העומק הביצועי של הג'יהאד, החולשה של סוכנויות הביטחון

יום אחרי מתקפת הטרור הקשה, ברור שיכולות דאעש בבלגיה וכנראה גם מעבר לה נרחבות מכפי שהעולם שיער

חיילים בתחנת הרכבת התחתית / צילום: רויטרס
חיילים בתחנת הרכבת התחתית / צילום: רויטרס

רצח 31 בני אדם בהתקפות מטעני הנפץ בבריסל, שדאעש נטל את האחריות עליו אתמול (ג'), מצביע על האיתנות, טווח הפעולה והתחכום של הטרור הג'יהאדי באירופה. חודשים של עבודת בילוש והתחקות אינטנסיבית אחרי קשרי הג'יהאד להתקפות על פריז, אמצי ביטחון מוגברים ופשיטות על תאי טרור עם לכידת חשוד עיקרי בבריסל, לא הצליחו למנוע את הטבח של אתמול.

ההתקפות - שני מחבלים מתאבדים באזור הצ'ק-אין לעלייה לטיסות בנמל התעופה זאבנטם בבריסל, ופיצוץ מטען בתחנת המטרו מלבד בלב הרובע הביורוקרטי של העיר - יצאו לפועל ארבעה ימים בלבד אחרי לכידתו של סלאח עבדסלאם, המרוקאי חבר דאעש שהיה האיש המבוקש ביותר באירופה על תפקידו המשוער בהתקפות נובמבר אשתקד בפריז. "מה שחששנו מפניו התממש", אמר אתמול ראש ממשלת בלגיה שארל מישל, כאשר ארצו הייתה בהלם מן ההתקפות. מעשי הטבח האחרונים של דאעש באירופה נראים מתוכננים היטב. היקף ההרס בנמל התעופה מראה שלאנשי דאעש יש גישה לחומרי נפץ רבי-עוצמה, יותר-ויותר.

כצפוי נשאלו שאלות על כך שמשטרת בלגיה פעלה אולי מוקדם מדי במעצרו של עבדסלאם, וגרמה בכך לשותפיו להקדים את תוכנית ההתקפה שלהם לפני שהם יילכדו. ז'אן ג'מבון, שר הפנים הבלגי, הכיר באפשרות הזו כבר ביום שישי כאשר אמר ברדיו: "אנחנו יודעים שעצירת תא אחד עלולה לדחוף אחרים לפעול. אנחנו מודעים לכך במקרה הזה".

 

מורכבות לוגיסטית

ואולם הנושא העיקרי הוא אם ההתקפה על בריסל נעשתה על ידי תא שקשור לעבדסלאם, או שהייתה עבודה של רשת דאעש נפרדת שאינה מוכרת לשירותי הביון. בכל מקרה, ההתקפה מצביעה על כך שיכולות דאעש בבלגיה, ואולי גם מעבר לה, הן אולי נרחבות יותר מכפי ששוער עד כה.

"גם אם זו הייתה תגובה מהירה למעצרו של עבדסלאם, זה מעיד על יכולת לתאם את ההתקפות בהתרעה קצרה מאוד. אמנם לא בקנה המידה של פריז, אבל בכל זאת באופן מורכב מבחינה לוגיסטית", אמר ג'ון דרייק, מומחה לטרור ואבטחה שעוקב אחרי תכנון ההתקפות של דאעש בעיראק.

העובדה שנדרשו למשטרת בלגיה ארבעה חודשים ללכוד את עבדסלאם - ברובע מולנבק בבריסל - מצביעה גם על תשתית לוגיסטית רחבה ומתוחכמת של תומכים. "אני אומר מאז ההתקפות של 13 בנובמבר שיש רשת - רשת של יחידים שמכירים זה את זה, מתגוררים באותו רובע, והם עבריינים", אמר פרנסואה שמאן, ראש עיריית מולנבק, בטלוויזיה הממלכתית הבלגית בסוף השבוע.

כבר בינואר 2015 החל הביון האמריקאי להזהיר קובעי מדיניות שדעאש מרכיב רשת טרור בבלגיה, בעקבות תא הטרור שלו בעיירה ורבייה בדרום-מזרח המדינה. יש ראיות לכך שהתא בוורבייה היה קשור ישירות להתקפות על פריז. עבדול חמיד עבאוד, המתאם של ההתקפות בפריז שנהרג בפשיטה על דירתו בסן דני בפריז, היה כנראה גם ראש התא בוורבייה.

מאז שהצעירים המוסלמים הנוחים להשפעה החלו לנהור למלחמת האזרחים בסוריה לפני שלוש שנים, ראשי הארגונים נגד טרור ברחבי אירופה הזהירו מפני הסכנה שהעימות הסורי יגלוש גם לאירופה. בעקבות המסרים החד-משמעיים של דאעש והכוח של המדיה החברתית לטפח ולהפיץ אותם, העימות הזה אכן גלש לאירופה מוקדם יותר מכפי שצפו אפילו הפסימיסטים ביותר. בשוליים של ערי אירופה נוצרו חבורות של תומכים קיצונים ובודדים מנוכרים.

שלשום (ב') פירסם המרכז לניתוחי טרור בצרפת את הנתונים העדכניים שלו על מספר האירופים שיצאו להילחם תחת דגל הג'יהאד הקיצוני: 2,300 מצרפת, 1,600 מבריטניה, 800 מגרמניה ו-534 מבלגיה. לפי מקור ביון בריטי בכיר, קרוב למחצית מאותם אלו שיצאו לסוריה חזרו לאירופה.

