אמרלד תשווק בארה"ב מערכת לאבחון סרטן העור

החברה קיבלה אישור מה-FDA לשווק את המערכת בארה"ב ■ בין משקיעיה נמנים איציק שרם וכפיר זילברמן

איציק שרם / צילום: יוסי כהן
איציק שרם / צילום: יוסי כהן

המערכת שפיתחה החברה הישראלית אמרלד (סימול:MRLA), ומיועדת לאבחון סרטן העור (מלנומה), קיבלה את אישור ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית) לשיווק בארה"ב. אמרלד, לשעבר DermaCompare, נסחרת מעבר לדלפק בארה"ב לפי שווי של כ-10 מיליון דולר, לאחר שמוזגה לשלד בורסאי אמריקאי, Zaxis, ביולי 2015.

החברה פיתחה את המערכת DermaCompare, שמשתמשת בעיבוד תמונה, ניתוח נתונים ובינה מלאכותית, על מנת לאבחן שומות על פני גוף המטופל ולעקוב אחריהן. המערכת אמורה להיות כלי תומך החלטה לרופא, ומאפשרת לו לזהות שינויים בהשוואה לתמונות קודמות של עור המטופל. בכך אמורה המערכת לסייע בגילוי מוקדם ובקיצור הליך האבחון. מכיוון שמדובר במוצר שהוא מבוסס תוכנה, הוא מוגדר ב-FDA כבעל סיכון נמוך ולכן נתון לדרישות רגולטוריות מועטות יחסית. כאמור, המוצר אושר, ולפי החברה הוא זמין כבר עתה באמצעות אפליקציה למכשירים ניידים.

אמרלד הוקמה ב-2013 על בסיס מחקר שביצעו יזמיה. היא מעסיקה 16 עובדים, ומנוהלת על-ידי היזם, ליאור ויין. בין בעלי המניות שלה היו וישנם משקיעים ישראלים רבים, בהם שמות מוכרים מתחום מיזוג חברות לשלדים בורסאיים בישראל ובארה"ב: איציק שרם, בן ציון ויינר, לביא קרסני וכפיר זילברמן. את המיזוג עם השלד הבורסאי הובילה קבוצת שרם-זילברמן, וכך גם את גיוס ההון ממשקיעים פרטיים, של 6 מיליון שקל, שהשלים את תהליך הרישום של החברה בשוק ההון האמריקאי.

מנתונים שמפרסמת החברה, עולה כי יש לה כבר הסכמי הפצה והיא החלה לשווק את המערכת בבתי חולים באיטליה, הולנד, שבדיה, ישראל, אוסטרליה וניו זילנד. במקביל, היא מנהלת מגעים עם מפיצים בצפון אמריקה, אירופה ואסיה. באתר החברה מציינים כי 420 מיליון איש בעולם נמצאים בסיכון גבוה למלנומה, ובארה"ב ההוצאה השנתית על טיפול במחלה עומדת על 8 מיליארד דולר.