צרות בממלכת הנפט: סעודיה מאבדת נתחי שוק במדינות מפתח

למרות האסטרטגיה שקבעה לעצמה - לשמור על נתח שוק על רקע הקריסה של מחירי הנפט, היצרנית המובילה בעולם רשמה נסיגה ב-9 מבין 15 השווקים החשובים שלה, ביניהם סין, דרום אפריקה וארה"ב

שר הנפט הסעודי עלי אל–נעימי / צילום: רויטרס
שר הנפט הסעודי עלי אל–נעימי / צילום: רויטרס

סעודיה איבדה נתחי שוק ביותר ממחצית המדינות החשובות ביותר שלהן היא מכרה נפט בשלוש השנים האחרונות, למרות שהיא העלתה את תפוקת הנפט שלה לרמות שיא.

יצואנית הנפט  המובילה בעולם רשמה נסיגה ב-9 מבין 15 השווקים החשובים ביותר שלה בשנים 2013-2015, ביניהם סין, דרום אפריקה וארה"ב, לפי ניתוח של נתוני מכס.

סעודיה קבעה לעצמה בסוף 2014 יעד של שמירה על נתחי השוק שלה בנפט גולמי, על רקע ההיצף שגרם לקריסת מחיר הנפט, אך נתוני היבוא של מדינות שונות שנבדקו על ידי חברת הייעוץ באנרגיה FGE מראים שהאסטרטגיה שלה נכשלה בכמה מהמדינות-הלקוחות הגדולות ביותר שלה.

נתונים אחרים מראים גם שסעודיה רשמה גידול צנוע בנתח השוק העולמי שלה ב-2015 ביחס ל-2014, אך לא ביחס ל-2013.

"לסעודים יש קושי גדול למכור נפט בסביבה כזו", אומר אד מורס, אנליסט בסיטיגרופ. "היריבים שלהם נכנסים לשוק צפוף מאוד בצורה אגרסיבית מאוד".

מפיקות כמו רוסיה ועיראק מפעילות לחץ על סעודיה בשווקים שהיא מחשיבה אותם לאסטרטגיים במיוחד בהיבט של סחר הדדי.

סעודיה אותתה על שינוי אסטרטגיית נתח השוק שלה בחודש שעבר, כאשר היא הגיעה להסכם זמני עם רוסיה ועוד כמה מפיקות על עצירת התפוקה ברמה של ינואר השנה. העסקה הזו משקפת את הנזק שגרמה ירידת המחירים לכלכלות המדינות המפיקות, ביניהן סעודיה.

נפט ברנט, מחיר ההשוואה העולמי, צנח לשפל של 13 שנים בינואר, פחות מ-30 דולר לחבית, משיא של 115 דולר ביוני 2014. אתמול בערב הוא נסחר ב-39.88 דולר בלונדון. הקריסה במחצית השנייה של 2014 נבעה מהיצע עולמי מוגבר, בהובלת מהפכת הפצלים בארה"ב.

אחר כך נמשכה הירידה לאחר ששר הנפט הסעודי עלי אל-נעימי הוביל החלטה של אופ"ק, קרטל המפיקות, שלא להפחית את ההפקה כדי לתמוך במחירים בנובמבר 2014.

ערמקו, חברת הנפט הלאומית הסעודית שמיישמת את מדיניות משרד הנפט, העלתה את תפוקתה ליותר מ-10 מיליון חביות ביום מאז אותה החלטת אופ"ק. היצוא הסעודי עלה על 7 מיליון חביות ביום.

מסוף 2014, דוברים סעודים חזרו והסבירו את ההיגיון של שמירה על נתח השוק של הממלכה תוך הקרבת הכנסות בטווח הקצר, באומרם שסעודיה איננה יכולה לסבסד את המפיקות בעלויות גבוהות, כולל מפיקות הפצלים בארה"ב, באמצעות קיצוץ תפוקה. אבל נתוני FGE מראים שיבוא הנפט של סין מסעודיה ירד מ-19% מסך היבוא שלה ב-2013 לכמעט 15% ב-2015 בגלל יבוא מוגבר מרוסיה.

חלקה של סעודיה בשוק הדרום אפריקאי צנח במיוחד באותן שלוש שנים, מ-53% ל-22%, כאשר ניגריה ואנגולה הגדילו את היצוא שלהן.

