משרד המשפטים מנסה למנוע את השחיתות הבאה ברשויות המקומיות

חוות-דעת של משרד המשפטים הסירה את הסעיף המאפשר חתימה על הסדר ניגוד עניינים, ובכך החמירה מגבלות על חברי ועדות מקומיות שגם עוסקים בנדל"ן לפרנסתם ■ עו"ד רועי ברזילי, חבר מועצת ר"ג המייצג דיירים במיזמי תמ"א 38: "אם נתחיל לחפש ניגוד עניינים, לא נצא מזה"

נראה לכם סביר מצב שבו חברי ועדת משנה לתכנון ובנייה בכובעם הציבורי, מתפרנסים בכובעם הפרטי כעורכי דין המתמחים בנדל"ן, בתחום העיר שבה הם מכהנים? מדובר בבעיה ותיקה ומוכרת היטב למשרד המשפטים, שכבר נדרש בעבר לתת חוות-דעת בעניין. עד היום, "נפתרה" הבעיה בכך שחברי ועדה חתמו על הסדר ניגוד עניינים שהוגש ליועצים המשפטיים. כעת חושף "גלובס" כי בינואר החמיר משרד המשפטים את המגבלות והסיר את סעיף "הסדר ניגוד העניינים".

חוות-דעת של הוועדה למניעת ניגוד עניינים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות, שפרסם משרד המשפטים ונכונה ל-2016, אומרת כך: "כאשר חבר מועצה הוא עורך דין המנהל פעילות משמעותית בתחומי התכנון והבנייה ברשות המקומית בה הוא מכהן, אין מקום שישמש כחבר ועדת משנה כלל, בדומה לקבלנים, למתווכים ולמתכננים".

נתון מעניין שחושף "גלובס" הוא כי בעוד חוות-הדעת שהתעדכנה ב-2013 איפשרה במקרים שונים "להפעיל אמצעים מתונים יותר מפסילה כאשר מתעורר חשש לניגוד עניינים", בעיקר באמצעות הסדר לניגוד עניינים - בעדכון האחרון הוסר סייג זה.

נמרץ ובולט

בעיר רמת-גן נשמעו בעבר טענות על ניגוד עניינים כנגד חברי מועצת העיר שעסקו בתחום הנדל"ן, וכיהנו בחברים בוועדת המשנה לתכנון ובנייה. במקרה אחד הועלו טענות על ניגוד עניינים נגד חבר המועצה אלי מוסרי שעוסק בתיווך נדל"ן וכיהן כסגן יו"ר ועדת המשנה. מוסרי התפטר מתפקידו.

גם חבר המועצה גדי בלושטיין, ששימש כעורך דין לענייני מקרקעין וכחבר ועדת בניין עיר, החליט ביוזמתו לפרוש מהתפקיד.

עו"ד רועי ברזילי מכהן היום כחבר מועצת עיר וחבר הנהלת עיר, ואף כחבר ועדת המשנה לתכנון ובנייה. לזכותו של ברזילי ייאמר, כי הוא חבר ועדה נמרץ ובולט, שמתנגד לעתים קרובות לתוכנית בנייה בעיר, בדגש על פרויקטי תמ"א 38 ומותח ביקורת על היקפי הבנייה המתאשרת, שתורמת לכאוס תכנוני בעיר. התנגדות שהגיש ברזילי והגיעה לבית המשפט אף הביאה להקפאה של הנפקת היתרי בנייה בעיר במהלך 2013.

אלא שבאותה נשימה, משמש ברזילי גם כעורך דין המתמחה במקרקעין המייצג דיירים בעסקאות נדל"ן בעיר, לרבות במיזמי תמ"א 38. בלי קשר - ואולי בלי מודעות - לחוות-הדעת של משרד המשפטים בעניין, העלה בחודש פברואר האחרון חבר מועצת עיריית רמת-גן ליעד אילני הצעה לסדר היום שלפיה מי שעיסוקו נדל"ן לא יוכל לכהן כחבר בוועדה המקומית, שבה מתקבלות החלטות בנושאים נדל"ניים.

