הנגיד הסיני: "רמות החוב של חברות ועסקים - גבוהות מדי"

בנאום בפורום הפיתוח הסיני בבייג'ין אמר ז'ו כי לסין יש עדיין בעיה עם גיוסי הון לא חוקיים, והשירותים הפיננסיים שלה אינם מספיקים

ז’ו שייאוצ’ואן / צילום: בלומברג
ז’ו שייאוצ’ואן / צילום: בלומברג

נגיד הבנק המרכזי הסיני, ז'ו שייאוצ'ואן, השמיע היום (א') אזהרה מפני עליית רמות החוב, ואמר שלקיחת הלוואות על ידי חברות ועסקים ביחס לתמ"ג הסיני גבוהה מדי, וכי המדינה חייבת לפתח שוקי הון חזקים יותר.

בנאום בפורום הפיתוח הסיני בבייג'ין אמר ז'ו כי לסין יש עדיין בעיה עם גיוסי הון לא חוקיים, והשירותים הפיננסיים שלה אינם מספיקים. לדבריו, רמת מינוף גבוהה חושפת את המשק לסיכונים מאקרו-כלכליים. הוא ציין עוד כי המדינה זקוקה עדיין לרגולציה נגד מינוף מוגזם במט"ח, כלומר נטילת חובות במטבעות זרים.

"ההלוואות במונחי תמ"ג, בייחוד הלוואות תאגידיות, גדולות מדי", אמר ז'ו. הוא הוסיף כי מנהיגי סין מתאמצים לעמוד ביעד הצמיחה הכלכלית של 6.5% לפחות בשנה עד שנת 2020, ובו זמנית לרסן את רמת החובות במגזר הציבורי והפרטי. לפני ארבעה ימים אמר ראש הממשלה לי קשיאנג, שרמת החוב הקונצרני הגבוהה "אינה חדשה בסין", וכי המדינה תנסה להפחית אותה באמצעות רפורמות בשוקי ההון.

החוב הקונצרני (תאגידי) לבדו מהווה כעת 160% מהתמ"ג, לפי נתוני OECD. מזכ"ל הארגון הזה, אנחל גוריה, אמר הבוקר שהמגזרים בעלי רמת המינוף הגבוהה במיוחד בסין הם תעשיות המלט, הפלדה, הפחם והזכוכית השטוחה, וקרא לסין לטפל בבעיה זו, שלדבריו היא "סיכון בטווח הקצר".

הנגיד ז'ו, בן 68, דיבר ביומו השני של פורום בן שלושה ימים, שבו משתתפים כמה מהמנכ"לים הידועים בעולם - ביניהם מארק צוקרברג מפייסבוק, סרג'יו ארמונטי מבנק UBS וג'יני רומטי מיבמ - לצד בכירים בממשל הסיני. המסר של ההנהגה הוא שהרפורמות המבניות הנחוצות יימשכו גם כאשר הצמיחה הכלכלית מאיטה.

"המעבר יהיה טוב לסין, וטוב לעולם", אמרה מנכ"לית קרן המטבע, כריסטין לגארד, בפורום. "כמו כל מעבר, הוא לא יתרחש בלי מהמורות בדרך, ואנחנו צריכים לצפות להן מפני שצריך להשיג איזון עדין בין כלכלה שמואטת במתכוון לרפורמות מהירות נחוצות".

מקבלי החלטות כמו הנגיד ז'ו הגבירו את מאמציהם לרכך את ההאטה הכלכלית בסין. הבנק המרכזי הודיע בסוף פברואר על הפחתה של 0.5% ביתרות ההון שהבנקים חייבים להחזיק. ז'ו אמר לפני שבוע שאין צורך בתמריץ מוניטרי מאסיבי כדי להשיג את יעדי הצמיחה של סין, ומדיניות מוניטרית זהירה תישמר אם לא יהיה זעזוע כלכלי או פיננסי גדול.

אחת האופציות לטיפול ברמת החובות הגבוהה היא לפתח "שוקי הון בריאים", אמר ז'ו. המדינה צריכה להפנות יותר חסכונות לשוקי ההון, כדי שרמות המינוף במגזר התאגידי יירדו, והמימון יהיה בהנפקת מניות.

המטבע הסיני נחלש ב-4.5% מאז שפיחות פתע באוגוסט הפחיד את המשקיעים הבינלאומיים והצית בריחת הון מסין. ההגנה על היואן דלדלה את יתרות המט"ח של סין ב-513 מיליארד דולר בשנה שעברה - ירידה שנתית ראשונה בתולדות סין העממית.

בתשובה לשאלה על הירידה הזו ביתרות המט"ח, ז'ו אמר שהגידול ביתרות היה "אדיר" אחרי 1997 ובשנים 2002-2008, ולכן טבעי שהיתרות יישחקו. "יתכן בהחלט שמשקיעים רבים התרגלו למטבע שערכו עלה ועלה, וכמובן שהוא נע בשני הכיוונים בהתאם לנסיבות", אמרה מנכ"לית קרן המטבע לגארד באותו פאנל של דיון עם ז'ו.

מוקדם יותר הבוקר אמר סגן ראש ממשלת סין, ז'נג גאולי, שהממשלה תעשה את כל מה שהיא חייבת לעשות כדי למנוע זעזועים בשוקי המניות, המט"ח, האג"ח והנדל"ן. הוא הוסיף שהממשלה המרכזית תבטיח שתימשך תוכנית המרת האג"ח בריבית גבוהה של רשויות מקומיות לאג"ח מוניציפליות זולות יותר.

"לא יהיו סיכונים מערכתיים - זו השורה התחתונה שלנו", אמר ז'נג.