מול איום כה נרחב, סוכנויות הביטחון האירופיות נכשלות בגדול. גם ביממה של הבלבול אחרי ההתקפה על בריסל, ההתקפה הזו ממחישה את העומק הביצועי של הג'יהאד באירופה, שעד כה המעיטו בערכו. "זה מראה שיש רמה בסיסית של יכולת, מומחיות והכשרה", אמר דרייק. "אני מניח שיש חומרי נפץ מאוחסנים היכן שהוא - וממתינים לפעולה. ויש בהחלט רמה גבוהה מאוד של משמעת תקשורת. כדי להימנע מחשיפה ברשתות תקשורת במערב אירופה, יש צורך בהצפנה ברמה גבוהה ללא הפוגה, בלי תקלות".

אסור לאירופה לשחק לידי דאעש

הטבח בבריסל הוא תזכורת נוספת - אם היינו צריכים תזכורת כזו אחרי התקפות נובמבר אשתקד בפריז - לכמה קל לתאי טרור לתקוף מטרות "איכותיות" בערים אירופיות ולשתק אותן.

במה שנראה כמו פיגוע התאבדות כפול באולם נוסעים היוצאים בנמל התעופה זאבנטם, ובהתקפה רצחנית עוד יותר על תחנת המטרו מלבד בבריסל, נהרגו אתמול (ג') 34 בני אדם ונפצעו עוד 190, כמה מהם במצב קריטי. העיר נכנסה לשיתוק.

נטילת אחריות באתר של דאעש מצביעה על כך שזו הייתה עבודה של תאים מקומיים שקיבלו השראה מההתקפות על פריז בנובמבר, שהן עצמן היו חיקוי להתקפות על מומביי בהודו ב-2008. ההתקפות באו אחרי לכידתו של סלאח עבדסלאם, מי שנחשב למתכנן הפיגועים בפריז, ביום ו' בפרבר מולנבק בבריסל שידוע כחממה של דאעש. שותפיו המקומיים הקדימו אולי את תוכניותיהם לתקוף את בריסל מחשש שמעצרו יוביל למעצרם.

זוועה כזו מחייבת מסקנות קשות אך מדודות. אירופה אינה יכולה לבודד את עצמה מטבעות האש במזרחה ובדרומה, משדות הקטל שנמתחים מעיראק וסוריה עד לוב. זה מתברר לא רק מן ההתקפות עצמן, אלא גם מאי-יכולתו של האיחוד האירופי לפעול במשותף לטיפול בגלי ההגירה ממדינות אלה ואחרות - תגובה שאינה עולה בקנה אחד עם הערכים של האיחוד.

בריסל איננה רק בירת בלגיה אלא גם בירת האיחוד האירופי, שהאתגר שלו כעת הוא להפגין את האיתנות הנחוצה מול מה שצפוי להיות עימות מכוער וממושך. דאעש גרם לכך שיש צורך ב"עוד אירופה" בביטחון ובאבטחה.

הגנה על הערכים

יש כמה אמצעים פרקטיים שצריך לאמץ בדחיפות, שהעיקרי בהם הוא שיתוף פעולה הדוק יותר במידע על רשתות ג'יהאד. בלגיה, עם שכבות ממשל רבות וחופפות שלא מדברות זו עם זו, היא בעיה מיוחדת. הממשלה הפדרלית הזהירה אחרי מעצרו של עבדסלאם שהמעצר הזה עלול להצית התקפה, אך הייתה חסרת אונים למנוע אותה. נחוץ שיתוף פעולה רחב בהרבה במידע בזמן אמת ברחבי האיחוד ועם בעלי הברית. אחרי פריז, כדאי לזכור, מכוניתו של עבדסלאם נבדקה במעבר הגבול הבלגי עם צרפת, ולאיש מהבודקים לא היה מושג מי האיש המבוקש ביותר באירופה.

מדינות האיחוד צריכות גם להכיר יותר את קהילות המיעוטים שלהן, ואת מה שמניע אותן. לא מדובר רק על השתייכות דתית, אלא גם על החיפוש אחרי זהות של כמה צעירים מוסלמים, שמנוכרים מהחברה וחיים ללא מטרה, ודאעש ודומיו מציעים להם מעמד של גיבורי-על. מאלף לשמוע שעבדסלאם, שנרדף בכל רחבי היבשת, מצא מקלט אצל שכנים תומכים במשך חודשים.

מעל הכול, האיחוד האירופי והמערב צריכים להפגין ללא הפוגה את הערכים שהם מגינים עליהם, ולהימנע מהצהרות בומבסטיות ומדיכוי כולל. מבחינת דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי המוביל בבחירות לנשיאות ארה"ב, בריסל היא רק עוד לבנה בחומה שלדעתו תמנע מהמוסלמים והמקסיקאים כניסה לארה"ב. למארין לה פן והחזית הלאומית שלה בצרפת, התקפה על בירת האיחוד האירופי היא עוד תירוץ לקריאה לקרב בנוסח אלג'יריה - פשיטה נרחבת על "שכונות מהגרים בשולי הרפובליקה".

מדיניות כזו מערערת את החברה הפתוחה שלנו, שבנויה על חרויות ליחידים ולקולקטיבים ועל סובלנות דתית. דאעש ובעלי בריתו לומדים איך לקרוע לגזרים את הרקמה החברתית שלנו. אנחנו צריכים עמידות גבוהה יותר, לא לעשות בעבורם את העבודה.

בלגיה
 בלגיה