בדיון על ההצעה נשמעו דעות שונות, לרבות מי שטענו כי אין גבול לטענת ניגוד העניינים כשמדובר בנדל"ן עירוני. יו"ר הוועדה המקומית עו"ד אביבית מאור-נמרודי, ציינה בדיון: "גם אני עורכת דין במקצועי, ואני מאמינה שתהיה לי הרבה פרנסה אם אחליט לעסוק בזה, אך לא חשבתי לעסוק בזה. אני חושבת שהייתי מעדיפה לבחור עורך דין שמכהן כחבר ועדת בניין עיר, גם אם הוא לא יושב בתיק שלי, מאשר לקחת עורך דין הכי בכיר שיש. כי מה לעשות, מי שנמצא בפנים הוא יותר מקורב ויותר מכיר, וזה משהו שביקשנו למנוע. במיוחד ברמת-גן, רוב התיקים הם על תמ"א 38 ושם אנחנו קובעים את המדיניות. ברגע שאנחנו חלק מההליך, זה נראה לי לא תקין".

בתגובה לדברים אמר ברזילי: "למרבה השמחה, הניסיון ההזוי לתפור חליפה מיוחדת של כללים שנועדו למנוע ממני להמשיך להיות חבר פעיל בוועדה המקומית נכשל". הוא הוסיף, כי הניסיון רק חיזק אצלו את "תחושת החובה הציבורית המוטלת עליי להיאבק שעמדתי תישמע במלוא עוצמתה וחריפותה. תפיסת העולם שאני הובלתי ב-3 השנים האחרונות הצליחה לבלום את הקטסטרופה שעמדה על סף הדלת ושאיימה להחריב ולהפקיר את המעט שעוד נותר לתאוותנות הנדל"נית שלא יודעת שובע, על חשבון תושבי העיר".

חבר בוועדת משנה לתכנון ובנייה ברמת-גן אמר ל"גלובס": "בזמן האחרון ברזילי יוצא מדיונים לעתים קרובות. מאחר שברזילי, שנוהג להתנגד לעתים תכופות לאישור פרויקטים מסוג תמ"א 38, בעצם נעדר מדיונים שבהם הוא מעורב בייצוג, כך בעצם מרוויחים הדיירים והיזמים את שתיקתו בכך שלא יתנגד".

דוגמה לכך מצויה בהתנגדות של ברזילי לאישור פרויקטים מסוג תמ"א 38 במגרשים שבהם יש שתי יחידות דיור בלבד. למשל, בדצמבר 2015 הוא התנגד לפרויקט ברחוב החייל 6, הכולל הריסת בניין בן שתי קומות ושתי דירות לטובת הקמת בניין בן 8 קומות ו-19 דירות. אלא שבדיון אחר, במאי 2015, לגבי בקשה לאישור פרויקט תמ"א 38 ברחוב סנהדרין 14 שגם בו מדובר בהריסת מבנה בן קומה אחת ושתי יחידות דיור, לטובת הקמת בניין בן 7 קומות ו-17 דירות, יצא ברזילי מהדיון בשל מעורבות עם היזם בפרויקט אחר. כתוצאה מכך, הוא לא התנגד לפרויקט. "שווה לדיירים וליזמים לשכור את שירותיו. עצם מעורבותו בפרויקט, תביא לכך שהוא לא ינכח בדיון, ולא יוכל להתנגד לאישורו", מוסיף חבר הוועדה.

על הטענה כי לקוחותיו מרוויחים את שתיקתו, משיב ברזילי: "לא היזם שוכר את שירותי, בעלי הזכויות בבניין הם אלה שבוחרים בי לייצג אותם ואני חייב בנאמנות אך ורק לדיירים. שנית, בשלב ההתקשרות שלי מול הדיירים, זהות היזם אינה ידועה כלל. שלישית ואולי יותר חשוב, הוא האבסורד שעולה מהטענה. בתקופתו של צבי בר, ישיבות היו נמשכות כחצי שעה. מאז כניסתי לוועדה בקשות להיתר החלו להיבדק ביסודיות המתבקשת ורבות מהבקשות נדחו בשל הפגיעה החמורה שלהן באינטרס הציבורי. דווקא בשל מעורבותי למען האינטרס הציבורי קמה מולי עוצמה בלתי נתפסת של עשרות בעלי עניין, אינטרסנטים שמחפשים ככל האפשר לראות אותי מחוץ לוועדה. לאחרונה אף נשכר חוקר פרטי והמחשב שלי נפרץ וחומרים חסויים ממנו הופצו על-ידי גורמים פוליטיים".

- מה לגבי משרד המשפטים?

