקות, עם 262 מנפיקים שונים, כאשר ההחזקות הגדולות ביותר שלה הן רויאל בנק אוף סקוטלנד  (כ-1%), חברת התקשורת אלטיס  (כ-0.9%) ו-Gazprom (כ-0.7%). ברמה הגיאוגרפית, לקרן חשיפה של כ-20% לאג"ח של חברות איטלקיות, ולאחריה החשיפה הגבוהה היא לגרמניה (כ-18%) וצרפת (כ-12%). ברמת הסקטורים, מגזר הפיננסים מהווה כ-18% מקרן הסל, מגזר הצריכה המחזורית כ-15% ומגזר התקשורת כ-10%.

מעבר לגורמי הסיכון שציינו קודם בהשקעה בקרנות סל על מדדי אג"ח, גורם סיכון נוסף הספציפי לקרן זו הוא שהקרן משקיעה באיגרות חוב עם דירוג High Yield, כלומר בחברות שהחוב שלהן הוא בהגדרה בעל פרופיל סיכון גבוה, כך שהיא כמובן לא מתאימה למשקיעים עם שנאה לסיכון גבוה.

קרן הסל: IHYG LN

חברה מנהלת: iShares

שנת הקמה: 2010

סך נכסים: כ-3.8 מיליארד אירו

מדד למעקב: Markit iBoxx Euro Liquid High Yield

היקף מסחר ממוצע: כ-700 אלף מניות

סקטורים מרכזיים: פיננסים (כ-18% מהחזקות הקרן), צריכה מחזורית (כ-15%), תקשורת כ-10%

החזקות בולטות: Royal Bank of Scotland (כ-1%), Altice (כ-0.9%), Gazprom (כ-0.7%)

דמי ניהול: 0.50% בשנה

הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

זבל אירופי שידשן את התיק
 זבל אירופי שידשן את התיק