20% מהרילוקשיינים נכשלים; הנזק לחברות: 500 מ' ש' בשנה

סקר של חברת רילוקיישן סורס: ירידה של 13% נרשמה במספר הרילוקיישנים שנכשלו בהשוואה לשנת 2014, אך אחד מכל חמישה עובדים שנשלחים לחו"ל, חוזר לישראל מוקדם מהצפוי ולא ממלא את המשימה שהוגדרה לו

קרוב ל-4,000 עובדים בתחומי ההיי-טק השונים עורכים בכל שנה רילוקיישן אולם נתונים חדשים מצביעים על כך שחמישית מהתהליכים הללו נכשלים. חברת רילוקיישן סורס, אשר עוסקת במתן פתרונות בתחום משאבי האנוש הגלובליים, מעריכה כי ההפסד שנגרם לחברות בישראל עקב תהליכי רילוקיישן כושלים הסתכם בשנת 2015 ביותר מחצי מיליארד שקל.

עורכי הסקר מציינים כי חלה ירידה בשיעור של 13% במספר הרילוקיישנים שנכשלו בהשוואה לשנת 2014, אך הם מציינים כי אחד מכל חמישה עובדים שנשלחים לחו"ל, חוזר לישראל מוקדם מהצפוי ולא ממלא את המשימה שהוגדרה לו. נציין כי במהלך השנים נרשם שיפור עקבי בפרמטר הזה - בשנת 2011 עמד שיעור הכישלונות על 38%.

הסיבה השכיחה לכישלון היא חוסר התאמה מקצועית של העובד (21%). סיבות נוספות הן פערים בין תרבותיים (17%), אי התאמה של מסגרת התקציב למשפחה ולעובד (13%) וגם עבירות משמעת חמורות (3%). לפי הערכות בשוק העלות של שליחת עובד לחו"ל עומדת על כ-140 אלף דולר בשנה, כאשר העלות של משפחה מגיעה כבר לרבע מיליון דולר בשנה.

גליה אלינסקי, מנכל"ית רילוקיישן סורס, התייחסה לממצאים ואמרה כי "חרף ההפסדים הדרמטיים, ישנן חברות שטרם הפנימו כי לא די במציאת עובד טוב, אלא כי עליהן לוודא כי הוא ומשפחתו מבינים עד תום את ההשלכות של מהלך כזה עליו ועל התא המשפחתי. פעמים רבות, בשל כשל תכנוני, נכנסות החברות למרוץ אחר איוש המשרה ובסד הזמנים הקצר שהן נקלעות אליו, מתקבלות החלטות גרועות מאוד. הגישה של חברות 'עשו את זה בעבר, יעשו בעתיד - מה הסיפור', מובילה למצב בו הן מעבירות מסר לעובדים שאין מקום לעשות עניין מהשליחות, אך זה מתפוצץ להן בפנים ובא לידי ביטוי בהפסד כספי דרמטי מאוד".

עו"ד צבי קן תור, מומחה לדיני ניוד מומחים ושותף במשרד עוה"ד קן תור & עכו הוסיף כי "במרבית המקרים, אישור העבודה שמוצא לעובד אינו כולל היתר עבודה גם לבן או בת הזוג. כך נוצר מצב בו נכפה על הגורם שמתלווה לשבת בבית בחוסר מעש, גם בשל פערי התרבות והיעדר קשרים חברתיים. בסופו של דבר, הדבר גורר תחושה של אובדן משמעות ויצירת נתק רגשי בין בני הזוג, עד לכדי גירושים. היו הרבה מקרים של רילוקיישן שהסתיימו בחזרה לארץ מפאת סיבה זו".

רילוקיישן
 רילוקיישן