רשות החשמל עדיין מחכה ליו"ר - והרפורמה בחב' החשמל מתעכבת

חודשיים וחצי חלפו מאז נפסל מינויו של נח הקר ליו"ר רשות החשמל, ובינתיים מתעכבים הרפורמה, עדכון תעריפי החשמל, יצרני האנרגיה המתחדשת ורישיונות תחנות הכוח

יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי
יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי

הרפורמה בחברת החשמל, עדכון תעריפי החשמל, יצרני האנרגיה המתחדשת ורישיונות תחנות הכוח - כל אלה ממתינים למינויו של ראש רשות החשמל. אף שחלפו חודשיים וחצי מאז עזבו את תפקידיהם יו"ר הרשות הקודמת אורית פרקש-הכהן וראש מינהל החשמל יהודה ניב, עדיין לא מונה להם מחליף. במשרד האנרגיה טוענים כי מאז נפסל מינויו של נח הקר, אנשים חוששים להגיש את מועמדותם.

בינואר 2016 פורסם לראשונה ב"גלובס" שוועדת המינויים במגזר הציבורי, בראשות השופטת בלהה גלאור, החליטה שלא לאשר את מינויו של נח הקר ליו"ר רשות החשמל. זאת לאחר שכבר עבר את אישור נציבות המדינה. כדי שיעמוד בתנאי הסף הנדרשים בחוק, הסכימה הנציבות להכיר בשנת הלימודים של הקר במכללה כניסיון ניהולי. המינוי, שלא יצא אל הפועל, גרר ביקורות קשות מכלל הגורמים במשק האנרגיה, חשמל וגז כאחד. לטענת המבקרים, הקר חסר את הניסיון המקצועי הנדרש לתפקיד משמעותי כל כך.

הקר היה צפוי להיכנס לנעליה של יו"רית רשות החשמל הקודמת עו"ד אורית פרקש-הכהן, שהודחה מתפקידה במסגרת ההחלטה בחוק ההסדרים לאחד את רשות החשמל (שתפקדה כגוף עצמאי) ויחידת מינהל החשמל הכפופה למשרד האנרגיה. כאמור, מאז תחילת ינואר מתפקדת הרשות ללא יו"ר, ומנהלים אותה מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור והממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי.

בהיעדר יו"ר מתעכבת בין היתר הרפורמה במשק החשמל, הנחוצה לחברת החשמל לאור מצבה הפיננסי שממשיך להידרדר והכאוס הרגולטורי שבו פועלים יתר השחקנים במשק (בהם תחנות כוח פרטיות ויצרני אנרגיה מתחדשת).

כפי שנחשף ב"גלובס", חח"י צופה שכבר בשנה הקרובה תחזיק רק ב-67% מנתח ייצור החשמל (לעומת 77% ב-2015), וכי תכניס 3.4 מיליארד שקל פחות מכפי שהכניסה ב-2015. עד סוף החודש הבא על משרדי האנרגיה והאוצר להגיש לבית הדין הארצי לעבודה את מסמך הרפורמה.

גם עדכון תעריף החשמל לצרכנים מתעכב, מאחר שהיו"ר הוא זה שאחראי לעדכון. ההחלטה אם לעדכן את התעריף כלפי מעלה או כלפי מעטה נסמכת על שקלול ההשפעה של סך המרכיבים על תעריף החשמל. בין היתר על היו"ר להביא בחשבון את עדכון תעריף ההולכה והחלוקה של חברת החשמל כלפי מעלה, תעריף שלפי חברת הייעוץ הבינלאומית "נביגנט" נמוך ב-17% מכפי שאמור להיות, ואת עלות ייצור החשמל שצפויה לעלות לאור הוראת משרדי הסביבה והאנרגיה להפחית את השימוש בפחם ב-15% (הפחם זול פי שניים מגז טבעי).

נושאים נוספים שמתעכבים הם חידוש רישיונות לכמה תחנות כוח פרטיות, למשל IPM שצפויה לייצר 430 מגוואט ותחנת הכוח של צומת אנרגיה שצפויה לספק כ-400 מגוואט נוספים.

במשרד האנרגיה טוענים, כאמור, כי מאז ביטול מינוי של הקר, חוששים מועמדים להגיש את מועמדותם, אך רומזים כי "יש כבר מישהו על הכוונת".

בתגובה נמסר מהמשרד כי: "תיקון חוק משק החשמל קבע כי עד למינוי יו"ר קבוע לרשות החשמל, יכהנו כמנכלים משותפים מנכל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, שאול מרידור וראש אגף התקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי.

המנכלים המשותפים מטפלים בכל הנושאים, מלבד נושא התעריפים, ואין נושאים תקועים הממתינים למינוי.

שר האנרגיה צפוי להודיע על זהות המועמד לתפקיד כאשר יבחר את המועמד הראוי ביותר".