מהפכת נפט הפצלים בארה"ב צמצמה את הצורך לייבא נפט גולמי מחו"ל, וחלקה של סעודיה ביבוא האמריקאי ירד מ-17% ל-14% בתקופה זו.

באותן שלוש שנים איבדה סעודיה נתחי שוק גם בדרום קוריאה, תאילנד, טייוואן וכמה מדינות באירופה.

סעודיה נשארה ספקית הנפט הגדולה ביותר למדינות רבות, כולל סין, והגדילה את נתחי השוק שלה בברזיל, הודו ויפן ב-2013-2015.

לפי נתוני FGE, הירידה בנתח השוק של סעודיה ב-15 השווקים החשובים שלה הואטה ב-2015 ביחס ל-2014, אך לא נעצרה. נתח השוק העולמי של סעודיה עלה קלות בשנה שעברה, לפי נתונים של Jodi, מסד הנתונים שנתמך על ידי אופ"ק וסוכנות האנרגיה הבינלאומית.

עוצמת המאבק על נתחי השוק באה לביטוי בעימות בין סעודיה לרוסיה בחצר האחורית של הרוסים. סעודיה חיזקה את ההתמקדות שלה באירופה באמצעות חוזים חדשים עם לקוחות מסורתיים של רוסיה, כמו חברת בתי הזיקוק השבדית Preem, והחברות הפולניות Orlen ולוטוס.

"זה שיעור בסיסי בכלכלה", אומר מקור פנימי בערמקו. "יש הרבה נפט בשוק. הרוסים והעיראקים מחפשים שווקים חדשים, והאיראנים ינסו כמובן לחזור ללקוחות הוותיקים שלהם. גם אנחנו מנסים לעשות ככל שאנחנו יכולים בסביבה כזו".

נתוני Jodi מראים שיצוא הנפט הגולמי הסעודי עלה בינואר לשיא של עשרה חודשים 7.8 מיליון חביות ביום. אבל בהתחשב בכך שהצריכה הסעודית המקומית היא כבר 3 מיליון חביות ביום, כמה מומחים תוהים אם סעודיה יכולה להגדיל עוד יותר את היצוא כדי לעצור את ירידת נתחי שוק שלה ולהשיג יותר הכנסה. אנליסטים אחרים אומרים שסעודיה משחקת על הטווח הארוך.

האסטרטגיה של ערמקו היא לנצל את כוחה הכספי כדי לקנות עוד החזקות בחברות זיקוק זרות להבטיח בכך את מכירות הנפט הגולמי שלה.

"זהו העתיד של אסטרטגיית היצוא הסעודית", אומר ג'ים קריין, עמית מחקר במכון ביקיר למדיניות ציבורית באוניברסיטת רייס. "כך אתה יוצר שווקים שבויים שלך במדינות יבוא חשובות, על ידי החזקת בתי זיקוק באותן מדינות".

היוזמה הזו משקפת גם את החתירה של ערמקו למודל עסקי מאוזן יותר. החברה מתעדפת כעת הפקת מוצרים מזוקקים בערך מוסף גבוה יותר כמו דיזל - שהיצוא שלהם צמח במהירות ליותר ממיליון חביות ביום בשנה שעברה. לערמקו יש תוכניות שאפתניות להכפיל כמעט את יכולת הזיקוק שלה ל-10 מיליון חביות ביום, כדי להתאים אותה לתפוקת הנפט הגולמי שלה.

המעבר של ערמקו למודל עסקי מאוזן יותר מקבל זירוז ממוחמד בין סלמן, סגן יורש העצר ובנו רב השפעה של המלך סלמן בין עבדול עזיז אל סעוד. הנסיך מוחמד, שמפקח גם על ערמקו, להוט לתרגם לכסף את משאבי הטבע של סעודיה במוקדם יותר מאשר במאוחר, אומרים מקורות יודעי דבר. הכוונה היא, בין היתר, להנפיק אולי את חטיבות הזיקוק והפטרוכימיקלים של ערמקו.

לפי המקורות הללו, ההנהגה הסעודית מודאגת יותר ויותר מהאיומים על הדומיננטיות של המדינה בשוק הנפט העולמי, הן כתוצאה מירידה בביקוש לנפט והן בשל המאמצים הבינלאומיים לעבור לאנרגיות נקיות וירוקות יותר.