גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העליון הכריע: יוטל קלון על שמעון גפסו, ירצה 6 חודשי מאסר

ביהמ"ש העליון קיבל את ערעור הפרקליטות על גזר הדין שהוטל על ראש עיריית נצרת עילית במחוזי בגין הרשעתו בלקיחת שוחד ■ נוסף על הקלון, שמרחיק את גפסו מהעירייה ל-7 שנים, נקבע כי גפסו לא יוכל לרצות את עונשו בעבודות שירות

לאחר מספר שנים בהן הייתה תלויה ועומדת השאלה האם ראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו, ראוי לכהן בתפקיד ציבורי לאור ריבוי ההליכים הפליליים שנפתחו ונוהלו נגדו, ניתנה הבוקר (ה') תשובה סופית לשאלה: גפסו כבר לא יחזור לעירייה, וגם ייכנס לכלא.

בית המשפט העליון קבע הבוקר כי דבק קלון במעשיו של גפסו עקב הרשעתו בעבירות שוחד בפרשת הבחירות לראשות העירייה ב-2008. בנוסף, נקבע כי את 6 חודשי עבודות השירות שנגזרו עליו יהא על גפסו לרצות מאחורי סורג ובריח. בכך קיבל בית המשפט את ערעור הפרקליטות על החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה.

בפסק הדין שנתנה השופטת אסתר חיות, בהסכמת השופטים עוזי פוגלמן ודפנה ברק-ארז, נקבע כי "עבירת השוחד שבה הורשע גפסו היא עבירה מובהקת של שחיתות ציבורית, וככזו אין היא מתמצת בהפרת החוק גרידא. מדובר בעבירה החותרת תחת ערכיה הדמוקרטיים של המדינה, ופגיעתה באמון שרוכש הציבור לנבחריו היא רעה ומזיקה".

השופטת חיות אף מתייחסת בפסק הדין לעובדה שבהדבקת הקלון לגפסו נחסמת דרכו להמשיך לכהן בתפקידים ציבוריים, אך מבהירה כי אין בכך בכדי לשנות את ההחלטה.

"לא נעלמה מעיניי העובדה שהטלת הקלון תוביל להרחקתו של גפסו מהחיים הציבוריים לתקופה ממושכת", ציינה חיות, "ואולם, על המערכת המשפטית מוטלת החובה להוקיע ולשרש שחיתות שלטונית על כל מופעיה, והטלת הקלון לצד ענישה פלילית היא כלי חשוב העומד לרשותנו לצורך כך".

עוד נכתב בהחלטה העליון כי בעת שכיהן כראש העירייה "חטא גפסו והחטיא אחרים בעבירה הנגועה במובהק בשחיתות שלטונית".

באשר לקביעה כי על גפסו לרצות עונש מאסר מאחורי סורג ובריח, נקבע כי התנהלותו של גפסו "מהווה מעשה של בריונות פוליטית תוך ניצול כוחו ומעמדו כראש העירייה", בנסיבות המצדיקות עונש של מאסר בפועל.

גפסו הורשע בפברואר אשתקד בקבלת שוחד. זאת, בשל עסקה שרקח לאחר זכייתו בבחירות לראשות העיר ב-2008, לפיה העירייה תמשיך את העסקתה של דורה ברן, גרושתו של חבר מועצת העיר סמיון ברון, בקאנטרי קלאב העירוני. זאת, בתמורה להתפטרותו של ברון ממועצת העיר.

בהכרעת דינו המרשיעה דחה השופט עודד גרשון מבית המשפט המחוזי בחיפה את גרסתו של גפסו, לפיה האחרון לא היה מעורב בהתניה הפסולה בין המשך העסקת גרושתו של חבר המועצה לבין התפטרותו.

"הגעתי למסקנה כי איני יכול לסמוך על דברי גפסו", פסק השופט, ונימק כי "ההיגיון והשכל הישר מובילים לתוצאה חד-משמעית שלפיה גפסו לא רק ידע על ההתניה הקושרת את אי-פיטורי דורה ברן ממקום עבודתה, בכך שברון יתפטר מחברותו במועצה, והסכים לכך - אלא גם שגפסו היה מעורב באופן אישי ביצירת ההתניה האמורה מראשיתה".

