"מסמכי פנמה" - הזווית הישראלית: עידן עופר, טדי שגיא ועו"ד וינרוט

במסמכי משרד "מוסאק פונסקה" בפנמה שהודלפו אתמול נחשפו נתונים גם על כ-850 בעלי מניות ודירקטורים ישראליים, ובהם שמות של אנשי עסקים ועורכי דין מוכרים

יעקב וינרוט / צילום: יונתן בלום
יעקב וינרוט / צילום: יונתן בלום

במסמכי משרד "מוסאק פונסקה" בפנמה שהודלפו אתמול (א') נחשפו נתונים על כ-850 בעלי מניות ודירקטורים ישראליים, ובהם שמות מוכרים כמו של אנשי העסקים עידן עופר, טדי שגיא ויעקב אנגל וכן של עורכי הדין המוכרים דב וייסגלס ויעקב וינרוט. הפרטים פורסמו אתמול לראשונה בעיתון "הארץ".

בהקשר של עו"ד וינרוט נכללו בהדלפה מסמכי שתי חברות זרות. האחת, "ספיר אחזקות" הרשומה באיי הבתולה הבריטיים, שימשה את וינרוט להפקדת כ-30 מיליון שקל שקיבל מלקוחותיו מיכאל צ'רנוי וארקדי גאידמק. שמה של החברה עלה במסגרת משפטו של עורך הדין הבכיר שהואשם בשוחד והלבנת הון וזוכה מן ההאשמות נגדו.

מסמכי ההקמה של חברה נוספת שייצג וינרוט נחשפו אף הם. מדובר בחברה שהוקמה לצורך רכישת קרקעות אדמות הפטריארכיה היוונית-אורתודוכסית בירושלים.

סביב שנת 2000, ניסתה המדינה באמצעות קק"ל לרכוש את הקרקע ביוזמת עו"ד וינרוט. עו"ד אחר - יעקב רבינוביץ - היה זה שיצר קשר עם וינרוט והציג עצמו כמי שביכולתו לקדם את העסקה, אך בהמשך התברר כי רבינוביץ רקח תרגיל עוקץ שבמסגרתו שלשל מיליונים לכיסו. רבינוביץ הורשע בהמשך בקבלת דבר במירמה ובמעשי זיוף בפרשה.

שמו של עו"ד דב וייסגלס, שהיה מנהל לשכת ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל, עלה ממסמכים הקשורים לכמה חברות באיי הבתולה ובמקלטי מס שונים.

 

מן המסמכים עולה כי החברות נועדו לכאורה להשקעה בנדל"ן במזרח אירופה ולהשקעות בחברות טכנולוגיה באלבניה.

גם מסמכי חברות של איש העסקים יעקב אנגל, בעלי קבוצת "אנגלאינווסט", נחשפו. בין היתר נחשפו מסמכי חברות של אנגל שבאמצעותן קיבל את הזיכיון להפעלת מכרה פוספטים בטוגו שבמערב אפריקה, בהשקעה של מעל מיליארד דולר. חברות נוספות הקשורות לאנגל עוסקות לפי המסמכים בכריית מחצבים במדינות אפריקאיות נוספות - הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ואתיופיה.

חברות אחרות שמסמכיהן נחשפו קשורות לאיש העסקים עידן עופר ולגיסו לשעבר ושותפו אודי אנג'ל. מן המסמכים עולה כי מדובר בחברות שבאמצעותן מחזיק עופר במטוס.

גם שמו של איל ההימורים (אונליין) ואיש העסקים טדי שגיא עלה מן המסמכים. לשגיא, לפי הפרסום, 16 חברות אוף-שור שחלקן שימשו אותו להחזקת נדל"ן, לרבות הפרויקט המפורסם שהשיק שגיא בשנה החולפת במתחם קמדן שבלונדון.