המכרז להעתקת מיכל האמוניה מחיפה נדחה ל-16 במאי

המשרד להגנת הסביבה החליט לדחות את המכרז לאחר שמספר חברות התלוננו בפניו שקיימת בעיית תמחור ■ עפ"י דוח שהוגש למשרד עוד ב-2011, אין היתכנות לייצור אמוניה מקומי בהיקף שיספק את צורכי השוק המקומי בלבד, אלא אם כן מחיר הגז הטבעי יירד

מיכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג
מיכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג

המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (ד') כי הוא דוחה את קבלת ההצעות למכרז להעתקת מיכלי האמוניה מחיפה לאזור הדרום בכמעט חודשיים עד ל-16 במאי.

25 שנה שמפעל האמוניה עומד במפרץ חיפה, וזה שנים שארגונים סביבתיים קוראים לסלק את המיכל מחיפה מחשש להשפעות ההרסניות של דליפת חומרים מסוכנים ממנו או מפיצוץ. מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, התריע בעצמו בדוח המבקר לשנת 2012 על המצב וכתב כי על הרשויות לנקוט "פעולה דחופה ונמרצת" להעברת מפעל האמוניה לדרום.

לפני יותר משנה וחצי הוחלט להעתיק את המפעל למישור רותם בנגב, משום ששם נמצאים צרכני הגז העיקריים (כיום, יותר מ-40% מהאמוניה בישראל מיועדים לתעשייה בדרום הארץ), ומשום שצנרת הגז הטבעי כבר מגיעה לשם. עד סוף 2014 הייתה אמורה הממשלה להכריז על זוכה במכרז, והפינוי היה אמור להיעשות ב-2017. ואולם, פרסום המכרז התעכב, ותאריך הפינוי לא יהיה לפני 2018.

אחת הבעיות המרכזיות במכרז להעברת מיכל האמנויה קשורה לתמחור שבו. "מחיר הגז הטבעי בישראל הופך את ייצור האמוניה ללא כלכלי והמדינה תצטרך לסבסד חלקית את מחירו", כך אמר ל"גלובס" לפני מספר חודשים אחד היזמים שעבר את שלב ההליך המוקדם במכרז. על פי דוח שהוגש למשרד להגנת הסביבה ב-2011, אין היתכנות לייצור אמוניה מקומי בהיקף שיספק את צורכי השוק המקומי בלבד, אלא אם כן מחירי הגז הטבעי יירדו לחצי מערכם הנוכחי. (כ-4.7 שקלים ליחידת אנרגיה).

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "ועדת המכרזים שוקלת סוגיות שהוצפו על ידי המציעים במכרז, במטרה לסייע בצמצום סיכוני המכרז, למשל בנושא הגז הטבעי, כל זאת במטרה להביא לקבלת הצעות מיטביות ליישום החלטת הממשלה לסגירת מיכל האמוניה במפרץ חיפה. מענה זה מחייב תיאום עם משרדי הממשלה השונים האורך זמן, ולכן קיבלו היום המציעים שנגשו למכרז להקמת מפעל האמוניה בדרום הארכה של חודש וחצי להגשת ההצעות הסופיות.  השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, פנה לשר האנרגיה, יובל שטייניץ בבקשה לפתרון בעיית המחיר והזמינות ממאגר 'תמר'. הנושא נמצא בטיפול ואנו מקווים שיסתיים בהקדם כך שנוכל לממש את המכרז".