השר כץ: "החוק החדש יביא להוזלה של כלי הרכב וחלקי החילוף"

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את חקיקת הדגל של משרד התחבורה - רישוי שירותים לרכב, שנועד לקדם את התחרות בענף הרכב ולהוזיל את מחירי המכוניות החדשות והחלפים

ועידת הנדל"ן - ישראל כץ, שר התחבורה / צילום: תמר מצפי
ועידת הנדל"ן - ישראל כץ, שר התחבורה / צילום: תמר מצפי

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה אתמול לקריאה שנייה ושלישית של הצעת החוק הממשלתית לרישוי שירותים לרכב, שנועדה לקדם את התחרות בענף הרכב ולהוזיל את מחירי המכוניות החדשות והחלפים. ההצעה אמורה להרחיב את מספר היבואנים של רכב חדש ותעניק לשר התחבורה כלים להרתיע יבואנים מפעילות אנטי תחרותית.

היו"ר איתן כבל אמר בדיון כי פתיחת התחרות בענף כולו הייתה הבסיס של החוק וכי "הלכנו רחוק יותר ממה שנעשה בכנסת הקודמת ואפילו ממה שביקש משרד התחבורה, כי מה שעמד כנר לרגלינו זה הגברת התחרות שמטרתה בסוף היא הוזלות המחירים לציבור".

היו"ר כבל הבהיר כי בכוונתו להביא את הצעת החוק להצבעה במליאה כבר בפתיחת כנס הקיץ. השר ישראל כץ הודה ליו"ר הוועדה כבל ואמר כי "מדובר ברגע היסטורי" וכי "זה החוק הצרכני החשוב ביותר בשנים האחרונות וחברי הכנסת דאגו לציבור ללא שום משוא פנים".

שר התחבורה ציין כי החוק החדש ישנה את המציאות בישראל בכל הקשור לענף הרכב ויוריד את יוקר המחיה בתחום השני בחשיבותו בהוצאה המשפחתית לאחר הדיור. "מדובר ביום היסטורי. החוק החדש יביא להוזלה של כלי הרכב וחלקי החילוף ולתחרות ממנה ייהנו צרכני הרכב על חשבון היבואנים", אמר כץ.

שר התחבורה הוסיף כי החוק נועד להסיר כל חסם תחרותי בשוק הרכב. "מצב שבו זכיין אחד מייבא דגם אחד או יותר של רכב, וגם מטפל בו, הוא לא תחרותי. אנו רוצים לאפשר ליבואנים מקבילים להיכנס לענף ולשנות מצב שבו מי שקונה רכב, חייב לקבל שירות ממוסך היבואן" הוסיף כץ.

ח"כ חאג' יחיא מוועדת הכלכלה הוסיף כי "המבחן של החוק הוא האם נתחיל לראות את ירידת מחירי הרכבים כבר מתחילת השנה הבאה".

בדיון שנערך אתמול אפשרה ועדת הכלכלה ליבואנים המקבילים להותיר ברשותם רק כמות מוגבלת של תיעוד על מקורות ייבוא הרכב שלהם בחו"ל וזאת למרות בקשת נציג המכס שטען כי הסעיף המקורי, שחייב את היבואנים לשמור מסמכים עד למקור הראשוני של רכישת הרכב "מבטיח שמקורות המידע יהיו מהימנים ושהמסמכים שיוגשו למדינה יהיו מהימנים.

מנגד, שר התחבורה כץ אמר כי "המשרד קובע את הנורמות והחובות ורשות המסים צריכה לפעול לאכיפה במסגרתם". לדבריו "סייענו לרשות המסים לתפוס את מי שפועל שלא כדין, אבל אם הסעיף מגביל את התחרות צריך לשנותו", אמר. הוא העריך כי לאחר שיאושר החוק היבואנים הישירים הפועלים כיום יתחרו אחד נגד השני על הדגמים של המתחרים.

 

אתמול גם אושר הסעיף המאפשר להתלות רישיון, לבטלו או לא לחדשו למי שהממונה על ההגבלים העסקיים קבע כי הוא צד להסדר כובל או שהוא בעל מונופול שניצל לרעה את מעמדו בשוק ופעל באופן שנוגד את התחרות. עם זאת, לפני הגבלת שכזאת יצטרך המנהל במשרד התחבורה לשקול את חומרתה של ההתנהגות ונסיבותיה, ולא יעשה שימוש בסמכותו אם נוכח שבעל הרישיון חדל מההתנהגות האמורה. סעיף נוסף שאושר אתמול מאפשר להחיל את חוק הריכוזיות "ולשקול שיקולי תחרות במתן רישיון לעיסוק בענף יבוא הרכב". המשמעות היא כי משרד התחבורה יוכל לשקול שיקולי תחרות גם בחידוש רישיון - אחת ל-6 שנים.