"את כמות הבקשות שאני צריך להימנע לשבת בדיונים בגינן אפשר לספור על-יד אחת, מתוך אלף בקשות שמוגשות בשנה לוועדה. מספיק יום אחד שבו אני נעדר מהוועדה בגלל שאני עובד, ואני מפסיד הרבה יותר בקשות מאשר יום שבו אני נמנע מלשבת בדיון על בקשה מסוימת. עד היום, למיטב זכרוני בשמונה שנותיי כחבר מועצה ומבין אלפי בקשות שבהן דנתי, עלו בוועדה שני נושאים בלבד שבהם הייתי מעורב כעורך דין שייצג דיירים. אין מקרים שבהם השתתפתי בדיונים שלא הייתי צריך להשתתף בהם".

ממ"ד בקו אפס

פרויקט נוסף שהצית את ניגוד העניינים שבו מצוי לכאורה ברזילי, מתייחס לפרויקט תמ"א 38 ברחוב נוה יעקב 7, שדיון בעניינו התקיים בחודש ינואר האחרון. לוועדה הגיעה בקשה לאשר פרויקט תמ"א 38 מסוג חיזוק ותוספת בנייה שיזמה חברת טל בר, ואת הדיירים בפרויקט ייצג ברזילי, שכמובן לא נכח בדיון. הבקשה כללה הקלות הכוללות חריגה מקווי בניין לצורך חיזוק ותוספת ממ"דים, וזכתה לביקורת נוקבת מחברי הוועדה שהביעו תמיהה על עצם הגשתה. בדיון אמר חבר הוועדה דוד מנחם: "מה שמדהים אותי שהממ"דים על הכביש. לא נעים לדבר, אבל בדברים אחרים הוא הולך ומתנגד על דברים פי אלף פחות".

ועדת המשנה הורידה את הבקשה מסדר היום ולדון מחדש בבקשה לאחר שינוי בתכנון.

בתגובה אומר ברזילי: "אינני מעורב בשיקול הדעת התכנוני של האדריכל. אכפת לי מה ישיגו הדיירים מהיזם ומה בכלל היזם יכול להבטיח להם בלי להשלות אותם. ועדת המשנה פסלה את הפרויקט, אבל באותו רחוב היא אישרה ארבעה פרויקטים עם ממ"דים בחזית, כאשר בחלק מהמקרים התנגדתי ובחלק תמכתי. כל מקרה לגופו.

"זו דוגמה מצוינת כיצד דווקא העובדה שאני מייצג את הדיירים הפכה החלטה תכנונית להחלטה פוליטית עם שיקולים זרים".

לדברי ברזילי, "חבר מועצה שיש לו ולמשפחתו נכסים בעיר, והוא נאלץ להימנע מדיון לגביהם, הוא מקרה הרבה יותר חמור. אם נתחיל לחפש כל אחד איפה יש לו ניגוד עניינים, לא נצא מזה, ולא יהיה מי שיכהן בוועדות המשנה. הבעיה בניגוד עניינים מתחילה כשאנחנו לא יודעים על קיומם. לכולם יש חברים בעיר, אין לזה גבול, החוכמה היא לתת גילוי נאות. אני זה שצריך לבדוק את עצמי ואם יש לי ספק אני שואל את היועץ המשפטי.

"רמת-גן נשדדה בשנים האחרונות על-ידי אינטרסנטיים. לא פלא שדווקא בה היכו שורש פרויקטים של ענבל אור. הטענות כלפי הם חלק ממאבק שמנסה להמשיך להפוך את העיר לבירת עבירות הבנייה והחריגה מהנורמה".

"אף קבלן לא היה מוכן למכור לי דירה בעיר"

ברזילי עצמו רכש לאחרונה דירה חדשה במסגרת פרויקט תמ"א 38 (מסלול חיזוק ותוספת בנייה) ברחוב עציון בעיר. "אשתי רצתה דירה מקבלן ואף קבלן לא היה מוכן למכור לי דירה בעיר", מספר ברזילי. "בפרויקט הזה הקבלן פירסם למכירה דירה ב-2.15 מיליון שקל ולחצתי לו יד. למחרת הוא התקשר ואמר שהשותף שלו לא אוהב שהם עושים עסקים איתי, ובמילא יש לו הצעה יותר טובה על הדירה. בסוף יצא שנאלצתי להוסיף כסף ולשלם יותר על הדירה מהמחיר שהוצע לציבור, בגלל התפקיד שלי. בכל מקרה אני ממש לא נגד תמ"א 38 באופן גורף. יש מקומות שאני חושב שהתמ"א טובה, ויש מקומות שלא. אני מתנגד לפרויקטים מוגזמים".