פשיעה גריאטרית: יוקר המחיה ביפן מייצר זן חדש של עבריינים

אפקט יוקר המחיה ביפן: מבוגרים סוחבים מחנויות ומעדיפים להיכנס לכלא כדי ליהנות ממזון, לינה ושירותי בריאות חינם ■ 35% ממקרי הסחיבה מחנויות ביפן מבוצעים ע"י אנשים מעל גיל 60

רשת  LAWSON לאוסון - יפן / צילום: רויטרס
רשת LAWSON לאוסון - יפן / צילום: רויטרס

מערכת בתי הכלא ביפן מצויה במשבר תקציבי כתוצאה מגורמים דמוגרפיים, מחסור בתקציבי רווחה וזן חדש של עבריינים - גמלאים שמבצעים עבירות חוזרות. הנוכלים כסופי השיער, אומרים החוקרים, פשוט להוטים להיכלא מאחורי הסורגים.

נתוני הפשיעה מראים כי כ-35% ממקרי ה"סחיבה" מחנויות מבוצעים על-ידי אנשים מעל גיל 60. בקבוצת הגיל הזו, 40% מהעבריינים החוזרים ביצעו לפחות 6 סחיבות כאלה. לפי הנתונים, יש סיבה טובה לחשוד שגל עבירות הסחיבה מחנויות במיוחד משקף ניסיון של אותם עבריינים להישלח לכלא - מוסד שמציע להם מזון, לינה ושירותי בריאות בחינם.

המתמטיקה מאחורי העבירות החוזרות הללו היא קודרת. אפילו עם תזונה מינימלית ומגורים בזיל הזול, גמלאי יפני עם קצבה מינימלית אמור להוציא 25% יותר מקצבת הזקנה הבסיסית שלו, שהיא 6,800 דולר שנה (780,000 ין), לפי מחקר על כלכלת העבירות של גמלאים שערך מייקל ניומן מחברת המחקר Custom Products Research בטוקיו.

גם גניבה של סנדביץ' במחיר 200 ין (פחות מ-2 דולר) עלולה לגרור מאסר של שנתיים, בעלות של 8.4 מיליון ין למדינה, לפי המחקר.

גל הפשיעה הגריאטרית גובר, ואנליסטים מציינים כי מערכת הכליאה ביפן - שהורחבה לאחרונה, והתפוסה שלה היא כ-70% - ערוכה לעשרות שנים של קליטת עבריינים. בין השנים 1991 ו-2013 (השנה האחרונה שלגביה קיימים נתונים של משרד המשפטים היפני), מספר האסירים המבוגרים שביצעו את אותה עבירה 6 פעמים לפחות זינק ב-460%.

הגאות בעבריינות מבוגרים משקפת גם מגמה בסיסית יותר של בוז לחוק, אומרים כלכלנים וקרימינולוגים. פשיעת המבוגרים עולה בקצב מהיר יותר ביחס לכלל האוכלוסייה, ו-40% מסך האוכלוסייה צפויים להיות בני 65 ויותר בשנת 2060.

אקיו דוטוצ'י, חוקר בכיר של התפתחות חברתית במכון NLI בטוקיו, מעריך כי שיעור העבריינות החוזרת ימשיך לעלות. "המצב החברתי ביפן מכריח את המבוגרים לבצע עבירות", הוא אומר. "שיעור מקבלי העזרה הסוציאלית הוא הגבוה ביותר מאז תום מלחמת העולם השנייה. כ-40% מהמבוגרים חיים לבד. זהו מעגל קסמים אכזרי. כשהם משתחררים מבתי הכלא, אין להם כסף או משפחה, והם חוזרים במהירות לפשע".

נתוני העבריינות, הוא מוסיף, משקפים את מצבם הקשה של תקציבי הרווחה בכלכלה השלישית בגודלה בעולם, שאוכלוסייתה מזדקנת במהירות. בתי הכלא הם אופציה לא יעילה במיוחד להפניית תקציבי רווחה על-ידי הממשלה לשכבת הגיל שזקוקה להם.

ניסיונות לשחרור מוקדם של אסירים מבוגרים נתקלים בבעיות משפטיות בלתי ניתנות לפתרון, אומר דוטוצ'י, ומערכת בתי הכלא כולה תורע בסופו של דבר על-ידי האסירים המבוגרים שלה.