סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן: ישראל גורמת "תסכול אדיר" לארה"ב

"קרוב לוודאי שההתנהלות הנוכחית של ישראל מול הפלסטינים לא תבטיח את קיומה כמדינה יהודית ודמוקרטית - ואנו חיבים לדאוג לכך שזה יקרה" ■ משבח את ח"כ סתיו שפיר: "הלוואי שהשקפותייך יתחילו להיות השקפות הרוב בכנסת" ■ משרד החוץ האמריקאי: ממשל אובמה אינו מכיר ברמת-הגולן כחלק מישראל

ג'ו ביידן / צילום: רויטרס
ג'ו ביידן / צילום: רויטרס

סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתח אמש (ב') ביקורת קשה ביותר על ממשלת ישראל ואמר, כי מדיניותה כלפי הפלסטינים גורמת ל"תסכול אדיר" בממשל אובמה.

בנאום בוועידה השנתית של ג'יי סטריט, השדולה הוושינגטונית שמגדירה עצמה כ"פרו-ישראל, פרו-שלום", אמר סגן הנשיא: "קרוב לוודאי שההתנהלות הנוכחית של ישראל לא תבטיח את קיומה כמדינה יהודית ודמוקרטית - ואנו חייבים לוודא שזה יקרה".

"הדרך לשלום לוטה בערפל", הוא הוסיף. "בשלב זה, אין רצון פוליטי בקרב הישראלים והפלסטינים לנוע לקראת מו"מ רציני". ביידן ציין, שהאחריות לכשל המו"מ ולהתרסקות האמון ההדדי בין שני הצדדים מוטלת שווה בשווה על כתפי הישראלים והפלסטינים, אך ביקורתו על ממשלת ישראל היתה מודגשת יותר. לטענתו, המדיניות הישראלית מעוררת "תהיות עמוקות" כיצד ישראל תוכל להוסיף להיות יהודית ודמוקרטית בעת ובעונה אחת.

"אני מאמין באמונה שלמה, שהפעולות שנקטה ממשלת ישראל בשנים שחלפו - ההרחבה המתמשכת והשיטתית של ההתנחלויות, מתן מעמד חוקי למאחזים, הפקעות קרקעות - כל הפעולות האלה מובילות אותנו, ומה שחשוב יותר, את ישראל בכיוון הלא נכון", אמר סגן הנשיא. לדבריו, ביקורו במזה"ת בחודש שעבר, שבמהלכו נפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, הותיר בו תחושה של פסימיות.

הוא טען, שהמדיניות הנוכחית של ממשלת ישראל כלפי הפלסטינים מסיטה את ישראל לכיוון "מציאות של מדינה אחת" (לשני עמים)... וזו מציאות מסוכנת".

ביידן שיבח במילים חמות את ח"כ סתיו שפיר, בת 30, וציין שהיא מזכירה לו את הקמפיין הראשון שלו, כאשר הוא נבחר לסנאט בגיל 29. "הלוואי שהשקפותייך יתחילו להיות השקפות הרוב בכנסת", הוא ברך אותה.

סגן הנשיא אף חלק שבחים לג'יי סטריט, שדולה שמתחרה באייפ"ק והשצליחה לקנות לה תומכים על גבעת הקפיטול. לדבריו, לארה"ב יש עדיין תפקיד חשוב למלא במאמצי השלום וארגונים כמו ג'יי סטריט, שמוכיחים שאין ניגוד בין גישה פרו-ישראלית והשקפת עולם פרוגרסיבית, נמצאים בחזית המאמץ האמריקאי להשכין שלום.

"ארה"ב חייבת להמשיך לדחוף את ממשלת ישראל לנקוט צעדים לקראת שלום, ובה בעת לערוב לביטחונה של המדינה", אמר ביידן. "אנו אולי לא הידידים היחידים של ישראל, אך אנו בהחלט הידידים שהכי אפשר לסמוך עליהם".

דברי ביידן, בעיצומו של מסע הבחירות לנשיאות ארה"ב, ממצבים את ממשל אובמה במחנה של ברני סנדרס, לפחות בכל מה שנוגע לעמדה כלפי ישראל. הילארי קלינטון, לעומת זאת, מקפידה לנקוט עמדות פרו-ישראליות, אם כי היא הבהירה לא פעם שהיא מתנגדת להתנחלויות.

בד בבד עם ביקורתו על ישראל, מתח ביידן ביקורת גם על ההנהגה הפלסטינית, לרבות עבאס, בגין הימנעותה מגינוי מעשי הטרור נגד אזרחים ישראלייים. הוא ציין, שאיננו יודע האם הפיצוץ באוטובוס בירושלים היה פעולת טרור, אך הדגיש, כי ארה"ב מגנה "מוגי-לב, שבחרו בדרך לא נכונה". לעומת זאת, שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, שדיבור בוועידת ג'יי סטריט לפני ביידן, גינה את הפיגוע באוטובוס.

הוא אמר, שהפיצוץ "נושא את כל הסימנים של פעולת טרור ואנו מגנים זאת במונחים החריפים ביותר".
"המעשים השערוריתיים האלה נועדו אך ורק לזרוע פחד", אמר קרי. "אך אני חושב שכל אחד יודע, שכפי שמראה ההיסטוריה הם לעולם לא יצליחו להפחיד את הישראלים".

בכל זאת, ביידן גינה את הטרור באופן כללי: "לא חשוב איזה טענות לגיטימיות יש לפלסטינים כלפי ישראל, אך אין שום צידוק לטרור", אמר ביידן. "שום מנהיג אינו צריך להימנע מגינוי טרוריסטים שמבצעים מעשים אכזריים כאלה".

נאומו של קרי בוועידה נשא אופי אופטימי יותר מזה של ביידן. הוא אמר, שמאמצי ממשל אובמה לדחוף פיתרון של שתי מדינות יימשכו עד יומו האחרון של הממשל, מפני שכל פיתרון אחר יביא למדינה שאינה יהודית ואינה דמוקרטית.

דובר משרד החוץ האמריקאי, ג'ון קרבי, אמר אתמול, בתדרוך היומי לכתבים, כי ממשל אובמה אינו מכיר ברמת הגולן כחלק מישראל. הדברים נאמרו בתגובה על הצהרת נתניהו, כי "רמת הגולן תישאר לנצח תחת ריבונות ישראלית".

"עמדת ישראל בסוגיה זו לא השתנתה", אמר הדובר. "זו היתה עמדתם של ממשלים דמוקרטים ורפובליקאים קודמים. השטחים האלה (ברמה) אינם חלק מישראל ומעמדם צריך להיקבע במו"מ".