איראן מנסה לחזור לשווקים: מעניקה הנחות גדולות על הנפט באסיה

איראן הודיעה שתקפיא את תפוקות הנפט ל-4 מיליון חביות ביום עד לתום הרבעון הראשון של 2017 ■ איראן הודיעה שתעניק הנחות גדולות ללקוחות מאסיה שיעברו לרכוש ממנה נפט במקום מסעודיה

נפט / צילום: שאטרסטוק
נפט / צילום: שאטרסטוק

איראן מנסה לאותת שהיא חוזרת לשווקים. חברת הנפט הלאומית הודיעה ללקוחות מאסיה שבכוונתה לתת הנחות גדולות על נפט, הנחות שיהיו גבוהות מספיק כדי לדחוק את חברת הנפט הלאומית של סעודיה מחלק מהשווקים.

יש מספר הערכות בנוגע לכוונות של איראן במתן הנחות משמעותיות כל כך ללקוחות. הערכה אחת היא שאיראן מעוניינת לחזור למשחק הכלכלי העולמי ואת זה היא יכולה לעשות רק באמצעות הנפט ולאחר שאיבדה נתח שוק משמעותי (שמוערך בכ-50%) היא מעוניינת להחזיר לעצמה לפחות חלק מההכנסות שאיבדה עם תחילת הסנקציות שהטיל המערב עליה והגיעו לסיומם.

הערכה נוספת היא שאיראן מעוניינת לנצל את פוטנציאל מכירות הנפט שלה גם כדי לחזור למשחק בכל הנוגע לפוליטיקה הערבית הבינלאומית ולא בכדי היא פונה ללקוחות של סעודיה באסיה ומכריזה בפועל על מלחמת מחירים מול חברת הנפט הלאומית של סעודיה.

איראן מאותת לעולם הערבי וליתר המדינות המפיקות נפט כי היא לא מעוניינת לשבור את הכלים איתן ולכן הודיעה שהיא תגביל את קצב ההפקה שלה ל-4 מיליון חביות ביום וזאת עד לתום הרבעון הראשון של 2017 ובכך למעשה היא מותירה את הבמה לפגישת המדינות המפיקות נפט שאינן חברות באופ"ק לקבוע את המדיניות ארוכת הטווח שלהן, מדיניות אליה היא תבקש להיצטרף.

לציין כי בכיר בחברת הנפט הלאומית של סעודיה מצוטט היום בכלי התקשורת כמי שאומר שארצו לא תתנגד להקפאת התפוקות של הנפט ולמעשה להותיר אותן רמה הנוכחית שתומכת במחירים גבוהים יותר מכפי שהם היום אך עדיין נמוכים. כווית לעומת זאת הודיעה כי אינה מחויבת להחלטות של המדינות שיפגשו ב-17 לחודש.

כך או כך נראה כי המשקיעים מבינים את ההתפתחויות האחרונות ככאלה שתומכות במחירי נפט גבוהים יותר מרמות ה-36 דולר לחבית והם רוכשים היום (ו') חוזים עתידיים על הנפט בכמעט בכל מחיר, מה שמביא אותו להיסחר ביום ברמה הגבוהה מ-39 דולר לחבית.