גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשטרה: להעמיד לדין 3 רופאים בכירים באיכילוב בגין שוחד

עפ"י החשד, פרופ' צבי רם, פרופ' שלומי קונסטנטיני וד"ר יוסי פז דרשו וקיבלו סכומי כסף גבוהים מ"תיירי מרפא" בעבור ניתוחים שביצעו בבית החולים הציבורי בו הם מועסקים, זאת בנוסף לתשלום ששולם ע"י אותם תיירים לבית החולים עצמו

בית חולים איכילוב / צלם: תמר מצפי
בית חולים איכילוב / צלם: תמר מצפי

המשטרה הודיעה היום (ג') כי היא ממליצה לפרקליטות להעמיד לדין פלילי בגין עבירות של שוחד, מירמה והפרת אמונים את פרופ' שלומי (שלמה) קונסטנטיני, פרופ' צבי רם ודוקטור יוסי (יוסף) פז, רופאים בכירים בבית החולים איכילוב. זאת, לאחר שנמצא כי שלושת המנתחים הבכירים גרפו לכיסם הפרטי ו"מתחת לשולחן" עשרות אלפי דולרים מתיירים זרים שטיפלו בהם, בנוסף על הסכומים שנדרש מהחולים לשלם לקופת בית החולים

"תיירות מרפא" היא תופעה של הגעת תושבי חוץ למדינה זרה לצורך קבלת טיפול רפואי. ישראל מהווה מוקד משיכה ל"תיירות מרפא", הן בשל הרפואה המתקדמת והן בשל צבר מומחים בעלי שם עולמי במגוון תחומים. בבתי החולים הציבוריים בישראל אימצו את "תיירות המרפא" כמקור הכנסה שנועד לאפשר רכישת ציוד ושיפור שירותים לכלל החולים בישראל, זאת תוך הבניית מנגנון תשלום סדור לבית החולים עצמו, עבור הטיפול הרפואי, חדר הניתוח, בדיקות, אשפוז וכו', המעוגן בנהלי בתי החולים ומשרד הבריאות. 

במהלך 2013 תיעדה תוכנית התחקירים "עובדה" של אילנה דיין במשך חודשים כיצד המנתחים הבכירים, קונסטנטיני, רם ופז, דרשו במסלול עוקף כסף לכאורה "מתחת לשולחן" עבור טיפול בחולים הזרים - כסף אשר אמור היה להיכנס במלואו לקופה הציבורית, במסגרת שירות "תיירות מרפא" שקיים בבית החולים ומממן את שכרם של המנתחים.

בתחקיר ששודר בדצמבר 2013 נחשף כיצד בתוך מסדרונות בית החולים, בשעות העבודה, קיבלו הרופאים במסלול מקוצר סוכנת של תיירי מרפא וביקשו תשלום של עשרות אלפי שקלים בתמורה לטיפול בהם. זאת, כאמור, בנוסף לתשלומים שדרש מהחולים הללו בית החולים באופן רשמי. 

מדובר ברופאים שהיו בכירי המנתחים באיכילוב, שנהנו ממשכורות גבוהות ביותר כעובדי ציבור, בין השאר בעבור הניתוחים שהם מבצעים בחולים זרים. 

בעקבות התחקיר המשטרה החלה לחקור את החשד כי השלושה דרשו וקיבלו סכומי כסף גבוהים מ"תיירי מרפא" בעבור ניתוחים שביצעו בבית החולים הציבורי בו הם מועסקים, זאת בנוסף לתשלום ששולם על-ידי אותם תיירים לבית החולים עצמו, אשר מגלם בתוכו את שכר המנתח.

לדברי המשטרה היום, ממצאי החקירה העלו כי בין השנים 2009-2013 הגיעו "תיירי מרפא" הזקוקים לניתוח אל הרופאים החשודים וביקשו כי הניתוח יבוצע על-ידם. 

ממצאי החקירה מצביעים על כ-40 מקרים, בהתייחס לשלושת החשודים, בהם הציעו הרופאים לבצע את הניתוח בבית החולים הציבורי בו הם מועסקים במסגרת ההסדר המקובל, כלומר, בתשלום שישולם לבית החולים, ובנוסף דרשו וקיבלו לכאורה סכום כסף נפרד אשר ישולם לכיסם באופן פרטי.

