"דומה להימורים": רשות ני"ע אוסרת אופציות בינאריות בישראל

מסבירה: "מדובר במכשיר שנראה כי פיקוח לא יוכל להיות אפקטיבי בעניינו. המשך פעילות של אופציות בינאריות בזירות מפוקחות עלול לפגוע לא רק בלקוחות הזירות, אלא במוניטין השוק בכללותו" ■ מבטיחים לכם רווח מהיר? תיזהרו!

 שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

כחמישה חודשים לאחר שחשפנו כאן כי רשות ניירות ערך, בראשות פרופ' שמואל האוזר, מתכוונת להטיל הגבלות משמעותיות על המסחר באופציות בינאריות באמצעות זירות הסוחר, נודע ל"גלובס" כי הרשות החליטה לאסור לחלוטין את המסחר באופציות בינאריות בישראל - לכלל הלקוחות. כן ייאסר על זירות הסוחר בישראל לשווק ללקוחותיהן שירות זה, שנתפס על ידי הרשות כהימורים לכל עניין ודבר ולא כניהול השקעות מושכל.

במכתב, שהגיע לידי "גלובס", רשות ני"ע מסבירה כי החליטה "שלא לאשר לחברות בעלות רישיון זירה לסחור באופציות בינאריות ביחס לכל סוגי הלקוחות, שכן מורכבות האופציות והקושי בתמחורן מחד, והיעדר מסחר רב צדדי שמאפשר יצירת מחיר שוק מאידך, אינם מאפשרים לרשות לאשר מסחר בזירה ללקוחות קמעונאיים". עוד לדבריהם, "מדובר במכשיר שנראה כי פיקוח לא יוכל להיות אפקטיבי בעניינו, ועל כן הרשות אינה רואה לנכון כי יוצע כלל על ידי פלטפורמה מפוקחת".

ברשות ני"ע מוסיפים כי מבחינתם, "בשל מאפייני המכשיר ומאפייני הזירה, השירות דומה במהותו למשחק הימורים. לדעת הרשות המשך פעילות של אופציות בינאריות בזירות מפוקחות עלול לפגוע לא רק בלקוחות הזירות (כלל הלקוחות, לרבות מתוחכמים), אלא במוניטין השוק בכללותו".

שוק זירות הסוחר הוא שוק רחב שמאפשר ללקוחות לבצע מסחר זמין למול הזירה עצמה, בשלל תחומים כגון סחורות, מטבעות ומניות, ונגזרים עליהם. הזירות הן פלטפורמות מסחר אינטרנטיות המאפשרות למשקיעים לפעול במכשירים פיננסיים שונים מול מפעילי הזירות, בעוד שהזירות מצטטות באופן רציף מחירים למכשירים הפיננסיים שבהם מוצע למשקיע לסחור.

בימים אלה הזירות הפועלות בתחום עוברות הליך רישוי למול רשות ני"ע, שבסופו יפוקחו - לראשונה - על ידי גורם רגולטיבי כלשהו. ההחלטה הנוכחית של הרשות נעשית אגב הליך הרישוי, והיא חלק ממגוון החלטות שהרשות מקבלת תוך כדי הרישוי, כגון הגבלת מסחר בני"ע זרים שלא הונפקו על ידי תשקיף בישראל, ועוד.

אופציה בינארית (הידועה לעיתים כאופציה דיגיטלית/קבועה/אקזוטית) היא כלי השקעה עתיר סיכון וגם עתיר תשואה. מדובר באופציה שמציעה תשואה קבועה מראש עם תחילת החוזה על מגוון הנכסים הפיננסיים הנסחרים בעולם כולל מטבעות, מדדים, מניות וסחורות, וכפי שניתן להבין משמה - טומנת בחובה רק שתי אפשרויות: 1 או 0, הצלחה או כישלון, רווח או הפסד.

כיום אין מידע מאומת לגבי היקפי השוק הזה, לא לגבי מספר הלקוחות (הרבים, ככל הנראה) ולא לגבי היקפי כספי הציבור שמנוהלים בו ובאמצעותו. כמו כן, אין מגבלות של ממש על השיווק המאוד אגרסיבי של המכשיר והפלטפורמות הללו לציבור הרחב, שאינו מודע לסיכונים שטמונים בתחום. 

עו"ד מנחם פדר, המתמחה בנגזרות ומכשירים פיננסים, מסר: "הודעת הרשות אינה מבחינה היטב בין המאפיינים של אופציה בינארית והסחר של אופציה כזו בזירות מסחר, כאשר הרשות מתייחסת לרעיון של הימורים, למרות שזה נראה כי הרשות מודאגת יותר מהמסחר הקמעוני במוצר ופחות מטבע המוצר. יש לקוות כי הרשות לא תגנה אפשרויות סחר באופציות מורכבות, שהרי מוסדות פיננסיים ומשתמשי קצה מהותיים רבים משתמשים באופציות מחוץ לבורסה, שהינן מורכבות ואפילו קשות לתמחור".