מסתמן: ביהמ"ש יאשר תיקון ההסדר באי.די.בי אחזקות

נציג נאמן האג"ח הארוכות של אי.די.בי פתוח ביקש להבטיח מנגנון לתיקון מצב המחזיקים לאחור במקרה חדלון פירעון, ואיים בהעמדת החוב לפירעון מיידי

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

איש העסקים אדוארדו אלשטיין הולך ומתקרב להשלמת רכישת החזקות המיעוט בחברת אי.די.בי פתוח, כחלק מתיקון הסדר החוב של החברה האם לשעבר, אי.די.בי אחזקות. מדיון שנערך היום בבית המשפט המחוזי בת"א בנוגע לבקשת נאמני הסדר החוב, לאשר את תיקון ההסדר כפי שהוסכם על ידי שלושת הצדדים הרלוונטיים, עולה כי השופט חגי ברנר צפוי לאשר את הבקשה. החלטה רשמית תתקבל כנראה הערב, או לכל המאוחר מחר.

הדיון היום נפתח בשאלות שהציג השופט ברנר למתנגד הראשי לתיקון ההסכם, עו"ד גיא גיסין שמייצג את נאמן סדרת אג"ח ט' (האג"ח הארוכות) של אי.די.בי פתוח. עו"ד גיסין טען כי אי.די.בי נמצאת בסביבת חדלות פירעון, והשופט שאל מדוע אם כך הנאמן לא פועל כנהוג במצב של חדלות פירעון.

גיסין טען כי אינו מעוניין להגיע למצב זה, אלא רק להגן על זכויות מחזיקי האג"ח הארוכות, כנגד האפשרות שמחזיקי אג"ח ז' הקצרות יקבלו לידיהם שליש מקרן החוב כלפיהם כבר ביוני, ולאחר מכן יובילו בעצמם מהלך של העמדת מלוא החוב של החברה לפירעון מיידי בשל חוסר סולבנטיות.

השופט הקשה על עו"ד גיסין בשאלה מה בכוונתו לעשות במקרה שיוחלט לאשר את ההסדר בין נאמני ההסדר, אי.די.בי פתוח ובעל השליטה אלשטיין, וזה השיב כי "אם תאשר את ההסדר, אנו נעבור לשלב הבא. אני אייעץ לנאמן האג"ח לכנס אסיפה, שעל סדר יומה העמדת החוב לפירעון מיידי".

עו"ד גיסין הוסיף ופירט כי "אי.די.בי פתוח נמצאת במצב רגיש. לוח הסילוקין שלה משאיר אותנו תלויים בהחזקה בחברת כלל ביטוח, שזה הכסף שאמור לשמש לפירעון החוב כלפינו. אלא שאותה החזקה בכלל אמורה החל מעוד חודש להתחיל להימכר בבורסה, מהלך שיביא להשמדת ערך של מיליארד שקל."כל שאנו מבקשים הוא שתינתן החלטה, כי ככל שהחברה תתדרדר לחדלות פירעון בשנה הקרובה, מחזיקי אגח ט' יהיו זכאים לתיקון מצבם לאחור. כלומר אם יסתבר בדיעבד שצדקנו, תהיה החלטה שבאופן עקרוני תתקן את מצבנו לאחור".

הכנ"ר ורשות ני"ע תומכים בתיקון

תיקון הסדר החוב כולל הזרמת 515 מיליון שקל לאי.די.בי פתוח מצד אלשטיין, וכן תשלום של בעל השליטה לבעלי מניות המיעוט כנגד החזקותיהם במזומן ובאג"ח חדשות מסדרה ט'.

נציגי כונס הנכסים הראשי (הכנ"ר) ורשות ניירות ערך שנכחו בדיון, תמכו גם הם באישור תיקון ההסדר. נציג הכנ"ר הדגיש כי מצבם של מחזיקי אג"ח ט' לא משתפר פלאים בזכות ההסדר, אבל הוא גם לא מתדרדר. "הניסיון לצייר תמונה כאילו מדובר בעניין חדש שמחייב את אישור הנושים, הוא לא נכון. הסדר אי.די.בי אחזקות כלל ארבעה נדבכים מרכזיים מבחינת זכאי ההסדר, שאחד מהם הוא הצעת הרכש", ציין נציג הכנ"ר. "זהו הנדבך שתיקונו מתבקש, ואני מסכים עם נאמני ההסדר על כך".

השופט הציע לעו"ד גיסין למשוך את התנגדותו, כאשר "אם יתברר שהחברה אכן חדלת פירעון בעוד עשרה ימים או כמה חודשים - אז תפעל בהתאם. אני מאשר את ההסדר כמו שהוא, ואף אחד לא מקבל ממני תעודה שהוא כשר פירעון. אם הצדדים אחר כך לא יקיימו אותו, זה עניין נפרד".

עם זאת, צדדים פרטיים אחרים שהגישו התנגדות להסדר, דחו את בקשת השופט למשוך אותה, ולכן לא נדרשה החלטתו של עו"ד גיסין האם לסגת מבקשתו. השופט הודיע כי יתן את החלטתו היום או לכל המאוחר מחר.

לאור העובדה כי תיקון ההסדר חתום על ידי שלושת הצדדים לו, ולאור תמיכת הכנ"ר ורשות ני"ע באישור התיקון כפי שהוא, ניתן להניח בסבירות גבוהה כי ההסכם יאושר. כך, שהשאלה שעולה היא האם תיקון ההסדר אכן יבוצע כלשונו ב-31 במארס, או שעד למועד זה יפעלו מחזיקי אג"ח ט' לעצירת תשלומים לכלל נושי החברה (תשלום ראשון של 100 מיליון שקל לבנק הפועלים אמור להתבצע בעוד כעשרה ימים), בטענה לחדלות פירעון של אי.די.בי.