המנהל המיוחד של יוטרייד: אביב טלמור מבצע הברחות נכסים

עו"ד אלעד עפארי מבקש לחקור את בעלי יוטרייד באולם ביהמ"ש, לאחר שטלמור לא שיתף פעולה בחקירתו במשרד הנאמן

אביב טלמור/ צילום: שלומי יוסף
אביב טלמור/ צילום: שלומי יוסף

אביב טלמור, בעל השליטה בחברת יוטרייד, החשוד בביצוע הונאת פונזי ותרמית משקיעים, שוהה בימים אלה במעצר-בית וממשיך להיחקר כל העת בחדרי החקירות של רשות ניירות ערך. 

במקביל, גם המנהל המיוחד שמונה לחברת יוטרייד שקרסה מעלה טענות חמורות כנגד טלמור. אמש (ג') הגיש המנהל המיוחד, עו"ד אלעד עפארי ממשרד כהן וילצ'יק ושות', דוח חמור לבית המשפט על התפתחות החקירה שלו, במסגרתו הוא טוען כי למרות הוראות בית המשפט והצווים שהוציא כבר בדצמבר, טלמור המשיך להבריח נכסים גם לאחר שמונה כונס נכסים זמני על נכסיו, להסתיר את חלקם, וגורם לנזקים רבים לחברות בקבוצת יוטרייד. 

עו"ד עפארי חושף כי לאחרונה הגיע טלמור אל משרדי הנאמן לחקירה, לאחר שהתקבל אישור לכך מבית המשפט, כשהוא מלווה בשלושה מעורכי דינו. לטענת עפראי, כבר בפתיחת החקירה הודיעו עורכי דינו של טלמור כי הוא לא ישתף פעולה ולא יענה על אף שאלה, אלא אם הנאמן יסכים להעניק לו "חיסיון שימוש" - כלומר שכל מה שייאמר בחקירה לא ישמש ראיה כנגד טלמור בהליך הפלילי המתנהל נגדו. 

למרות שהנאמן הודיע כי יימנע מלשאול שאלות הנוגעות להליך הפלילי, טלמור נמנע מלהשיב על חלק ניכר מהשאלות שהופנו אליו, או השיב תשובות מתחמקות ותשובות של "איני יודע". בנסיבות אלה, כותב עפראי לבית המשפט, הוא החליט לסיים את החקירה, ואולם כעת הוא מבקש מהשופט לזמן את טלמור לחקירה באולם בית המשפט על-מנת לקבל ממנו תשובות. 

"בכל מקום בו ביקש החייב (אביב טלמור, א' ל"ו) להמשיך ולנהל 'בעצמו' את ההליך, במקום לשתף פעולה עם בעל התפקיד ועם בית המשפט הנכבד, בוצעו פעולות של הברחות נכסים, הסתרת נכסים, פעולות חד-צדדיות ועוד כהנה וכהנה פעולות אשר דורשות השלמת חקירה מצידו של בעל התפקיד", כותב הנאמן לבית המשפט, ומוסיף כי "החייב פעל כאילו "אין דין ואין דיין", וקיים הכרח למצות את החקירה בעניין זה ולהגיש בעקבותיה ובהתאם לממצאיה בקשות מתאימות. "לאור שתיקתו של החייב בחקירתו שהתקיימה ביום 23.3.2016 במשרדי בעל התפקיד, מוגשת במקביל לדוח זה בקשה לקיום חקירה של החייב בפני בית המשפט הנכבד".

בדוח שהוגש מעדכן הנאמן את בית המשפט דבר ההתפתחויות שחלו במהלך החודש האחרון במסגרת תיק הפירוק של החברות וחקירת הנסיבות לקריסת החברות. לטענתו, טלמור נקט בפעולה חד-צדדית בחברה האוסטרלית FOREX TG LTD PTY - אשר הינה חברה בקבוצת יוטרייד הבינלאומית ואשר, בהיותה ספק נזילות של החברה הקפריסאית TRADEMARKER CYPYPRUS LTD, טלמור הוא בעל 100% מהמניות בה - בכך שפנה לרשות ניירות ערך באוסטרליה (ASIC) וביקש השהיה וולונטרית של רישיון זירת המסחר שניתן לה. 

בעקבות פעולה חד-צדדית זו של השהיית הרישיון הוולונטרית של החברה האוסטרלית, הורתה רשות ניירות ערך בקפריסין (CYSEC) על השהיית הרישיון של החברה הקפריסאית, באופן אשר הוביל בסופו של דבר לסגירת פעילותה של חברה זו. "סגירת הפעילות של החברה הקפריסאית סיכלה את המגעים המתקדמים בהם היה מצוי בעל התפקיד למכירת פעילותה של החברה הקפריסאית למשקיע אשר נכון היה ליטול על עצמו את הפעילות תוך הזרמת כספים מהתזרים החודשי לקופת בעל התפקיד לטובת תשלום לנושים", נכתב בבקשה.

מהלך זה, טוען הנאמן בדוח, מצטרף לשרשרת מהלכים של הברחת נכסים ושל פעולות חד-צדדיות שננקטו על-ידי אביב טלמור, אשר סבר ככל הנראה כי לו לבד קיימת הזכות לפעול בנכסיו, וכל זאת חרף צווים מפורשים של בית המשפט הנכבד ובניגוד להם.

"למרבה הצער, פעולות אלה גררו בסופו של דבר קריסה, אשר עלולה להותיר את נושי החייב בפני שוקת שבורה, אולם נדרשת השלמה חקירה בעניין", נכתב בבקשה. 

עו"ד פוטשניק שלוה, המייצגת את אביב טלמור, מסרה בתגובה: "אביב הגיע למשרד הנאמן מרצונו החופשי ושיתף פעולה במעט השאלות שנשאל, והחקירה נוהלה בצורה לא עניינית תוך הטחת האשמות מיותרות כנגדו. גם חקירה של נאמן צריכה להיעשות בכפוף לדין ותוך שמירה על זכויותיו של אביב, וכך גם נתבקש".