ואולם, למרות ההרשעה והקביעה הקשה לגבי מהימנותו של גפסו, החליט השופט המחוזי להטיל על גפסו עונש קל של 6 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 20 אלף שקל, תוך שהוא דוחה את בקשת הפרקליטות להטיל על גפסו קלון בגין מעשיו.

בין היתר נימק השופט כי "ברור שהשעייתו של גפסו מתפקידו כראש עיר זה למעלה משנה (עד למתן גזר הדין בתיק הראשון), כשלעצמה, מהווה מבחינתו עונש כבד. זאת הן בשל אובדן הפרנסה שהייתה כרוכה בכך והן בשל הרחקתו מכוחו וסמכותו ומן היכולת לפעול ולעשות למען העיר ותושביה".

הפרקליטות הגישה ערעור על גזר הדין לבית המשפט העליון, בבקשה להחמיר את העונש ולהטיל על גפסו קלון. גפסו מצדו ערער על עצם ההרשעה.

מעט לאחר ההרשעה נטולת הקלון שב גפסו לראשות העירייה, למשך תקופה של כחודשיים וחצי, עד ליציאתו לחופשה, עקב כתב אישום שני שהוגש נגדו (ממנו זוכה בינתיים).

באופן פרדוקסלי, גפסו שב לעירייה מעודד מגזר דינו ומלא ביטחון. מיד לאחר כניסתו חזרה לתפקיד, נקט בשורה של מהלכים אגרסיביים. בין היתר פיטר את מנכ"ל העירייה, עו"ד ערן בר-רבי; ביטל את החלטת ועדת הפיטורים והסכם פשרה שקיבל תוקף בבית הדין לעבודה לגבי פיטורי מנהל אגף הביטחון בעירייה, שהודה במסגרת עסקת טיעון בעבירות מין; ביטל מכרזי כוח-אדם לתפקידים שונים שנגמרו בהיעדרו, ועוד. כל ההחלטות הללו בוטלו בהמשך על-ידי בית המשפט המחוזי בנצרת, שקבע כי היה עליו להימנע מהחלטות אלה, הלוקות בחוסר מידתיות.

סופה של התקופה הקצרה הזו הגיע לאחר שהוגש נגד גפסו כתב האישום השני, בשני אישומים של שוחד בקשר להבטחות לסידור "ג'ובים" שנתן גפסו לפעילים שעבדו עבורו, מהם זוכה; כל זאת, כאשר במקביל נדונו ערעור המדינה בתיק בחירות 2008 וכן ערעורו של גפסו.

במקביל לקבלת ערעור המדינה באשר להטלת הקלון על גפסו והטלת מאסר בפועל, בפסק הדין שניתן הבוקר דחתה השופטת חיות, בהסכמת השופטים פוגלמן וברק-ארז, את ערעורו של גפסו על הרשעתו.

גפסו, קבעו השופטים, היה מעורב ישירות ובאופן הדוק במהלכים שביצעו אנשיו לאחר הבחירות למועצת העיר נצרת עילית בנובמבר 2008, בכך שהציבו לסמיון ברון - חבר מועצת העיר מטעם "קדימה" - תנאי כי יתפטר מחברותו במועצה, שאם לא כן תפוטר רעייתו לשעבר מעבודתה בחברה לפיתוח נצרת עילית בע"מ.

בית המשפט קבע כי מעשיו אלה של גפסו מקיימים את כל יסודותיה של עבירת השוחד, בין היתר משום שהתנאי שהציב גפסו בפני המתלונן, באמצעות עושי דברו, יש בו משום ניצול בוטה לרעה של מעמדו כראש העירייה.

עוד כתבות

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מועמד חיצוני? נפתחה בורסת השמות להחלפת דב קוטלר

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב וידין ענתבי ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-15%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5%

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה