סקאל שוקל למנוע מגולף מכירת המותג טופשופ ברשת

גולף, השולטת בפעילות טופשופ, השיקה את האתר על סמך עסקה עצמאית עם מותג האופנה הבינלאומי ■ משמעות הצעד: צמצום לשליש של הרווח המגיע לסקאל מהאתר ■ הערכות: סקאל ימכור לגולף את חלקו בשותפות

חנות טופשופ בירושלים / צילום: תמר מצפי
חנות טופשופ בירושלים / צילום: תמר מצפי

מתיחות קשה בין השותפים בפעילות מותגי ארקדיה בישראל, קבוצת גולף, בניהולו של אלי מיזרוח, ובין איש העסקים חיים סקאל. ל"גלובס" נודע כי הסיבה למתיחות היא העובדה שקבוצת גולף סיכמה עם קבוצת ארקדיה הבינלאומית על השקת אתר למכירת המותג הפופולרי TOPSHOP בישראל.

האתר הושק בתחילת אפריל באמצעות פלטפורמת המסחר המקוון של קבוצת גולף, שהוקם על-ידי עדיקה. לסקאל נודע על העסקה רק בדיעבד, והוא שוקל להוציא נגד גולף צו מניעה.

בפברואר 2015 השלימה גולף את רכישת השליטה (66.33%) בפעילות מותגי ארקדיה הבינלאומית בישראל, לפי שווי של 56 מיליון שקל. גולף ביצעה את העסקה באמצעות כיתן. חברת סי אנד שלס של חיים סקאל, בעלת הזיכיון המקורי, החזיקה לאחריה ב-32.67% מהפעילות. לטובת הפעילות הקימו הצדדים את שותפות טופשופ, הכוללת את המותגים TOP MEN ,TOPSHOP, דורותי פרקינס ומיס סלפרידג'.

במסגרת הסכם הרכישה בין הצדדים סוכם על מתן אופציות CALL ו-PUT - לסקאל ניתנה אופציית CALL לרכוש רבע מאחזקתה של גולף בפעילות לפי שווי של 56 מיליון שקל, בהתאם לתוצאות הכספיות, מסוף 2016.

כמו כן, מסוף שנת 2016, לכיתן תהיה אופציית CALL, ולסקאל אופציית PUT שבהן כיתן תרכוש את כל חלקו של סקאל בשותפות ובנכסי הפעילות. עוד נקבע כי בתנאים מסוימים סקאל יוכל לדרוש את מכירת מניותיו באופן מיידי עוד לפני כן.

פעילות המותג אינה רווחית

מבחינת סקאל, משמעות העובדה שהמכירה של מותגי TOPSHOP באתר האינטרנט תתבצע מחוץ לשותפות שיש לו עם גולף בפעילות TOPSHOP בארץ היא לא רק פגיעה בפעילות המשותפת - מכיוון שברור שהמכירות באינטרנט יבואו לפחות בחלקן על חשבון המכירות של המותגים בחנויות - אלא גם בהפקעה חלקית של היקף הזיכיון שלו על המותג TOPSHOP.

לפי התוכנית של קבוצת גולף, היא תשלם לשותפותה עם סקאל 35% בלבד מהרווח של מכירות המותג באינטרנט. המשמעות היא שסקאל יקבל רק כשליש מהרווחים שהוא היה אמור לקבל על חלקו בשותפות עם גולף.

מקורות בסביבת שתי החברות אומרים כי המתיחות בין הצדדים הגיעה לשיא, וכי סקאל שוקל להוציא נגד גולף צו מניעה שיאסור עליה למכור את מוצרי TOPSHOP באינטרנט.

לפי הערכות בסביבת הצדדים, המחלוקת צפויה להסתיים במימוש האופציה שיש לסקאל למכור לגולף את כל חלקו בפעילות המשותפת. במקרה כזה, סקאל צפוי בנוסף להגיש תביעה נגד גולף על הנזק שנגרם לו כתוצאה מצעדיה החד-צדדיים לטענתו.

לפי שעה פעילות מותגי TOPSHOP אינה רווחית. מהדוח השנתי של קבוצת גולף עולה כי הפעילות הפסידה בשנת 2015 4.1מיליון שקל. הפסד זה גרר את החברה-הבת כיתן תעשיות להפסד שנתי של 2.1 מיליון שקל.

בניטרול חלקה בהפסדי שותפות TOPSHOP, הרוויחה כיתן תעשיות 617 אלף שקל. כיתן דיווחה גם כי מכירותיה הסתכמו אשתקד ב-53.9 מיליון שקל, סכום הכולל את חלקה במכירות TOPSHOP.

תגובת קבוצת גולף וחיים סקאל לא התקבלה עד לפרסום הידיעה.