בגלל דוח חניה של 250 שקל: נכה בן 70 נשלח לכלא

נכה מבוגר מנתניה, שנזקק לטיפולים רפואיים, נאלץ בכל ביקור במרפאה להחנות את רכבו במקום אסור ■ דוחות החניה הלכו והצטברו, עד שלבסוף הוא החליט שאינו יכול להמשיך ולשלם ■ הוא קיווה למצוא אוזן קשבת - אך משפטו הסתיים בשליחתו ל-3 ימי מאסר

פקח חניה / צילום: אריאל ירוזלמסקי
פקח חניה / צילום: אריאל ירוזלמסקי

בגלל חוב של 250 שקל על חניה - נכה בן 70 נשלח למאסר: פרץ חזן בן ה-70 מנתניה, המוגדר כנכה ברמה של 100%, נוסע פעם בשבוע למרפאה בנתניה לצורך בדיקות וטיפולים. חזן, שמתקשה לצעוד יותר מכמה דקות, נאלץ לחנות שלא כחוק, משום שאין חניה זמינה קרובה. הדבר הוביל לדוחות רבים - ולבסוף, בהשתלשלות מקרים קפקאית, גם לכלא. "לא האמנתי שייקחו אדם במצבי למאסר, בייחוד על דוח חניה", טען בכאב חזן.

"אין חניה ממש במרפאה, אני משתדל להחנות את הרכב שלא להפריע לתנועה - ואני חוזר ומקבל דוח", סיפר חזן.

בקרבת המרפאה ישנה חניית נכים, אבל היא מיועדת רק לרכב עם מעלון, כך שאסור לו לחנות שם. אחרי שקיבל דוח על החניה שם, הוא עבר לחנות באדום-לבן קרוב למרפאה והמשיך לקבל דוחות.

"יש לי תו נכה ברכב, אני לא יודע אם התו נכה עוזר בכלל", הוסיף חזן, נהג ותיק. "אני בטוח שאני לא מפריע לתנועה, אבל מקבל דוח".

לפני חודשיים הוא סירב לשלם את הדוח שקיבל וביקש להישפט, בתקווה שמישהו אולי יאזין לבעיה שלו: נכה שחי מקצבת נכות אך נאלץ לשלם כל חודש על דוחות חניה, כי אין לו ברירה אחרת.

"השופט פסק לי 250 שקל או 3 ימי מאסר. אני לא יכול לשלם את הדוח, אין לי", הסביר בצער חזן - שקיווה כי אם יגיד לשופט שהוא מעדיף מאסר, יתחשבו במצבו הקשה. "אולי יחלקו לי את זה ל-20 שקל בחודש, 30 שקל לחודש. אבל אין לי תשלום כזה לשלם, לצערי".

"האסירים לא האמינו לי"

להפתעתו של חזן, בשבוע שעבר הגיעו שוטרים לעצור אותו: "הנכד היה איתי, הוא התחיל לצרוח ולבכות, ואני אומר איפה הדוח? אולי אני אשלם עכשיו ואגמור את הסיפור?'. הם אמרו לי: 'לא, יש לנו רק פקודת מאסר'". בקשותיו של חזן לא עזרו.

לאחר שעבר מכלא מעשיהו להדרים, חזן התעלף בשעות הערב: "טרטרו אותי כל היום בלי לאכול, בתשע חיכיתי לרופא - התרוממתי, התעלפתי וקיבלתי 'היפו'" (היפוגליקמיה, רמת סוכר נמוכה בדם). רק בשלב זה הוא פונה לבית החולים.

כעת יש לו 3 דוחות נוספים שלא שילם וביקש להישפט עליהם - למרות שהוא למד על בשרו שכנראה לא יהיה מי שיקשיב לו. "אסירים שישבו איתי בהדרים שאלו אותי על מה באתי, ואמרתי להם על דוח חניה של 250 שקל - לא האמינו לי", סיכם חזן את החוויה הקשה. "במקום להקצות משאבים ולתקן את המצב, לוקחים נכים ומכניסים אותם לבית הסוהר".

מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "לא מדובר בחניה היחידה המיועדת לנכים באזור. ישנן חניות נוספות שם, ומפרץ חניה בו מותרת חניה ל-6 רכבי נכים. מר פרץ חנה באופן המנוגד לחוק, ועל כן הורשע בבית המשפט, ונגזר עליו שישלם רק את ערכו המקורי של הדוח בסך 250 שקל. הוא בחר מיוזמתו להמיר את הקנס במאסר".