עמדת המשטרה היא כי התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות קבלת שוחד, מירמה והפרת אמונים על-ידי הרופאים. תיק החקירה הועבר לפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי), אשר ליוותה את התיק, לעיון והחלטה. 

החקירה החלה בינואר 2014, ובמסגרתה נחקרו עשרות מעורבים, חלקם באזהרה, נתפסו מסמכים, טופלו חומרים שהתקבלו מרשות המסים, אשר חקרה את ההיבטים הנוגעים לה בטרם החלה חקירת המשטרה, ובוצעו מגוון פעולות חקירה בהיקף נרחב. 

שלושת הבכירים מאיכילוב העדיפו שלא להגיב על הידיעה. באיכילוב דווקא הגיבו תוך מה שנראה כמו גיבוי מלא לרופאים: "מדובר ב-3 רופאים מצוינים שעסוקים מדי יום בהצלת חיי אדם ומפגינים מסירות יוצאת דופן לחולים שלנו בבית החולים ומהווים מוקד מצוינות לאומי. הנהלת בית החולים תלמד את המצב הראייתי והמשפטי ככל שיתאפשר לה, תתייעץ עם כל הגורמים הרלוונטים ותקבל את החלטותיה".

יצוין כי השלושה המשיכו לעבוד כל העת מבלי שהם מושעים מעבודתם באמצעות הליך משמעתי - זאת בניגוד לפרופ' אייל וינקלר מבית החולים שיבא, שמושעה מעבודתו כבר מעל שנה עוד לפני ההכרעה בהליך המשמעתי נגדו (להבדיל מפלילי) הנוגע לביצוע ניתוחים פרטיים בניגוד לכאורה לדין.

מאחורי מה שהמשטרה מגדירה כשוחד ומירמה לכאורה, עומד ככל הנראה האיסור שקבע בתחילת העשור הקודם היועץ המשפטי לממשלה דאז, אליקים רובינשטיין, על קשר כספי ישיר בין מטופל לרופא בבית חולים ממשלתי. רובינשטיין קבע כי בהיעדר שינוי חקיקה חל איסור מפורש לבצע ניתוחים פרטיים בבית חולים ממשלתי, לפחות כל זמן שמדובר בניתוחים שנכללים בסל הבריאות הממלכתי, וקביעתו זו נתמכה גם בהחלטה של בג"ץ.

עם השנים, בבתי החולים אימצו פרשנות עצמאית שמתירה בפועל ניתוחים פרטיים בתיירי מרפא בלבד, אף שרובינשטיין או בג"ץ לא קבעו החרגה כזו.

לפי הערכות, בחלק מהמקרים, ולא רק במקרה של איכילוב, התשלום עבר ישירות לרופא מתייר המרפא או מהסוכנות שהביאה אותו לארץ, תוך גביית תשלום נוסף על-ידי בית החולים בגין התקורות של חדר הניתוח. בכל מקרה, התעריף שנגבה מתיירי המרפא היה גבוה משמעותית מהתעריף הרגיל של משרד הבריאות אותו משלמת קופת החולים לבית החולים. 

לפי חוזר מנכ"ל משרד הבריאות משנת 2014, אין לגבות מתיירי מרפא תשלום גבוה מהתעריף של משרד הבריאות, ובנוסף חל איסור על בית החולים לשלם לרופא יותר עבור ניתוח תייר מרפא ביחס לתשלום בגין ניתוח של מטופל ישראלי. ההנחיה הזו נועדה לנטרל כמעט לחלוטין את המוטיבציה של רופאים ובתי חולים להעדיף תיירי מרפא על פני מנותחים ישראלים. 

לפני מספר חודשים חשף "גלובס" כי רשות המסים הגיעה למסקנה כי אין ראיות להעלמת מסים במקרה של שלושת הרופאים מאיכילוב, זאת על אף שתחקיר עובדה רמז על כך. הרופאים, כך התברר, הוציאו חשבוניות על כל ביקור ופעולה ולא גבו כספים "מתחת לשולחן" כפי שנרמז - אולם כאמור עצם הגבייה הישירה מהמטופלים בגין ניתוח שמתבצע בבית חולים ממשלתי היא בבחינת עבירה לכאורה.

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

חוששים מטורקיה? יוון שוקלת רכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד