קשיים במו"מ למכירת אלון רבוע כחול למוטי בן-משה

מחזיקי האג"ח יתכנסו מחר אסיפה ■ עיקר המחלוקות בין נציגות האג"ח לבן-משה נוגעות להתחייבויות שהעניקה אלון רבוע כחול בעבר לחברה-הבת מגה קמעונאות, שעברה לניהול נאמנים

מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי

מחזיקי איגרות החוב של חברת אלון רבוע כחול  (סדרה ג') יתכנסו מחר לאסיפה בה יקבלו דיווח מנציגיהם על המשא-ומתן המתקיים מול איש העסקים מוטי בן-משה, בנוגע להצעתו להסדר חוב בחברה כחלק מרכישת השליטה בה מידי קבוצת אלון.

בסביבת המחזיקים טענו בימים האחרונים כי קיימות אי-הסכמות רחבות בין הנציגות לבין בן-משה, שמציבות שאלות לגבי המשך המשא-ומתן. עם זאת, הפגישות בין הצדדים נמשכו בימים האחרונים בניסיון לפתור את המחלוקות, שנוגעות בעיקר להתחייבויות שהעניקה בעבר אלון רבוע כחול לחברה-הבת מגה קמעונאות, שעברה לניהולם של נאמנים מטעם בית המשפט. ייתכן שגם מחר (ה') בבוקר ייפגשו נציגי בן-משה עם נציגי הנושים ונציגי החברה הנרכשת, במטרה לנסות ולהשלים את הסדר החוב החדש.

לפני כחודש הצביעו מחזיקי אג"ח ג' בעד הצעת ההסדר שהגיש להם מוטי בן-משה, לאחר שהעדיפו אותה ברוב גדול על פני ההצעה המתחרה שהגישה חברת גינדי החזקות. בן-משה הציע לרכוש את מניות השליטה (72.7%) באלון רבוע כחול מידי קבוצת אלון בתמורה ל-115 מיליון שקל, וכן להזרים לחברה עד 900 מיליון שקל שיאפשרו לה לפרוע את חובותיה לנושים שיחפצו בכך.

אחת הסיבות המרכזיות שהנחו את המחזיקים בבחירתם הייתה הצהרתו של בן-משה כי יפעל להשלים את הסדר החוב, גם אם לא יצליח להגיע להסכמות עם נאמן רשת מגה באשר לדרישות החוב שלו כלפי החברה-האם לשעבר, אלון רבוע כחול. אלא, שכעת טוענים בסביבת המחזיקים כי בן-משה הפך את ההסכמה עם נאמן מגה לתנאי מתלה עבורו, ואינו מתכוון לחתום על ההסכם עמם לפני כן.

לאור זאת, המחזיקים יתכנסו ביום חמישי כדי לדון בהתפתחויות ולקבוע האם להמשיך במשא-ומתן עם בן-משה - או לבחור באחת האפשרויות העומדות בפניהם: לפתוח במשא-ומתן מול גינדי החזקות; לדרוש מדירקטוריון אלון רבוע כחול לפעול למכירת השליטה בחברה-הבת רבוע כחול נדל"ן; לנהל משא-ומתן עם דירקטוריון אלון רבוע כחול על הסדר חוב בחברה; או לפנות לבית המשפט בדרישה למנות מפרק לאלון רבוע כחול בשל חוסר יכולתה לפרוע את חובותיה.

באסיפה יבקשו המחזיקים לשמוע מנציגי בן-משה ומנציגי אלון רבוע כחול כיצד הם רואים את מצב הדברים בעת הנוכחית, ולאחר מכן יערכו דיון פנימי בנושא. בהמשך יידרשו המחזיקים להצביע עד השעה 16:00 על הצעת החלטה לדחות בשבוע את מועד הכניסה לתוקף של העמדת חוב החברה כלפיהם לפירעון מיידי. משמעות ההחלטה היא כי לנאמן יוענק הכוח לפעול לפירעון מיידי של החוב לאחר ה-24 במארס, במקרה שישוכנע כי לא ניתן לגבות את החוב בהיקף של כ-380 מיליון שקל בדרכים אחרות.

רבוע נדל"ן ונעמן מוחקות בגלל מגה

בתוך כך, כניסת רשת מגה להקפאת הליכים והעברתה לניהולו של נאמן במהלך 2015, גובה הפחתות ומחיקות מצד החברות-הבנות האחרות של אלון רבוע כחול. היום (ד') דיווחה חברת רבוע כחול נדל"ן, שמחזיקה בבעלות על מרבית סניפי מגה, כי סיכמה את 2015 ברווח נקי של 110 מיליון שקל, המשקף ירידה של 43% בהשוואה ל-2014.

אחת הסיבות לירידה ברווח נעוצה בהפחתה של 38 מיליון שקל בשווי הנכסים המושכרים למגה, שנרשמה בשל האפשרות ליציאתה של מגה מחלק מהסניפים ולהפחתה בדמי השכירות שמשלמת הרשת לרבוע נדל"ן תמורת השימוש בנכסים.

חברה-בת נוספת של אלון רבוע כחול, רשת החנויות נעמן גרופ, דיווחה היום על הפסד שנתי של 15 מיליון שקל, וזאת לאחר שרשמה רווח נקי של 5 מיליון שקל ב-2014. נעמן, שמפעילה את רשת חנויות כלי הבית נעמן ואת רשת חנויות הטקסטיל ורדינון, ציינה כי ההפסד נבע בעיקר בשל מחיקה של 15 מיליון שקל בערך המוניטין המיוחס לפעילות כלי הבית. מחיקה זו בוצעה בעקבות הכניסה של רשת מגה לקשיים, ועקב חוסר הוודאות שנוצר באשר לערוץ המכירות של החברה, במסגרתו מוכרת מגה את כלי הבית שמייבאת ומשווקת נעמן.